آمار بازدیدکنندگان سایت

00867021
امروز
دیروز
هفته جاری
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
856
4477
5333
82396
129703
867021

آی‌پی شما: 54.162.166.214
امروز: ساعت

نتیجه همایش گیلان، تأمل بر تنفس جنگل بود !

چند سئوال مشخص همه محتوای ایده تنفس جنگل است، با تبدیل جنگل های جلگه ای مساحت جنگل ها کاهش یافته است.

 

نتیجه همایش گیلان، تأمل بر تنفس جنگل بود !

 

چند سئوال مشخص همه محتوای ایده تنفس جنگل است، با تبدیل جنگل های جلگه ای مساحت جنگل ها کاهش یافته است. اجرای طرح های جنگلداری ارزیابی توان اکولوژیکی ندارد. چرا همه سطوح جنگل ها زیر پوشش طرح نرفته است و جنگل ها با بهره برداری خارج از توان مواجه بوده است.

این همایش بر خلاف چند همایش دیگر بود، چون حامیان ایده تنفس قبلا در رابطه با اعتبار مورد نیاز سر بالا، قویا به دریافت اعتبار ابراز نظر می کردند، اما با نتایج حاصله در پایان سال ۹۵ با بحران افزایش حجم شکسته افتاده – افزایش حجم آفت زده – افزایش موارد قاچاق – افزایش نرخ بیکاری – افزایش عدم تمایل مجریان به نگهداری طرح جنگلداری مواجه و سر به زیر بودند. واقعا ایده تنفس جنگل به سمت تأمل رفت. !

مصادیق متعددی که در مورد علل کاهش مساحت جنگل از ۳،۵ میلیون هکتار تخمینی قبل از قرن معاصر وجود دارد و لازم نیست بررسی میدانی پر هزینه و با زمان بلند انجام شود، کافی است یک هفته با کاردفتری قوانین و دستورات حاکمیتی را انجام شود، آنگاه مشخص می شود که سازمان متولی سیاست جنگل را نادیده گرفته است، یا باید تکلیف قانونی خود را انجام می داد.

مصوبات مجلس یعنی قانون !  این قانون اقتضای مدیریت کلان کشور است، آنها اگر در چارچوب لایحه مصوبه داشته باشند، شاید بهترین نوع اقتضا تصور شود، زیرا طبعاً از پشتوانه سیاست جنگل برخوردار است.

نمونه هایی از مواد کاهنده مساحت در قوانین مجلس !

- فصل پنجم - تبدیل اراضی جنگلی جلگه‌ای شمال - ماده ۳۱ : سازمان جنگلبانی مجاز است اراضی جنگلی جلگه‌ای شمال کشور را برای تبدیل به زراعت یا باغ یا مرتع یا نهالستان یا ایجاد جنگل های‌مصنوعی یا علوفه‌کاری و دامپروری با رعایت مواد زیر به اشخاص حقیقی با حقوقی به اجاره واگذار کند و یا بفروشد.

- تبصره 3 ماده ۳۷ قانون اصلاح ماده ۳۷ - به وزارت منابع طبیعی اجازه داده می‌شود به منظور افزایش سطح زیر کشت و توسعه فعالیت‌های کشاورزی در هر یک از استان های گیلان و ‌مازندران حداکثر تا مساحت پانصد هکتار از اراضی جنگلی جلگه‌ای و مراتع غیر مشجر جلگه‌ای شمال را برای واگذاری به شرکت های سهامی زراعی‌ رود پیش واقع در استان گیلان و سمسکنده واقع در استان مازندران را مجاناً در اختیار وزارت اصلاحات ارضی و تعاون روستایی قرار دهد. اراضی واگذاری به شرکت های مزبور قابل انتقال به غیر نیست و در صورت عدم احتیاج یا انحلال هر یک از شرکت‌های مذکور به وزارت منابع طبیعی‌مسترد می‌شود.

اصلاح ماده ۳۴ در سال ۴۸ و تغییر تاریخ مبنایی تصرف از ۲۷/۱۰!۴۱ به ۲۰/۱/۴۸ – اصلاح ماده ۳۴ در سال ۷۴ و تغییر تاریخ مبنایی از ۲۰/۱/۴۸ به ۱۶/۱۲/۶۵

- اصلاح ماده ۳۳ قانون ح . ب . به جای لغو قانون واگذاری و احیای اراضی در حکومت اسلامی که ناقض فصل پنجم قانون ح. ب. است

آیا مصوبه ماده ۳۸ برنامه ششم که نه طرح نمایندگان بود و نه در لایحه دولت و با فشار حامیان تنفس بهره برداری تصویب شد، می تواند برای بقای جنگل امید بخش محسوب گردد. ؟

بی تردید برنامه های پنج ساله توسعه سیاست جنگل را کنار زد و سیاست جامعه را به مدیریت جنگل تحمیل نمود و مفاد مواد مرتبط با برنامه جنگل هرگز در رابطه با بقا و رفع تعارض به اجرا در نیامد و آنچه به اکراه متولی و تأکید مقامات سیاسی و قانونگذار به اجرا گذاشته شد، مباحث واگذاری اراضی و به رسمیت شناختن تصرفات سوداگران زمین بوده است !

آیا مصوبه ماده ۲۹ قانون احکام دائمی برنامه های توسعه که در تناقض با ماده ۳۸ قانون برنامه ششم توسعه است و در یک سال قانونگذاری تصویب شد می تواند، برای آینده جنگل راهگشا باشد !

همایش گیلان به این جهت متفاوت از دیگر همایش ها بود که همه را به تأمل واداشت که انچه می گفتند، بسنجند و من بعد مؤکد نگویند ! گذشته جنگل واجد اِلِمان های مشخص بقای جنگل است. نباید وضعیت فعلی مدیریت جنگل را با آنچه که نباید گفته می شد و برای انتقال مناسب نبود، به اختلال در مدیریت می رساندند.

اقتضای مدیریت بهینه جنگل این است که ؛ سیاست جنگل باید برای جنگل تصمیم بسازد و تصمیم اجرا کند.

 

نظر خود را اضافه نمایید

ارسال نظر به عنوان مهمان

0
نظر شما بعد از تایید مدیریت در سایت منتشر خواهد شد
  • هیچ نظری یافت نشد.

پر بحث ترين عناوين

كاربران آنلاين

ما 117 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم