آمار بازدیدکنندگان سایت

02962042
امروز
دیروز
هفته جاری
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
241
1305
6036
14799
41241
2962042

آی‌پی شما: 3.230.144.31
امروز: ساعت

تعاونی ها و تصدیگری ها

سازمان تعاون روستایی کشور در زمره ی بخش دولتی است ! توسعه این سازمان بر خلاف اصل ۴۴ قانون اساسی و

 تعاونی ها و تصدیگری ها

 

سازمان تعاون روستایی کشور در زمره ی بخش دولتی است ! توسعه این سازمان بر خلاف اصل ۴۴ قانون اساسی و قانون سیاست های این اصل است. مصوبه دولت در رابطه با توسعه تعاونی ها که بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی انجام می شود، توسعه بخش غیر دولتی است و دارای مزیت های مختلفی است.

پس از هر تصمیم دولت سیل انتقادات و حمایت های جانبدارانه راه می افتد، آیا شناخت آنها در مورد توسعه تعاونی ها کارشناسانه است و واگذاری امور تصدیگری به بخش غیر دولتی را خلط نمی کنند ؟

می گویند؛ واگذاری سازمان تعاونی روستایی، به بدنه تولید صدمه می زند. آنها نمی خواهند بپذیرند، سازمان آنها منشا ایجاد انواع صدمات به کشاورزان و أعضاء تعاونی روستایی هستند ! تعاونی یک فعالیت تصدیگری قابل واگذاری به بخش غیر دولتی است و هیچ نیازی به ساختار حاکمیتی دست و پا گیر ندارد !

با انحلال سازمان تعاون روستایی به شدت مخالفت می کنند و جایگاه ویژه ای در افزایش بهره وری برای این سازمان قائل هستند و حمایت همه جانبه دولت از شرکت های تعاونی بخش کشاورزی را ضروری می دانند و خواستار اعطاء اختیارات بیشتری به سازمان تعاونی روستایی کنونی، یعنی توسعه بخش دولتی هستند، که ناقض قانون سیاست های کلی اصل ۴۴ است.

اما تصمیم دولت بر حسب مصوبه شماره۱۱۸۰۰/ت۵۸۰۳۸هـ  ۱۴۰۰/۲/۶ هیات وزیران[1] به پیشنهاد وزارت اقتصاد دارایی در چارچوب توسعه اصل ۴۴ قانون اساسی، قطعا بستر توسعه تعاونی ها و افزایش اعطاء اختیارات و حمایت چند جانبه از بخش تعاونی غیر دولتی است.

انحلال سازمان تعاونی روستایی در واقع به منزله شکستن پوسته حاکمیتی ی، تعاونی های بخش کشاورزی و آشکار نمودن مغز خدمات قابل ارائه از طریق تعاونی‌ها و اتحادیه‌ها و سندیکا به کشاورزان و تولید کنندگان است. فقدان حضور سندیکا در کنار دولت مردان، به کشاورزان و تولید کنندگان این بخش آسیب های عدیده وارد کرده است.

انحلال این ساختار حاکمیتی بستر استفاده از توان و سرمایه بخش غیر دولتی است. سازمان تعاون روستایی کنونی چندسالی است که در حال فروش دارایی های تملکی است. ساختمان تعاونی روستای ما در مرکز دهستان دارای ۸۰۰ سال سابقه ی تاریخی و بیش از ۳۰۰ هکتار اراضی آبی در اختیار، به ثمن بخس فروخته شد و اکنون اراضی این روستا با افراز و تفکیک و تغییر کاربری مواجه است، این سازمان چگونه می تواند از خدمات خود دفاع کند و ادعا کند؛ از طريق تجميع سرمايه هـاي اندک مردم در بسترسازي براي رشد سريع اقتصادي اثر بخشی دارد ؟

ادامه وجود چنان ساختار مانعی که منشا انواع صدمات جبران ناپذیر است چه مزیتی دارد که به هیچ شکلی در افزایش بهره وری اثر گذار نیست و با هزینه های جاری خود هرساله بخشی از سرمایه أعضاء تعاونی را می بلعد و در هیچ جنبه ی حمایتی، کارنامه قابل دفاعی ندارد و حتی نمی تواند از وجود دانش آموختگان در بین أعضاء تعاونی برای توسعه تعاون استفاده کند !

انحلال هر چه سریع تر سازمان تعاونی روستایی موجب کاهش هزینه های جاری و مانعی برای تاراج دارائی های تملکی اعضای تعاونی در هر اتحادیه می شود. تعاونی فعالیتی تصدیگری و ساختار سازمان تعاونی ، باقیمانده از وزارت تعاون و امور روستایی حاکمیتی است و مانعی بر سر راه توسعه تعاونی ها در بخش کشاورزی است.

اگر یکی از با اصلی ترین موانع توسعه تعاونی ها رمز گشایی شود، مشخص می گردد که ناتوانی در انکسار امور حاکمیتی به فعالیت تصدیگری، به ناتوانی دولت در استفاده از توان و سرمایه غیر دولتی منتهی شده است  ! انکسار امور حاکمیتی بر حسب قانون برنامه و بودجه کشور و آیین نامه اجرایی آن و نظام فنی اجرایی کشور مستلزم شناخت کارها و فعالیت هاست.  هر کارشناسی که قادر به شناخت کار باشد ! مصوبه دولت را مفید و مؤثر می داند.



[1]  - تصویب نامه در خصوص بخشی از وظایف حاکمیتی وزارت جهاد کشاورزی
شماره۱۱۸۰۰/ت۵۸۰۳۸هـ   ۱۴۰۰/۲/۶
تصویب نامه در خصوص بخشی از وظایف حاکمیتی وزارت جهاد کشاورزی
وزارت امور اقتصادی و دارایی - وزارت جهاد کشاورزی - سازمان برنامه و بودجه کشور - سازمان اداری و استخدامی کشور
هیأت وزیران در جلسه ۱۴۰۰/۲/۱ به پیشنهاد شماره ۶۱/۷۸۷۳۶ مورخ ۱۳۹۹/۶/۲ وزارت امور اقتصادی و دارایی و به استناد بند (الف) ماده (۱۳) قانون اجرای سیاست های کلی اصل چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسی ـ مصوب ۱۳۸۷ ـ تصویب کرد:
۱ـ تعیین خط ­مشی و ضوابط مناسب در جهت تولید، تکثیر، تدارک، توزیع، حمل و نقل و خرید و فروش نهاده، از وظایف شرکت سهامی خاص خدمات حمایتی کشاورزی منتزع و به عنوان وظایف حاکمیتی به وزارت جهادکشاورزی منتقل می­شود.
۲ـ پیش­بینی و تأمین اعتبارات لازم جهت کمک به عمران و احیای مراتع کشور و تولیدکنندگان علوفه داخلی با رعایت ضوابط و مقررات مربوط، از وظایف شرکت پشتیبانی امور دام کشور منتزع و به عنوان وظایف حاکمیتی به وزارت جهادکشاورزی منتقل می شود.
۳ـ وزارت جهادکشاورزی مکلف است با همکاری سازمان اداری و استخدامی کشور ظرف سه ماه پیشنهاد لازم را در خصوص شناسایی و واگذاری وظایف تصدی گری سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران به بخش غیردولتی نظیر اتحادیه ها و تعاونی های بخش کشاورزی و همچنین واگذاری وظایف حاکمیتی آن به وزارت جهاد کشاورزی در چارچوب ماده (۱۱۵) قانون مدیریت خدمات کشوری تنظیم و به شورایعالی اداری ارایه نماید.

معاون اول رئیسجمهور ـ اسحاق جهانگیری

نظر خود را اضافه نمایید

ارسال نظر به عنوان مهمان

0
نظر شما بعد از تایید مدیریت در سایت منتشر خواهد شد
  • هیچ نظری یافت نشد.

كاربران آنلاين

ما 12 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم