آمار بازدیدکنندگان سایت

01793745
امروز
دیروز
هفته جاری
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
187
512
699
10122
27538
1793745

آی‌پی شما: 34.229.175.129
امروز: ساعت

ابتکار عمل در مدیریت و کنترل آلودگی ریزگردها از دست رفت

 

ابتکار عمل در مدیریت و کنترل آلودگی ریزگردها از دست رفت

به مناسبت روز تودیع از سمت معاون امور جنگل !

هنوز باز نشست نشدم و در مورد مباحث مرتبط با منابع طبیعی و محیط زیست بازنشست نخواهم شد. عملکرد دستگاه های مرتبط در حدی نیست که کنترل منشأ انتشار امید بخش باشد. هر از گاهی برخی دستگاه ها به بیان عملکرد خود می پردازند. اما قدر مسلم می توان استنباط کرد، اقدام هر دستگاه اجرایی انتزاعی و انسجام امور 

 

 

 


ابتکار عمل در مدیریت و کنترل آلودگی ریزگردها از دست رفت


 

به مناسبت روز تودیع از سمت معاون امور جنگل !

هنوز باز نشست نشدم و در مورد مباحث مرتبط با منابع طبیعی و محیط زیست بازنشست نخواهم شد. 

 

عملکرد دستگاه های مرتبط مدیریت و کنترل آلودگی ریزگردها در حدی نیست که کنترل منشأ انتشار امید بخش باشد. هر از گاهی برخی دستگاه به بیان عملکرد خود می پردازند. اما قدر مسلم می توان استنباط کرد، اقدام هر دستگاه اجرایی انتزاعی و انسجام امور بسیار پایین است و فاقد یکپارچگی در مدیریت است و برای دیگر دستگاه مکمل نیست.

هرگز از رفتار بد بینانه خوشم نیامد. قطعاً در کنار یک نقد از هر جا و هر مورد، یک پیشنهاد ارائه دادم. با خوش بین بودن از نوع سرخوشی نیز میانه ام خوب نبود و نیست . از این رو در پاراگراف بالا یک انتقاد جدی را با یک پیشنهاد کاربردی کامل کردم. دستگاه های اجرایی رفتار انتزاعی را دور بریزند و به سمت یکپارچگی مدیریت گام بردارند. اگر بر عملکرد دستگاه ها تأمل کنیم، می توانیم ملاحظه کنیم، در هر واحد مدیریت انسجام امور با جمع جبری صفر در جریان است. دستگاه مکلفند این نکته ضعف را بر طرف کنند.

 مردم حق دارند بدانند چرا گرفتار هجوم ریز گردها شدند. مردم باید بدانند چرا نمی توانند در مناطق خوش آب و هوا تر زندگی کنند. آیا برخی بگیر و ببندهای سد مانع دارای منطق کارشناسی است، یا اساسا فاقد منطق کارشناسی بوده و هرگز نباید تن به چنین روند ساخت و ساز داد. اینها باید روشن شود.! یعنی با آمایش و مدیریت سرزمین بازی نکنیم !

نظارت بر عملیات اجرایی در حین عملیات بعد از اتمام عملیات نتایج متفاوت از هم دارند. تحت یک سیستمیک قطعاً عملیات نظارتی با فرا بینی لازم به جریان می افتد. ما در جنگلبانی بر اساس قانون نظارت سیستمیک داریم و در این مورد تا حدی که می شد برای کارشناسنان متخصص مرتبط تشریح کرد، در کتاب سیاست و نظارت در عرصه و اعیان منابع طبیعی انتشارات آرون آوردم و متاسفم به دلیل عدم شناخت آحاد جامعه برخی قضاوت های نادرست نیز در مورد عملیات نظارتی نظارت بر بهره برداری تخطئه می شود.

مدیریت ریزگردها به دلیل نظارت سیستمیک به این روز رسیده است و بسیاری از منابع مالی اعتباری خود را نیز صرف امور پژوهشی بی نتیجه می کند. به لحاظ اینکه بخش تحقیقات بر حسب مقررات جاری یک کار کلیشه ای را صرفا برای ارتقاء رتبه هیات علمی خودش انجام می دهد و با ضعف اعتباری موجود شرایط بغرنجی بر فضای مدیریتی بخش تحقیقات حاکم شده است و نتیجه تحقیقات نیز به همین دلیل ضعیف است.

موضوع به حدی از حیث نظارتی پیچیده است که بخش نظارتی مرتبط باید در بیان مأموریت و رسالت سازمانی خود از عنوان ناظر استفاده نکند، زیرا هیچ نتایج نظارتی حین عملیات در گزارشات دیده نمی شود و غالب گزارش تنظیمی بر روی وقایع و حوادث تمرکز دارد.

مردم هرگز نتوانستند به موقع از مزیت پیش آگاهی بهره مند شوند و خود را از معرکه ریزگردها نجات دهند و خسارت نبینند. بنا ندارم نامی از دستگاه خاصی ببرم !!! اما متأسفانه نتیجه اینجوری است.

مساله گرد و غبار واقعیت است و هیچ نکته از بحث های مرتبط نه تنها با  اغراق بیان نشد، بلکه در بسیاری از موارد پیامد و مصائب آن کتمان شد و افکارعمومی باید فعالیت جدی داشته و دستگاه های مسئول را تحت مطالبه  این خواسته مدیریت کند. هیچ کس نباید در سایه عنوان نظارت برای خود حاشیه امن بسازد. اگر ناظر در ایفای وظیفه نظارتی قصور و کوتاهی داشته باشد، باید پاسخگو باشد. هر مستخدم دولت در هر سمتی باید خدمتی تولید کند و به مخدومین ارائه دهد.



نظر خود را اضافه نمایید

ارسال نظر به عنوان مهمان

0
نظر شما بعد از تایید مدیریت در سایت منتشر خواهد شد
  • هیچ نظری یافت نشد.

كاربران آنلاين

ما 23 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم