آمار بازدیدکنندگان سایت

01793737
امروز
دیروز
هفته جاری
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
179
512
691
10114
27538
1793737

آی‌پی شما: 34.229.175.129
امروز: ساعت

استراحت جنگل وعده نا امید کننده دولت امید بود.

ارکان نظام جمهوری اسلامی با پیشنهاد ایده تنفس و تصویب قانون موسوم به استراحت جنگل به موجب بند ف ماده ۳۸ قانون برنامه توسعه ششم، برخلاف سیاست های کلی نظام، بی برنامه ترین نوع مدیریت و نظارت را

 

 

استراحت جنگل وعده نا امید کننده دولت امید بود.

ارکان نظام جمهوری اسلامی با پیشنهاد ایده تنفس و تصویب قانون موسوم به استراحت جنگل به موجب بند ف ماده ۳۸ قانون برنامه توسعه ششم، برخلاف سیاست های کلی نظام، بی برنامه ترین نوع مدیریت و نظارت را در جنگل های هیرکانی به اجرا گذاشتند.

با اجرای این قانون سطح مدیریت جنگل تحت پوشش طرح همانند دیگر سطوح جنگل های کشور تنزل یافت و کارشناسان جنگل در شمال کشور بی انگیزه و مجریان طرح ها اعم از تعاونی و خصوصی و دولتی به عنوان یک ظرفیت کارآفرینی سردر گم و با توقف بهره برداری و تعطیلی طرح های جنگلداری، اقتصاد درونزای جنگل در سطح ۱،۲۰۰،۰۰۰ هکتار، در حالی به اقتصاد نفتی تبدیل شد، که کشور حتی در فروش نفت با مشکل جدی مواجه بود.

بدین ترتیب رویای خوش جنگل دوستی به کابوس از دست رفتن جنگل های باقی مانده تبدیل گردید.

اصلاح ساختار و مخصوصا در نظام بودریزی یک تکلیف ولایی دارای بازه زمانی ۴ ماهه است. به راستی اصلاح ساختار بودجه ریزی باید حول چه محوری و مشتمل بر چه مواردی باشد ؟ اکنون که پس از دو سال اجرا برخی گوش ها حساس شده است و ابراز علاقه می کند تا حتی در دوست شاخص تمایز و رجحان بگذارد، تا بتواند به آحاد جامعه در تشخیص و تفریق مادر از دایه کمک کند، چه باید گفت و چه باید کرد، تا بهترین اتفاق برای حفاظت و بقای جنگل رقم بخورد.

اگر اصلاح نظام بودجه ریزی حول محور سیاست های اقتصاد مقاومتی، مبتنی بر عملکرد نباشد، نمی تواند به سمت عملیاتی شدن بودجه ریزی و اصلاح ساختار گام بردارد. اصلاح ساختاری دقیقا باید حول محور سیاست های اقتصاد مقاومتی و بودجه عملیاتی انجام شود.

مدیریت علمی عملی جنگل با تهیه و اجرای طرح های جنگلداری، مدیریت متمرکزی را تحت اجرا و نظارت داشت که طی آن دفاتر ستادی مختلف در تهیه برنامه دخالت داشتند و به محض شروع اجرای طرح همکاری مشترکی بین فعالیت های حفاظتی - مهندسی جنگل – احیا و جنگلکاری – بهره برداری – اقتصادی اجتماعی – طرح و برنامه در چهار سطح « نظارت مقیم – معین اجرایی – معین ستادی – معین عالی » در ساختار طولی و عرضی سازمان عهده دار مسئولیت نظارت بر عملکرد مجری طرح بوده اند.

دریغ و حسرت از اینکه با این وصف که دست اندرکاران درون سازمانی و مخصوصا ایده پردازان تنفس جنگل، می دانستند که این رشته همکاری نه در مدیریت جنگل های خارج از طرح ناحیه رویشی هیرکانی وجود دارد و نه در مدیریت جنگل های دیگر نواحی رویشی !

آیا در جنگل دوستی ایده پردازان نباید تردید کرد ؟

گفتم در داوری بین حرف مادر و دایه فرق بگذارید ! گفتم و قصد فی مشیتک باشید ! واقعا تأسف بار است که یک ملت پایبند به أصول دین اسلام، در حالیکه با ظالمانه ترین تحریم ها و علنی ترین رفتار کینه توزانه استکباری مواجه است، بر خلاف نص صریح قرآن، رفتار رادیکالی در مدیریت جنگل را در بحرانی دوره نظام نوپای جمهوری اسلامی به اجرا گذاشت .

اقتصاد تعادل دخل و خرج است و به نظر می رسد محور اصلی اصلاح ساختار بودجه ریزی باید با محوریت عدالت مبتنی بر عملکرد شود، تا مشخص گردد چه دستگاه اجرایی و چه نهادی چه خدماتی را با چه مبلغی تولید می کند و از دولت و مجلس بودجه می خواهد.

چند سال متمادیست که می گویند کسری بودجه ندارند ! اما هنگامی که یک پژوهشگر مبالغ تخصیص داده شده دستگاه های اجرایی را، شاخص قرار می دهد، با سه مؤلفه « کسر بودجه - درآمد تحقق نیافته - گزارش خلاف واقع»  مواجه می شود.

در این صورت است که باید درد وطن و دین داشت و به داد کشور رسید تا قوانین برنامه پنجساله، توسعه محور بمانند و سلیقه ها محور نشوند و توسعه به تناسب هدف های مندرج در برنامه توسعه پنجساله در پی تحقق هدفگذاری باشد.

نظر خود را اضافه نمایید

ارسال نظر به عنوان مهمان

0
نظر شما بعد از تایید مدیریت در سایت منتشر خواهد شد
  • هیچ نظری یافت نشد.

كاربران آنلاين

ما 25 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم