آمار بازدیدکنندگان سایت

01531106
امروز
دیروز
هفته جاری
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
1370
2229
15364
46613
50755
1531106

آی‌پی شما: 54.198.170.159
امروز: ساعت

بار استهلاک آرا و کاهش اعتماد در استیضاح را چه کسی بر دوش می کشد.

کشوری که دارای اقلیمی متفاوت است و تراکم جمعیتی پایینی دارد، اما در عین حال حتی با تولیدکنندگان سنتی می تواند توان بالقوه ای را بالفعل نماید و تولید خارج از فصل برای کشورش داشته باشد

 

 

 

 

 

بار استهلاک آرا و کاهش اعتماد در استیضاح را چه کسی بر دوش می کشد.

کشوری که دارای اقلیمی متفاوت است و تراکم جمعیتی پایینی دارد، اما در عین حال حتی با تولیدکنندگان سنتی می تواند توان بالقوه ای را بالفعل نماید و تولید خارج از فصل برای کشورش داشته باشد و در تمام فصول سال محصولات متنوعی را برای تازه خوری تولید کند، اگر متولی این بخش به هر ترتیب نتواند رضایت مردم را در دو قطب تولید کنندگان و مصرف کنندگان را جلب کند قطعا باید بداند، مدیریتی غیر حرفه ای و ناتوان دارد.

تولید کننده و زمین تحت تملک او و سایر عوامل تولید در دسترس، اگر با فرایند افزایش بهره وری مواجه نباشند، قطعاً با تبعات اسراف و تبذیر مواجه خواهند شد. افزایش بهره وری در بخش کشاورزی منوط به تهیه و اجرای طرح در هر نوع از فعالیت تولیدی است و البته این نکته نیز می تواند، بستر افزایش ضریب نفوذ دانش و فرصت های شغلی بی شمار محسوب شود.

واقعیت همان است که رکود اقتصادی می گوید !  استیضاح واجد ملاحظات لازم نبود و استیضاح کنندگان دلایل قانع کننده نداشتند. باید با گفتمان اقتصاد مقاومتی، مجددا گفتگو را برای حل مسئله اصلی کشور آغاز نمود.

سرمایه انسانی و فضل و رحمت خدا که عوامل تولید هستند با همین فرامین عادی و معمول و متداول اسراف و تبذیر مغفول مانده اند و سر کلاف گم شده ، کشف راه حل چگونگی استفاده از توان و سرمایه بخش غیر دولتی در حوزه فعالیت های مختلف کشاورزی و منابع طبیعی است.

عدم استفاده از دانش آموختگان بخش کشاورزی و منابع طبیعی بی مهری ! و نادیده گرفتن فضل و رحمت خدا بی مهری است، زیرا آنها می توانند فعالیت دانش بنیان داشته و الگوی کشت را رعایت کرده و بهره وری را افزایش دهند، به عنوان مثال گوجه خارج از فصل که فضل و رحمت خداست در مزرعه ۱۵۰ تومان در بازار ۳ تا ۵ هزار تومان است یعنی تولید کننده هزینه کاشت و داشت را نمی تواند پس بگیرد و هزینه برداشت و سود این فعالیت پیش کش ! مصرف کننده نیز قدرت خرید ندارد و این چه وضعی است که وزیر یک وزارتخانه کشور نتواند این مسئله کوچک را حل کند، بفرمایند کدام محصول تحت حمایت است برنج – سیب - مرکبات - پیاز – مرغ و... !

حمایت از تولید کنندگان متنوع است، این قانون تمرکز وظایف را برای چه تصویب کرده اند، اگر عوامل اجرایی این وزارتخانه متوجه حمایت از تولیدکنندگان از طریق تعرفه وارداتی نمی شوند، باید اخراج شوند مردم به خدمات آنها نیازی ندارند ! و اگر این کار و مأموریت خود را می فهمند پس با وجود این نابسامانی ها در بخش کشاورزی فساد دارند ! چرا وزارتخانه به فساد مدیران رسیدگی نمی کند، تا کی باید برخی اختاپوس وار به بدنه دستگاه های دولتی بچسبند و خون تولیدکنندگان و مصرف کنندگان را بمکند !

بسیار واضح است که استیضاح به عنوان حق نمایندگی، بهانه وضوح عملکرد وزیر در یک دسته تکالیف وزارتی است، اما اکنون ۱۰۵ نماینده یعنی ۴۵ درصد نسبت به عملکرد وزارتخانه کشاورزی اعتماد خود را از دست داده اند و به طور واضح باید گفت شرایط همان است که بود، اما  وزیر محترم چه اقدام معطوف به جلب اعتماد را با چه ابزار مالی و با چه ساز و کاری به اجرا می گذارند !

اما تبعات استیضاح را نباید مثبت توصیف کرد زیرا تعدادی از رای های اعتماد ساز از دست رفته و اکنون می مشخص شده است که دولت در حمایت از بخش سرمایه لازم را اختصاص نداده است، همچنانکه می گوید کسری بودجه ندارد ! ما با میزان تخصیص ۲۰ درصدی بودجه عمرانی می خوانیم، اجرای اقتصاد مقاومتی را با مقاومت در عدم تخصیص بودجه عمرانی نشان داه است و بدین طریق بار سنگین حمایت از تولید کنندگان بخش کشاورزی و منابع طبیعی با این میانبار سنگین بین راه، سنگین تر شده است و لاجرم اگر موضوع حمایت از تولید کنندگان داخلی با اهمیت است، باید بدانیم به دستگاه کشنده قویتری در این وزارتخانه نیاز است.

به طور واضح بدانیم ابزارهای قانونی ناکارآمد نیستند !  یعنی قانون خدمات مدیریت دولتی ایراد ندارد ! مجری قانون خدمات مدیریتی ناتوان در برقراری تعیین حقوق و عدالت است. یعنی مدیریت اجرایی خود ناکارآمد است !

از جمله شاخص های ناکارآمدی تبعیض در جبران خدمت است که خانواده بزرگ جهادکشاورزی که تأمین کننده امنیت بستر حیات و امنیت غذایی است، متأثر از آن دچار شده است و با کمترین میزان حقوق و مزایا خدمت می کند و ملت و دستگاه نظارتی لابد باید بدانند که کارکنان این وزارتخانه پیرامون خود را نگاه می کنند و می فهمند که چه اتفاقی افتاده است و توقع نداشته باشند خدمات شایان توجهی از این کارکنان دریافت کنند، آنها بدانند که به همان میزانیکه تبعیض در جبران خدمت را تحمیل می کنند، تضعیف انگیزه خدمت دریافت می کنند و باید خسارت های ناشی از تضعیف انگیزه را پرداخت کنند.

واقعیت این است که وزارتخانه جهاد کشاورزی نمی تواند از توان و سرمایه بخش غیر دولتی استفاده کند و این بزرگترین ضعف این وزارتخانه است و هر کسی به هر شکلی بخواهد از عملکرد این وزارتخانه دفاع کند، قطعا ساز و کار اقتصاد مقاومتی را نمی شناسد.

همه مقامات باید شرایط و وضعیت معیشتی مردم را در نظر داشته باشند و از تعارفات متعارف بگذرند و از حمایت کورکورانه از مدیریت غیر حرفه ای دست بردارند !

ضریب نفوذ دانش در بخش کشاورزی صفر است، زیرا در کشوریکه ۲۳۰ هزار دانش آموخته بیکار در بخش کشاورزی دارد ! با وصف پذیرش تعداد دانشجوی ۲۷۰۰۰ نفری در سال های قبل ۹۲ ،دست کم ده سال فارغ التحصیلان این رشته ها را که نیروهای جوان جامعه هستند، به خدمت نگرفت و استخدام نکرد و در پشت در بازار کار و در سازمان نظام مهندسی رسوب داد.

به همین دلایل فوق اگر این سرمایه انسانی از قافله تحرک و فعالیت عقب مانده اند و به کار گرفته نده اند، به همان دلایل نیز فرصت دستیابی به رونق تولید و الگوی کشت و افزایش بهره وری و تحرک اقتصادی برای تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی را از دست داده است.

 

                                                                                                                   

 

نظر خود را اضافه نمایید

ارسال نظر به عنوان مهمان

0
نظر شما بعد از تایید مدیریت در سایت منتشر خواهد شد
  • هیچ نظری یافت نشد.

كاربران آنلاين

ما 68 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم