آمار بازدیدکنندگان سایت

01528855
امروز
دیروز
هفته جاری
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
1348
2141
13113
44362
50755
1528855

آی‌پی شما: 54.224.60.122
امروز: ساعت

هزینه نگهداری جنگل گران تر از گذشته خواهد بود - ۴

باید واقع بین بود خیلی از اقدامات اجرایی جنگلبانان گذشته در کنار دوره های آموزش بلند مدت جنگلبانان که مجموعا هیجده دوره برگزار شد.

 

هزینه نگهداری جنگل گران تر از گذشته خواهد بود - ۴

باید واقع بین بود خیلی از اقدامات اجرایی جنگلبانان گذشته در کنار دوره های آموزش بلند مدت جنگلبانان که مجموعا هیجده دوره برگزار شد، دوره های کوتاه مدت پنج روزه استفاده صحیح از اره موتوری – بهره برداری از جنگل با ابزار ساده – طرز ساختن و استفاده از کوره ذغال خاکی – امریکایی و فلزی فرانسوی به منظور افزایش مهارت کارگران طرح های دولتی و خصوصی تشکیل می شد.

چنین آموزش هاییکه در چارچوب توانمند سازی جوامع محلی، توانایی و ظرفیت محلی محسوب می شدند و این اقداماتیکه به ارتقا و تبدیل وضع از سطح کارگر عادی به گارگر ماهر منتهی می شد، می تواند در دسته جایگزینی معیشت قرار داده شود.

نکته با اهمیت بحث این است که از طریق توانمندسازی جوامع محلی بتوانیم، چشم انداز یا پرسپکتیو یک اقدام معطوف به نتیجه در چارچوب تعریف دوره بهره برداری را که با اجرای چند برنامه بلند مدت، تحت پایش دوره ای و ارزیابی کمی کیفی پنجساله قرار خواهد داشت، به این دلیل مثبت تصور کنیم، که با افزایش بهره وری عوامل تولید بستر سازی می شود و دستیابی به چنین هدفگذاری در چشم انداز قطعاً واقع بینانه خواهد بود.

در چیستی نظام بهره برداری دولتی در طرح جنگلداری که با تصویب بند ف ماده ۳۸ قانون برنامه توسعه پنجساله ششم و اجرای نادرست این قانون اکنون به اختلال رسیده است، با این استنباط که تکلیف قانونی مندرج در ماده ۲ قانون حفاظت و بهره برداری لغو نشده است و حکم بند ف ماده ۳۸ نیز فعلا پنج ساله است، ضمن آنکه قانونگذار به موجب ماده ۲۹ قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور در مورد بهره برداری از جنگل حکم دیگری را همزمان مقرر کرده است.

بنابراین در مورد مقایسه نقش حجم ده درصد و نسبت اندکش در بخش صنعت، با عبارت «بهانه نابودی» کلاً قیاسی مع الفارق است، زیرا این حجم اندک تحت بهره برداری در چارچوب ارزش افزوده در اقتصاد جنگل، تأمین کننده نیاز مالی اعتباری نگهداری جنگل است.

لازم نیست یک تنظیم گری خوب را به هم بزنیم و مدیریت جنگل را به درآمد حاصل از فروش نفت حلق آویز کنیم، دولت می خواهد اقتصاد ملی را از وابستگی به نفت، خلاص کند نمی تواند ! آنگاه چگونه و بر چه مبنایی از سیاستگذاری و حکمرانی می خواهد با اختصاص ۳۰۰ میلیارد تومان به اجرای قانون تنفس، مدعی یک تنظیم گری خوب شود و تصمیم خود را یک تنظیم گری خوب معرفی کنند.

اخبار مربوط به اتخاذ روش انتخاب پیمانکار در طرح های جنگلداری خلع ید نشده جهت بهره برداری درختان شکسته افتاده، حاکی از این واقعیت است که :

ادعای واهی دوران گذر کانون ایده تنفس در چاله اختلال قرار گرفت و در ادامه تلاش غیرحرفه ای برای محو اثر خدمات جنگلبانی در طرح های جنگلداری شمال، فقط زیر پای ایده خود را می کَند و اکنون آن چاله به چاه تبدیل شده است.

ناشی از ظرفیت سازی های پنجاه ساله در بخش اجرا مخصوصاً در شرکت هایی چون فریم و چوب و کاغذ و نکا چوب و چوکا که به موجب قانون تشکیل شده اند، با وصفی که در مورد دوره های آموزش جنگلبانان از آن یاد شد اینگونه می توان گفت : بخش اجرایی جنگل نه تنها توانایی درک افزایش بهره وری عوامل تولید پیدا کرده است، بلکه خود عامل اجرای فرامین افزایش بهره وری در جنگل است.

از این رو تصمیمات متخذه در متن و حاشیه قانون تنفس فقط می تواند یک نتیجه کوتاه مدت و بلند را در سال اول اجرای برنامه پنجساله به ما اعلام کند، که هزینه ها از هر نوع در هر فعالیت حفاظتی یا احیایی یا بهره برداری در جنگل بسیار سنگین و گران خواهد بود و به سبب همین نوع تصمیمات است که بودجه ۹۷ در ذات خود، هیچ ریخت سیاست اقتصاد مقاومتی ندارد.

نظر خود را اضافه نمایید

ارسال نظر به عنوان مهمان

0
نظر شما بعد از تایید مدیریت در سایت منتشر خواهد شد
  • هیچ نظری یافت نشد.

كاربران آنلاين

ما 63 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم