آمار بازدیدکنندگان سایت

01520573
امروز
دیروز
هفته جاری
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
118
2219
4831
36080
50755
1520573

آی‌پی شما: 54.196.38.114
امروز: ساعت

مرور زمان مالکیت اراضی زراعی و باغی را خُرد تر می کند!

 


آنچه باید در مورد حفظ کاربری و جلوگیری از خرد شدن بدانیم این نکته است که چرا این دو فعالیت با قانونی منحصر به خود منفک از هم در مورد یک واحد زراعی و باغی دیده می شوند ؟

 

مرور زمان مالکیت اراضی زراعی و باغی را خُرد تر می کند!

آنچه باید در مورد حفظ کاربری و جلوگیری از خرد شدن بدانیم این نکته است که چرا این دو فعالیت با قانونی منحصر به خود منفک از هم در مورد یک واحد زراعی و باغی دیده می شوند ؟

تلاش پیوسته ای برای جلوگیری از خرد شدن اراضی زراعی و باغی در کشور وجود داشت. اما این تلاش حاکمیت مخصوصا با تصویب قانون جلوگیری از خرد شدن اراضی و ايجاد قطعات مناسب فني، اقتصادي مصوب سال ۱۳۸۵ و قانون حفظ کاربری اراضی مصوب ۷۴ و اصلاحات بعدی آن اکنون بی ثمر نشان می دهد، به نحویکه متولی بخش در هیچ یک از مؤلفه های حفظ کاربری و حد نصاب فنی اقتصادی، نمی تواند هدفگذاری را تحقق ببخشد.

خواسته حاکمیت در حفظ کاربری و جلوگیری از خرد شدن خواسته به حقی است، اما این خواسته های محق حاکمیت در حفظ کاربری و جلوگیری از خرد شدن و یا حتی ایجاد قطعات مناسب فنی اقتصادی به هم اتصال ندارند و با مؤلفه مرور زمان در مالکیت هم راستا نیستند، به نحویکه اگر کاربری تعیین شده در هر واحد زرعی و باغی با تمهیدات قانونی در فرایند خرید فروش بدون اذن متولی نمی تواند مخدوش شود و به نحوی در متن و حاشیه و ظهر مبایعه نامه حفظ می شود، اما عمر مالک نامعین است و سهم الارث در ماترک هر متوفی مستتر است و به مؤلفه خرد شدن واحد زراعی و باغی تحت مبایعه دامن می زند !

بنابراین بین حلقه های مرتبط با عبارت حفظ کاربری و حلقه های مرتبط با جلوگیری از خُرد شدن، حلقه های مرتبط با شمول یا عدم شمول مرور زمان می نشیند، که سال های مدیدی این حلقه های مؤثر مفقود شده است.

آنچه نمی دانیم در همین نکته های ریز و پیش پا افتاده مستتر است. به عنوان مثال وقتی قانون جلوگیری از خرد شدن اراضی زراعی و باغی منتزع از قانون حفظ کاربری تصویب می شود، معنایش این است که در نتیجه سعی و خطایی معادل یک دهه «از سال ۷۴ تا ۸۵ » اجرای قانون حفظ کاربری و چند بار اصلاح آن، متولی بخش کشاورزی به این نتیجه رسیده است.

در هر حال مجموعه اقدامات گذشته نشان می دهد که کشور با بحران ناکارآمدی در مقوله چگونگی ایفای این دو تکلیف با اهمیت قانونی در امنیت غذایی مواجه است و باید بتواند با آسیب شناسی علل از دست دادن بهترین اراضی آبرفتی حاشیه رودخانه تا مسیل جهت توسعه مسکن، غالبا خوش نشینی ! برای افق پیش روی امنیت غذایی کشور برنامه ریزی مبتنی بر تدبیر داشته باشد.

مادامیکه فعالیت های کشاورزی کشور دانش بنیان نشود، نمی تواند در جلوگیری از خرد شدن اراضی زراعی و باغی عملکرد خوبی داشته باشد.

اکنون حد نصاب فني، اقتصادي به صورت یک اقدام حاکمیتی تقریر شده است، در حالیکه می تواند یک اقدام صرف فنی باشد و در زمره تصدیگری توسط تنظیم گران به اجرا گذاشته شود و این نهادهای حد واسط در کشاورزی دانش بنیان بهتر از اقدامات حاکمیتی ، بُرد اجرایی حفظ کاربری و بُرد اجرایی جلوگیری از خُرد شدن اراضی زراعی و باغی را فعالیت های مختلف جاری کشور تسری می بخشند.

اساسا یکپارچه سازی هیچ کمکی نمی تواند به مؤلفه های حفظ کاربری و جلوگیری از خرد شدن بنماید و آنچه که باید مورد توجه باشد، مباحث اقتصادی و درآمد مستمر مزیتدار است. اگر یک فعالیت زراعی و باغی دارای توجیه اقتصادی توجیه باشد، شاخص اقتصادی کوچک یا بزرگ بودن قطعه نیست ! باید به دانش بنیان شدن فعالیت زراعی و باغی اهمیت داد، از طرف دیگر مادامیکه روح تعاون و همکاری در جامعه از مطلوبیت مناسب برخوردار نیست و محتاج صیقل دادن است، ایجاد قطعات مناسب فني، اقتصادي نیز بسیار دور از ذهن می نماید.

نظر خود را اضافه نمایید

ارسال نظر به عنوان مهمان

0
نظر شما بعد از تایید مدیریت در سایت منتشر خواهد شد
  • هیچ نظری یافت نشد.

كاربران آنلاين

ما 90 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم