آمار بازدیدکنندگان سایت

00331615
امروز
دیروز
هفته جاری
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
2143
2356
15938
66440
118028
331615

آی‌پی شما: 54.162.236.133
امروز: ساعت

آدرس هاییکه هیچگاه صحیح نبودند !

 

ساماندهی بهره برداری های جنگل آدرس صحیح حفظ و صیانت از جنگل های کشور است، نباید آدرس های اشتباهی داده شود و راه رسیدن به مقصد دشوار گردد. چرا بار مسئولیت حفاظت و صیانت از جنگل ها را در بیراهه می گذارند. باید به ساماندهی بهره برداری های وابستگان معیشتی جنگل ها توجه کرد.

 آدرس هاییکه هیچگاه صحیح نبودند !


ساماندهی بهره برداری های جنگل آدرس صحیح حفظ و صیانت از جنگل های کشور است، نباید آدرس های اشتباهی داده شود و راه رسیدن به مقصد دشوار گردد. چرا بار مسئولیت حفاظت و صیانت از جنگل ها را در بیراهه می گذارند. باید به ساماندهی بهره برداری های وابستگان معیشتی جنگل ها توجه کرد.ا

 

 

 وقتی اذعان می کنیم جنگل های ناحیه رویشی زاکرس فاقد بهره برداری دولتی است و پس رفت کمی کیفی مرز جنگل ها متأثر از بهره برداری های عرفی، نگران کننده گزارش می شود و یا اینکه مجموع میزان برداشت از جنگل های شمال، توسط روستاییان و بهره برداری رسمی نزدیک به دو برابر ظرفیت رویش و تولید طبیعی در این جنگل ها گزارش می شود، چرا به راه حل این مسئله توجه نمی شود و مسئله جدیدی نوشته می شود، تا ساماندهی بهره برداری فراموش شود.

رویش متوسط سالیانه جنگل های شمال  2.5 متر مکعب است. بنابراین بهره برداری به میزان دو برابری رویش در شمال معادل 5 میلیون مترمکعب خواهد شد. با این وصف چرا کسی نمی پرسد، در حالیکه حجم بهره برداری رسمی دولت کمتر از 1 میلیون متر مکعب بود، سازمان در اجرای برنامه صیانت از خودش شروع کرد و کاهش بهره برداری را در دستور کار قرار داد و بهره برداری را به کمتر از 600 هزار متر مکعب رساند. اما دولت از طریق دیگر دستگاه های اجرایی مسئول در مورد 4 میلیون مترمکعب بهره برداری روستائیان از جنگل ها هیچ برنامه عملی را به اجرا نگذاشت و مخصوصا از جهت گران شدن حامل های انرژی در اجرای قانون هدفمند یارانه ها، شرایط بغرنج تری را با افزایش مصرف هیزم مجانی به مدیریت جنگل تحمیل کرد.

به هر دلیل دولت در بخش جنگل سرمایه گذاری نکرد و دستگاه های اجرایی با سازمان در جهت حل مسئله هیچ نوع همکاری نکردند و مشکل اصلی یعنی ساماندهی بهره برداری های عرفی و عدم برخورداری وابستگان معیشتی جنگل کماکان در جنگل باقی مانده است. کاهش برداشت 6 درصدی از ناحیه دولت نیز نتیجه ای جز اختلال در مدیریت و هدر رفت سرمایه ها و رها شدن مدیریت اجرایی طرح ها در پی نداشتو با این وصف جنگل و مدیریت علمی عملی هرگز در مسیر صیانت قرار نخواهد نگرفتند.

 در هر حال  اجرای این تصمیم دولت یعنی کاهش برداشت در طرح جنگلداری سبب شد، تا سازمان از میزان بهره برداری 950 هزار متر مکعبی در سال اجرایی 82 – 83 به بهره برداری در 570 هزار متر مکعبی در سال 93- 94 برسد.  نتیجه برجسته و مشخص اجرای این تصمیم تنها اختلال در روند اجرای برخی طرح ها و رها شدن مدیریت اجرایی آنها بوده و تا کنون تعداد  35 سری به مساحت 70156 هکتار غیر فعال شده است.

شایان ذکراست از 475 طرح های جنگلداری به مساحت 1.028.000 هکتار تعداد  35 طرح به مساحت 70156 هکتار در مسیر اختلال در مدیریت قرارگرفتند و تعداد 66  طرح به مساحت  133890 هکتار به صورت حفاظتی مدیریت می شوند. در حال حاضر تنها تعداد 374 طرح جنگلداری در حدود 815700 هکتار دارای برنامه تولید محصول است و در واقع برنامه توقف بهره برداری یا استراحت جنگل باید در این سطح از جنگل های شمال به اجرا در آید که حتی حدود 10 تا 15 درصد از مساحت جنگل های تحت پوشش این طرح ها نیز مساحت غیر قابل کار هستند. 

بنابراین بهره برداری فعلی در سطوح قابل کار طرح های جنگلداری در حدود 750 هزار هکتار با برداشت حدود 540 هزار متر مکعب یعنی معادل 0.7 متر مکعب در هکتار در جریان است و باید متوقف شود. در حالیکه مسئله اصلی و مشکل تعارض به معضل تبدیل شده در جنگل دارای بهره برداری عرفی در حدود  4 میلیون مترمکعب است و با وصف اینکه بحث اجرای اقتصادی مقاومتی جدی است،کسی به فکر حل این مسئله نیست.

آنچه که از درس آموختِ از خود شروع کردن جهت کاهش بهره برداری، قابل تحلیل و بحث و بررسی  است. دامنه تغییرات 950 هزار مترمکعبی به حدود 540 هزار مترمکعبی در بهره برداری دولتی است، که با وصف اینکه دولت از سال 82 تا کنون 56 درصد از میزان بهره برداری خود را کاهش داده است، اما از این میزان کاهش بهره برداری، آثار و نتیجه درخور توجهی نمایان نشده است و بهره برداری 4 میلیون مترمکعبی روستاییان یا جوامع محلی نیزکماکان ادامه دارد.

آدرس های اشتباهی حتی در پنهان کردن واقعیت ها ایفای نقش می کنند. به عنوان مثال؛ تمام بهره برداری عرفی روستاییان در محدوده طرح های جنگلداری، تحت عنوان مصارف روستایی "بیش و کم "در قالب همان حجم بهره برداری دولتی تأمین و ساماندهی شده و می شود و این نکته هرگز به عنوان یک مزیت در ساماندهی بهره برداری های عرفی جنگل و جنگلداری بیان نشده است. اگر همه جنگل های شمال در قالب طرح های جنگلداری تحت بهره برداری دولتی قرار می گرفتند، شاید ساماندهی بهره برداری عرفی آنها بیش و کم در مسیر حل مسئله قرار می گرفت.

اکنون در دوره رکود اقتصادی، اجرای ایده تنفس جنگل بی هیچ مزیتی فقط می تواند در تشدید رکود اقتصادی ایفای نقش کند، قطعاً آدرس ایده استراحت جنگل برای مدیریت جنگل های شمال جهت دستیابی به هدف صیانت از جنگل آدرس کاملاً اشتباهی و غیر تخصصی است. 



پر بحث ترين عناوين

كاربران آنلاين

ما 112 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم