آمار بازدیدکنندگان سایت

01735934
امروز
دیروز
هفته جاری
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
356
1339
3830
6365
96
1735934

آی‌پی شما: 54.227.31.145
امروز: ساعت

قانون استراحت جنگل؛ قانون حفاظت و بهره برداری را نسخ یا لغو نکرده است.

مفسر قانون قانونگذار است و مفاد این یاداشت برای کسانی نوشته می شود که حتی برای یک بار فرصت خواندن سیاست های کلی برنامه ششم و مفاد قانون برنامه پنجساله ششم پیدا نکردند

 

 

قانون استراحت جنگل؛ قانون حفاظت و بهره برداری را نسخ یا لغو نکرده است.

مفسر قانون قانونگذار است و مفاد این یاداشت برای کسانی نوشته می شود که حتی برای یک بار فرصت خواندن سیاست های کلی برنامه ششم و مفاد قانون برنامه پنجساله ششم پیدا نکردند، سرشان شلوغ بود ! کسانیکه درس سیاست جنگل خوانده اند ! با دقت بیشتری این یادداشت را بخوانند !

من در یادداشت دلائل مختلفی که قانون تنفس ریخت برنامه ندارد به مواردی اشاره کردم و در این یادداشت صریحاً اشاره می کنم ! قانون حفاظت و بهره برداری مصوب ۴۶ و اصلاحات بعدی با تصویب مفاد ماده ۳۸ قانون برنامه ششم نه لغو شده و نه نسخ و نقض !

زیرا در هر حکم ناقض و ناسخ قوانین قبلی مقرره و حکم صریحی دایر به این مفاد ''

- حکم ماده (46( این قانون بر حکم ماده (17)  قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور حاکم است.

- این حکم در طول اجرای قانون برنامه بر ماده (6) قانون اساسنامه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مصوب 17/9/1366 حاکم است.

- بند (ت) ماده (61) قانون برنامه ششم توسعه در بخش مغایرت بر مواد (1) و (4) قانون تشکیل وزارت راه و شهرسازی مصوب 31/3/1390 حاکم است.

- این حکم در طول اجرای قانون برنامه بر حکم تبصره (3)ماده‌واحده قانون پذیرش دانشجوی آموزشکده های فنی و حرفه‌ای، مراکز تربیت‌معلم و دانشگاه شهید رجایی مصوب 19/2/1389 حاکم است.

- حکم این جزء بر حکم ماده (4) قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور حاکم است.

- احکام مواد (70)، (72) و (73) این قانون بر احکام قانون ساختار جامع رفاه و تأمین اجتماعی مصوب 21/2/1383 حاکم است.

- حکم بند (چ) ماده (88) بر مواد (13)، (52) و (59) قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران در طول اجرای قانون برنامه، حاکم است.

- حکم بند (د) ماده (88) قانون برنامه ششم بر حکم تبصره (2) ماده (33) قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور، حاکم است.

- و...

آیا بند ف ماده ۳۸ واجد چنین ملاحظه ای هست که قانونگذار قید کرده باشد، '' با اجرای حکم بند ف ماده ۳۸ مفاد قانون حفاظت و بهره برداری در طول مدت اجرای برنامه پنج ساله ششم، اختیارات سازمان جنگل ها و مراتع در اصلاح و بهره برداری جنگل ها، معلق و مسکوت گذاشته می شود ؟ ''

در قانون برنامه ششم مواد مختلفی وجود دارد که به اجرا در نیامده است، این چه حساسیت و اهمیتی است که مردم و مدیریت جنگل های شمال باید به دست انداز بیافتد و مجری قانون در حالیکه می داند بدون امکان تأمین ابزار اجرای قانون است، حکم مندرج در قانون تنفس را بر خلاف مفاد قانون اجرا کنند !

قانون موسوم به تنفس جنگل، می تواند اجرا نشود و کماکان قانون حفاظت و بهره برداری به اجرا در آید، زیرا عدم امکان تأمین ابزار مالی اعتباری محرز است، چون مسائل محوری در ماده ۲ قانون برنامه ششم مندرج است و چون اجرای قانون تنفس مسئله محوری قانون برنامه نیست، پس تأمین اعتبار اجرای طرح تنفس نیز مسئله دست چندمی است !.

قانون مزبور حتی می تواند برای اصلاح برود مجلس ! و این مفاد مانع حذف شود. محرز است که قانون موسوم به تنفس جنگل ریخت برنامه ای ندارد !. واقعاً اگر اراده حاکمیت این است که به درختان جنگلی جنگل های طبیعی  به مثابه یک قطعه موزه ای توجه و من بعد قطع نشود، چه ایرادی دارد ! به نوعی مفهوم بقای جنگل است و با نظر جنگلبانی منافات ندارد، اما حاکمیت باید این توجه را داشته باشد که جنگلبان دست و پا بسته نیست و برای مدیریت جنگل سرمایه فکری و سرمایه انسانی دارد و بنابراین توانایی، اجازه دهد مدیریت جنگل ها با اقتصاد درونزا با نگاه به بهره برداری غیر مستقیم و محصولات فرعی ادامه یابد و به قانون موسوم به استراحت جنگل، ریخت برنامه ای بدهند و مانع تداخل دخالت های سلیقه ای شوند.

مفاد حکم بند ف ماده ۳۸ قانون برنامه پنجساله ششم با مفاد ماده ۲۹ قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور منطبق نیست و ریخت برنامه ای ندارد، تا امکان مدیریت علمی عملی جنگل با برنامه بلند مدت جنگل  فراهم تصور شود. سازمان متولی نیز در ارائه طرح جایگزین عاجز مانده است.

مجموعه احکام بالا دستی نشان می دهد، حکومت جمهوری اسلام در چارچوب حکمرانی خوب، به دنبال ایجاد مدیریت پایدار جهت دستیابی به جنگل پایدار است. مجریان قانون موسوم به استراحت جنگل به سرعت به سمت ناپایدار کردن مدیریت های فعلی و موجود گام برداشته اند، چرا ؟.  

مدیریت منابع طبیعی مختلف می تواند با اقتصاد درونزا بدون نیاز به اعتبار دولتی دانش بنیان ادامه یابد و دانشجویان با کمترین هزینه تحصیل کنند و محل کار آینده آنها مشخص باشد و پشت در بازار کار گیر نکنند و انگیزه دانشجویی و پژوهشی کشور احیا شود و  برای نظارت بهینه طرح ها و پروژه ها، تا سی هزار نفر دانش آموخته بدون نیاز به اعتبار دولتی مشغول کار شوند.

نظر خود را اضافه نمایید

ارسال نظر به عنوان مهمان

0
نظر شما بعد از تایید مدیریت در سایت منتشر خواهد شد
  • هیچ نظری یافت نشد.

كاربران آنلاين

ما 25 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم