آمار بازدیدکنندگان سایت

01118073
امروز
دیروز
هفته جاری
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
4000
6229
35401
80538
125574
1118073

آی‌پی شما: 54.91.16.95
امروز: ساعت

دولت ها نمی توانند کشور را ارزان اداره کنند.

دولت ها نمی توانند کشور را ارزان اداره  کنند.

 

دولت ها نمی توانند کشور را ارزان اداره  کنند.

 

دولت کشور را گران اداره می کند ! چون اگر بودجه را شمش فرض کنید، آلیاژ این بودجه واجد ملاحظات ریخته گری بر مبنای تولید خدمت نیست. تصور این است که اتم های مولکول ها دارای پیوند سستی هستند و بنابراین مولکول های آن آلیاژ نیز آرایش فضایی مناسب ندارند و آنچه که ما از شکل شمش می بینیم و یا در ذهن مجسم می کنیم، بیشتر به حباب می ماند.

برنامه و بودجه فعلی کشور بیش از آنچه که ماهیت ریخت داشته باشد ماهیت گرفتن و نسبت سهم خواهی دارد و دولت ها رویگردان از چنین وضعی در پی راه حل گریز از این وضع هستند، اما در شب سیاه پیدا کردن دانه سیاه بر روی سنگ سیاه فقط یک معجزه است.

آنچه که تحت عنوان قانون برنامه توسعه پنجساله تصویب می شود، در عین گسستگی با اهداف کلی و اهداف راهبری و سیاست های اجرایی مقرر می شود و ماهیت برنامه ای آن در مواد و بندها و تبصره ها می لنگد و آنچه که تحت عنوان بودجه سنواتی تصویب می شود، ماهیت بودجه ریزی در قالب برنامه پنجساله ندارد. یعنی ریشه و اصالت بودجه سنواتی می لنگد.

خیلی واضح و روشن است که دولت با نسبت بالا و غیر قابل هضم هزینه های جاری  و نسبت بسیار پایین و غیر قابل باور بودجه عمرانی، خدمات بسیار گرانی را به کشور ارائه می کند.

مادامیکه دولت نتواند بدنه کارشناسان خود را در دستگاه های اجرایی به صورت پله کانی از بخش تا سطح ملی یعنی وزارتخانه یک تشکیلات ارتقا دهد، یعنی کارشناش ارشد تشکیلاتی وزارتی به هیچ شکلی نتواند بدون طی در ساختار طولی، خود را در هسته مرکزی و مخ برنامه ریزی یک وزارتخانه ببیند، امکان تهیه و اجرای برنامه عملیاتی و متعاقب آن بودجه ریزی بر مبنای عملکرد نخواهد داشت و بدین ترتیب خدماتش بسیارگران و فاقد صرفه اقتصادی است.

مادامیکه مدیرکل طرح و برنامه یک دستگاه اجرایی کشور خود را بی نیاز از اصول و مبانی برنامه ریزی از پایین به بالا می بیند و هیچگاه در مقام تولید کننده خدمات اصلی آن دستگاه قرار نگرفته و از بدو ورود به خدمت در نظام اداری، نافش را با عنوان ریاست بریده اند، طبیعی است که به قدری مغرور باشد که به کسب تجربه نیز اهمیت ندهد و حتی یک جلد از کتاب های چاپ شده مرتبط به برنامه ریزی و یا بودجه ریزی کاربردی را نیز خریداری ننماید و یا از نویسنده چنین کتابی هم برای تهیه برنامه عملیاتی و بودجه ریزی دستگاه خود سالی یک بار هم دعوت به عمل نیاورد !

غفلت در این زمینه به حدی جدی است که یک ساز و کار بودجه ریزی عملیاتی با تجربه بودجه ریزی دهساله که دارای سابقه و پیشینه پنجاه ساله در جنگلداری کشور است، با ایده پوپولیستی به اختلال افتاده و ثمرات آن در معرض این طوفان فکری نابود شده است.

تراز مالی طرح جنگلداری واجد ملاحظات بودجه ریزی عملیاتی در دستگاه های اجرایی متولی دارایی زیستی می باشد و من با عنوان « بودجه ریزی عملیاتی» یک پرداخت و ریخت بر مبنای عملکرد به آن دادم و کتاب بودجه ریزی عملیاتی با « الگوی تراز مالی طرح جنگلداری بر مبنای نظام جامع عملکرد» نوشته و چاپ شد.

به طور مشخص دولت نمی تواند از سرمایه انسانی خود استفاده کند و از این رو مردم نیز انتظارات خود را باید بر همین نوع رفتار دولت تنظیم کنند، یک نیرو جذب می شود و بتدریج بر حسب علاقمندی تجاربی کسب می کند و تبدیل به سرمایه انسانی می شود، اما مدت خدمت محدود سبب یک گسست و عدم امکان بهره مندی دولت می شود و به همین جهت است که معتقدم دولت ها رویگردان از چنین وضعی هستند، اما فعلا راه گریز ندارند.

قیمت تمام شده تولید خدمت کالا و خدمات نمی تواند توسط یک حسابدار انجام و قیمت واقعی تعیین شود، تولید هر کالا و خدمات دارای یک فرایند تخصصی است و تنها متخصص با تجربه آن بخش می تواند، فرایند مرتبط را تحلیل و هزینه واقعی را مشخص و یا برخی هزینه ها را حذف و در نهایت قیمت واقعی قابل رقابت برای تولید کالا و خدمات ارائه دهد. آنگاه که تولید هر واحد کالا و خدمات با قیمت تمام شده در یک فرایند شناخته شده در برنامه یک دستگاه اجرایی تدوین و تنظیم و تصویب می شود و سپس برای آن بودجه ریزی می شود، می توان گفت دولت شاید بتواند خدمات ارزان تولید کند !

نظر خود را اضافه نمایید

ارسال نظر به عنوان مهمان

0
نظر شما بعد از تایید مدیریت در سایت منتشر خواهد شد
  • هیچ نظری یافت نشد.

پر بحث ترين عناوين

كاربران آنلاين

ما 78 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم