آمار بازدیدکنندگان سایت

01684689
امروز
دیروز
هفته جاری
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
1246
1855
10911
41162
67225
1684689

آی‌پی شما: 54.80.83.123
امروز: ساعت

زمینخواری و پنهان کاری

چه زمانی لازم است تا به انتظار عبث تعیین تکلیف اراضی اختلافی و رفع تداخلات ناشی از اجرای قوانین و مقررات موازی در اراضی ملی پایان داده شود !

 

 

زمینخواری و پنهان کاری

چه زمانی لازم است تا به انتظار عبث تعیین تکلیف اراضی اختلافی و رفع تداخلات ناشی از اجرای قوانین و مقررات موازی در اراضی ملی پایان داده شود !

در یک مدیریت حرفه ای کلمه ''ممیزی'' می تواند بار مناسبی داشته باشد و حکم مقرری را به جریان اجرا بگذارد ! هر چند برای سازمان زیبنده نیست که ''ممیزی اراضی و اتمام موضوع اخذ سند منابع ملی'' یکی از فرازهای برجسته تحقیق و تفحص باشد، اما باید اذعان نمود که همیشه مداخلات موازی سبب شده است، تا دیگران با توپ ناکارآمدی خود، در زمین وسیعی منابع طبیعی بازی کنند !

عبارت به شکست انجامیده در بند تحقیق و تفحص اگر چه برای کارشناسان مجرب آن سنگین است، اما واقعیت این است که مدیریت غیر حرفه ای، ماهیت امر ممیزی و حتی کاداستر اراضی را مخدوش کرده است ! و اکنون می توان گفت که اسناد کاداستر به دلیل فقدان اطلاعات حقوقی نظیر هرگز نمی تواند در رفع تداخل – در تعیین تکلیف اراضی اختلافی مفید باشد و قطعیت اسناد مالکیت از آن احراز نمی شود.

چرا نباید قانونگذار بپرسد برای ایفای تکلیف ممیزی اراضی و رفع تداخل ،چرا باید سه برنامه اجرایی تعیین تکلیف اجرایی اختلافی - کاداستر اراضی زراعی و باغی – رفع تداخلات اراضی موضوع ماده ۵۴ قانون رفع موانع تولیدو... – کاداستر منابع طبیعی در یک وزارتخانه تحت اجرا و در حالیکه پیشرفت فیزیکی آن موکول به وجود اعتبار است، خروجی آن فاقد اعتبار قطعیت و رفع تداخل باشد.

کسی که در اجرای قانون ملی شدن جنگل ها و مراتع ممیزی را می شناسد، باید مجری قانون باشد و مستثنیات مندرج در متن قانون را مستثنی از اراضی ملی نماید. به عنوان مثال همچنانکه به ملی کردن جنگل مرتع بیشه اراضی جنگلی، طبق تعریف مندرج در ماده یک اهتمام می ورزد، به دولتی بودن اراضی بیابانی – کویر – موات – اراضی مستحدث و ساحلی اذعان نموده و تشریفات مختص آن را طی نماید.

یک مدیر حرفه ای باید بداند با وصف اینکه نهالستان ملی نشده است، حتی اگر مانند باغ های اکولوژی قبل از اجرای قانون ملی شدن احداث شده باشد و قبلا تشریفات ملی شدن را طی نکرده است، در اخذ سند کاداستر دقت نماید تا به موجب تبصره الحاقی که نهالستان ها و سایر منابع که ''در حکم منابع مذکور''، قید شده اند ملی شوند ! بنابراین ممیزی اراضی به طور واضح جدا کردن نوعیت اراضی از هم دیگر است و باید وفق نظر قانونگذار بین اراضی ملی و دولتی و اشخاص تمایزی ایجاد نماید !

ماهیتا باید بدانیم که منابع مندرج در تبصره الحاقی ماده  ۲ مصوب سال ۸۴ در صورتیکه قبل از اجرای قانون احداث شده باشد، مشمول مفاد ''حکم منابع مذکور'' می شوند !

مجلس نیز نیک می داند که تعیین تکلیف اراضی اختلافی و همچنین رفع تداخلات ناشی از اجرای قوانین و مقررات موازی در اراضی ملی، دولتی و مستثنیات اشخاص موضوع ماده ۵۴ در حلقه محاق کمبود اعتبار قرار گرفته است، بنابراین به همان نسبت که به حل مسئله رفع اختلاف اهتمام می ورزند، باید به مسئله قطعیت اسناد و مرز منابع مذکور با اراضی اشخاص نیز تلاش کنند !

بدین ترتیب زیبنده نیست، مداخلات موازی کنونی را نادیده بگیرند و مسئله ساده رفع تداخل را که دفتر مهندسی سازمان دارای توان کارشناسی قابل قبول با یک چشم بر هم زدن انجام می دهد، بسیار پیچیده و منوط به اعتبار دولتی نمایند و مردمی سرگردان و ناراضی از نظام، همه برآیند این ناتوانی را به سامان منتسب کنند و عصاره نظام و خانه ملت در فرازهای تحقیق تفحص مرقوم نمایند '' چرا .... ممیزی اراضی و اتمام موضوع اخذ سند منابع ملی به شکست انجامیده است ؟

نظر خود را اضافه نمایید

ارسال نظر به عنوان مهمان

0
نظر شما بعد از تایید مدیریت در سایت منتشر خواهد شد
  • هیچ نظری یافت نشد.

كاربران آنلاين

ما 36 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم