آمار بازدیدکنندگان سایت

01118122
امروز
دیروز
هفته جاری
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
4049
6229
35450
80587
125574
1118122

آی‌پی شما: 54.91.16.95
امروز: ساعت

یکی بر سر شاخ بن می برید !

در کشور در حال رکود اقتصادی که بر حسب نتایج پژوهشی مرکز پژوهش های مجلس آن، فعالیت در رشته جنگلداری با ضریب فزاینده داری توجیه اقتصادی و مزیت می شود

 

 

یکی بر سر شاخ بن می برید !

در کشور در حال رکود اقتصادی که بر حسب نتایج پژوهشی مرکز پژوهش های مجلس آن، فعالیت در رشته جنگلداری با ضریب فزاینده داری توجیه اقتصادی و مزیت می شود، اما در همان حال دولتش با اقدام شجاعانه به سمت تعطیلی طرح های جنگلداری می رود، یک دانشکده منابع طبیعی و آنهم در تهران و به صورت ویترینی که به جهانیان بگوییم ! ما هم دانشکده منابع طبیعی داریم کافی است، چه خوب است برای تعدیل هزینه ها درِ این دسته دانشگاه های مازاد را ببندند !

از اساتید مسلم خودم عذرخواهی می کنم، مطمئناً رتبه تعداد دانشگاه های ایران در جهان تنزل نمی یابد !

آنگاه که ایجاد صنایع چوب در قطب جنگل و تولید چوب به سُخره گرفته می شود، آنگاه که اصلاح بهره برداری و پرورش جنگل غیر ضرور و دانش جنگلداری و عملکرد پنجاه ساله فعالیت علمی عملی توسط افراد عادی و خبرنگار، نظریه علمی و فنی تلقی می شود، انگاه که یک دانشجو پا پیش می گذارد و بر روی نظر استاد در حین بازنشستگی ابهام ایجاد می کند، آنگاه که نظر یک کارمند شرکتی بر نظر معاون امور جنگل رجحان داده می شود، یادشان رفته عالم محضر خداست، برد اجرایی دارد و تأثیر می گذارد !

آنگاه که آنها هوار می کشیدند و دیگران را به هوار کشیدن در توقف بهره برداری جنگل تشویق می کردند، یاد زمستانشان نبود ! بی تردید آنها زمستان را پشت پنجره کلاس درس تجربه کرده اند و هرگز نتوانستند سختی جان سوز سرمای زمستانه را برای دانشجویان خود در عمق جنگل ها تشریح کنند. چون آنها با فرصت های شغلی دانش بنیان آشنا نشده اند، دانشگاه را تا کنون مانند یک لوکس فروشی با کالاهای استاندارد نشده مدیریت می کردند و اکنون با رکود اقتصادی و کمبود بازار کار، کلاً آینده مدیریت خود را در این فروشگاه فاقد مشتری می بینند.

عدم شناخت فرایندها در سیستم سبب می شود، امر بر برخی افراد مشتبه شود و در همه زمینه ها اظهار نظر کنند ! و امر را بر دیگران مشتبه کنند ! مسئله تحقیقات در کشور ما بر عكس نیست، بخش اجرای ما همانند دیگر کشورهای توسعه یافته دنبال تحقیقات می رود !  اما تقلید کردن متفاوت از شناخت است ! بومی سازی فرایند تحقیقات کشورهای توسعه یافته، بخشی از پروسه یا فرایند دانش بنیان کردن فعالیت های جاری در هر کشور و در کشور ما علی الخصوص بخشی از فرایند مورد تأکید و توجه در قالب اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی است.
نگوییم !!!

''ما افراد متعددي داريم كه مقالات علمي بسيار خوبي توليد مي‌كنند كه از اعتبار بسيار بالايي در دنيا برخوردار است. اما اين مقالات به درد كشور ما نمي‌خورد چون در كشور ما اجرا نقش تعيين ‌كننده دارد و تحقيق دنباله‌رو اجراست.''

درک درستی داشته باشیم ! چرا تحقیقات عقب می ماند، تحقیقات باید از خمودی خارج شود و بر فرایندهای تحقیقات در سیستم کشورهای توسعه یافته مسلط شود و آن فرایندها را بومی کند، تا به بخش اجرای جنگل مانند ایده تنفس فاقد پژوهش تحمیل نشود و توقف بهره برداری در جنگل با رفتارپوپولیستی، یک اقدام مزیت دار معرفی نگردد و همه مدیریت دخیل را پس از شش ماه مستأصل نکند و در موضع انفعال قرار ندهد !

توقف بهره برداری تبعات داشت و دارد، استراحت جنگل وقتی از هدف توقف بهره برداری چوبی فراتر رفت و به سمت تعطیلی طرح های جنگلداری گام برداشت، طبعاً به یکی از تبعاتش به استراحت کشاندن دانشگاه های منابع طبیعی خواهد بود و مشاهده این وضعیت کُما برای رشته جنگلداری از اجرا تا تحقیقات و دانشگاه یک امر طبیعی است.

ابراز علاقه تبلور دو انگیزه مادی و معنوی است، ممکن وجه یکی از این انگیزه ها گاها در فرد یا افرادی برجسته تر دیده شود. این طبیعی است که هر چقدر میزان نیاز بیشتر باشد وابستگی بیشتر و ابراز علاقه شدیدتر جلوه می دهد، مثلاً در فردی که واقعا نیاز مادی ندارد و تعیین شغل برای این فرد از درجه اهمیت چندانی برخوردار نیست، علاقه معنوی انتخاب رشته در این فرد بارز تر است.

ابراز علاقه در کسب دانش برای عرضه در میدان عمل و بازار کار یعنی جایگاه واقعی عرضه است که ابراز علاقه هر فرد را بر حسب همان انگیزه های اولیه ساماندهی می کند. توقف بهره برداری و تعطیلی طرح های جنگلداری آب سردی بود که پس از دخالت دوازده ساله بر روی این حرفه و تخصص ریخته شد و دقیقاً افرادی این آب سرد را بر روی این تخصص و حرفه ریخته اند، که جایگاه آنها در این حرفه محل تأمل است ! و عناوینی را یدک می کشند که با ساختار آن تناسب نداشته اند !

در حالیکه میدان عمل یک رشته تحصیلی در افق آتی و پیش رو کدر تا تاریک و غیر عملیاتی باشد، یک فرد جویای دانش باید بسیار منگ باشد که برای رشد مادی یا رشد معنوی و آینده خود، در قالب آن رشته ابراز علاقه کند، این افراد حتی مفهوم علاقه را نیز برای دانشجویان آتی این رشته مشتبه کرده اند !

اینکه در پاسخ به این سؤال  '' چه راهكارهايي براي مقابله با اين معضل وجود دارد؟''  بگویند

بروند تولید نهال بکند، یا در باغبانی و گارهای گلخانه ای تولید کنند ! پاسخی تأسف آور است که خود نقض غرض می کنند و به دانشجویان می گویند در رشته منابع طبیعی ابراز علاقه نکنند چون بازار کار ندارد ! کشاورزی و باغبانی خود یک تخصص شناخته شده و متمایز از جنگلداری است. 

بسیار برای من تأسف آور بود که ببینم در گذشته چه کرده اند و در دوران مدیریتم چه می گفتند و اکنون جنگل ها در عین سوء مدیریت تخریب می شود و عملکرد پنجاه ساله در معرض نابودی است و پژواک همان هوار های توقف بهره برداری، دارد گوش آنان را می خراشد !

سعدی ! سنخنور نامی و بلند آوا ! نور به قبرت ببارد که خوش گفتی !!!

...

یکی بر سر شاخ، بن می‌برید   ❊❊❊  خداوند بستان نگه کرد و دید

بگفتا گر این مرد بد می‌کند  ❊❊❊   نه با من که با نفس خود می‌کند

...

نظر خود را اضافه نمایید

ارسال نظر به عنوان مهمان

0
نظر شما بعد از تایید مدیریت در سایت منتشر خواهد شد
  • هیچ نظری یافت نشد.

پر بحث ترين عناوين

كاربران آنلاين

ما 87 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم