آمار بازدیدکنندگان سایت

01531062
امروز
دیروز
هفته جاری
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
1326
2229
15320
46569
50755
1531062

آی‌پی شما: 54.198.170.159
امروز: ساعت

کاهش بارندگی در کشور خشک تا نیمه خشک بحران نیست !

بحران مبحث دیگری است و دامنه ای از سوء مدیریت منابع آب و سدسازی ها تا سوء مدیریت در تعادل بخشی در پهنه سرزمینی را شامل می گردد !

 

 

کاهش بارندگی در کشور خشک تا نیمه خشک بحران نیست !

 

حران مبحث دیگری است و دامنه ای از سوء مدیریت منابع آب و سدسازی ها تا سوء مدیریت در تعادل بخشی در پهنه سرزمینی را شامل می گردد ! اما بحران واقعی کشور عدم امکان استفاده از دانش جهانی و بومی در فعالیت های مختلف است.

بیست درصد از جمعیت جهان در شصت درصد از شهرهای ساحلی جهان استقرار دارند و البته استقرار شهرها و آبادانی در کنار رودخانه های مختلف کشور ایران، گویای این وضعیت است که عامل بحران عدم آگاهی و استفاده از دانش استقرار سکونتگاه ها در کشور است.

نباید از بی نظمی در بارش و یا کاهش نزولات سرمای دیرس و یا زود رس، مکرر سناریو ساخت ! خشکسالی در مناطق خشک و نیمه خشک پدیده نیست، بخشی از خصوصیت ویژه این مناطق است.

نکته با اهمیت در بحث خشکسالی آن است که انسان در این اقلیم بتواند با عقلانیت از آب و خاک بهره برداری کند و توجه داشته باشد، چه ظرفیت هایی را با چه محدودویت هایی مدیریت می کند. در خور توجه است که بدانیم از مجموع حدود ۸۷۵۵ کیلومتر طول مرز سیاسی جغرافیایی با ۱۵ کشور، ۶۱۲۴ کیلومتر طول مرز خاکی با هفت کشور و ۲۶۳۱ کیلومتر طول مرز آبی با هشت کشور است. چگونه کشوری با این این طول مرز آبی باید خود را محکوم به شکست در برابر خشکسالی ببیند، در حالیکه توان عملیاتی مهندسی مناسبی دارد و آنچه که ندارد، توان انتقال دانش به افکار عمومی در رعایت استانداردها و تضمین امنیت و رفع التهاب در جامعه است.

باید عملکردها را شفاف نمود و برای همه مردم قابل دسترسی نمود، هر اقدام دارای نتایج آشکار نشده به ابهام افکار عمومی تبدیل می شود، چرا باید نظام برنامه ریزی کشور تا این حد فشل باشد که نتواند قانون مدیریت خدمات کشوری و آیین نامه های تصویب شده اش را به اجرا بگذارد و به طور صحیح نظام جامع مدیریت عملکرد را نظارت کند.

تأسف آور است که اذعان کنیم ! بهره برداری از اراضی ساحلی در مرز آبی حدود ۶۷۵ کیلومتری در سواحل دریای کاسپین، حکایت از آن دارد که توزیع جمعیت خود به خود و توسعه ناموزون و تبدیل روستا به شهر، تاکنون راه بنداز و جابنداز بوده و دولت در اراضی ساحلی، صرفاً با خسارت ناشی از تهدید پیش روی و پسروی دریا مواجه است و جز درآمد محدودی در چند بندر، در سایر مرز ساحلی در مقاطع زمانی پسروی آب دریا از ساحل، در رابطه با نگهداری اراضی مستحدث و ساحلی، مجبور به هزینه برای اقدام حاکمیتی است و در مقاطع زمانی پیش روی آب در ساحل با هزینه های جلوگیری از پیشروی آب دریا مجبور به هزینه پشتیبانی و حمایتی است !

آگاهی های عمومی واقعا در مبحث جمهوریت لنگ می زند، چه کسی می تواند اثبات کند آب دریای خزر خشک می شود و چه کسی می تواند اثبات کند، انتقال آب از خلیج فارس، این خلیج را می خشکاند !

چرا در زمین دیگران بازی می کنند، در حالیکه کشورهای عربی سال ها به شیرین کردن آب دریا همت گمارده و به ما می خندند، چه کسی از ما چهره طلایه دار حفظ محیط زیست می سازد و مسیر دستیابی در رفع بحران را برای ما سخت می کند ؟

افکار عمومی آگاه باشد !

کشور از حیث اقتصاد ملی بیش از هر چیز به سرمایه گذاری و ایجاد توانایی دولت در استفاده از توان و سرمایه بخش غیر دولتی نیاز دارد، زیرا سرمایه گذاری دولتی، فاقد توجیه اقتصادی است و خدمات دولتی گران و با نقص فراوان ارائه می شود.

سال های مدیدی است که  آب ملی گردید. هر سرمایه گذاری باید بتواند با شرایط متولی آب، از منابع مختلف آب متعارف و پساب بهره برداری نموده و بهره مالکانه آب را بپردازد و بهای خدمات خود را بر مبنای قیمت تمام شده و سود مشخص دریافت کند. این حق مردم است که بر مدیریت آب کشور بر مبنای نظام جامع مدیریت عملکرد ارتقا یابد !

در هیچیک از منابع رسمی کشور نمی توان میزان بهره مالکانه آب را پیدا نمود !

آیا شما می دانید وزارت نیرو به عنوان متولی آب کشور، چه میزانی بهره مالکانه آب دریافت می کند و چه مبالغی را به خزانه ملی می ریزد ؟

نظر خود را اضافه نمایید

ارسال نظر به عنوان مهمان

0
نظر شما بعد از تایید مدیریت در سایت منتشر خواهد شد
  • هیچ نظری یافت نشد.

كاربران آنلاين

ما 33 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم