آمار بازدیدکنندگان سایت

02596992
امروز
دیروز
هفته جاری
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
239
1068
7724
34304
43265
2596992

آی‌پی شما: 100.24.113.182
امروز: ساعت

پازل های الگوی کشت و راه طولانی تا اجرا

پازل های الگوی کشت متعددند، ایکاش می توانستند با کمک خانواده بزرگ جهاد کشاوری برنامه عملیاتی اجرای ال

 

پازل های الگوی کشت و راه طولانی تا اجرا

پازل های الگوی کشت متعددند، ایکاش می توانستند با کمک خانواده بزرگ جهاد کشاوری برنامه عملیاتی اجرای الگوی کشت را تهیه کنند ! حتی تشکل های صنفی هم از جزئیات اجرا خبر ندارند !

کشت قراردادی یکی از پازل های الگوی کشت است. اولین پیش نویس کشت قراردادی در الگوی کشت را در سال ۹۱ ضمن پیشنهاد الگوی استقرارِ برنامه عملیاتی افزایش بهره وری به مرکز پژوهش های جهاد کشاورزی ارائه دادم، که تحت شماره ۴۲۶۷/۹۱ مورخ ۱۸/۴/۹۱ ثبت و رسیدگی شد. اما گویا آنها ماموریت داشتند املای آن پیشنهاد را تصحیح کنند، متاسفانه خودم هم حضورا رفته بودم، به آنها توضیج دادم ! اما اینجا ایران است و نظام پیشنهادات کشک است! برخی یا خیلی زرنگ تشریف دارند، یا کلا تعطیلند !

با این مقدمه باید اشاره کنم که الگوی کشت بر حسب تبصره ۶ ماده ۶ قانون افزایش بهره وری، تا اجرا راه طولانی در پیش دارد ! به طور واضح می توان گفت؛ اجرای الگوی کشت بدون تهیه برنامه عملیاتی هرگز امکان پذیر نیست ! اگر بگویند برنامه عملیاتی تهیه کرده اند ! قطعا آن برنامه عملیاتی تهیه شده ی آنها اجتماع محور نیست ! به عبارت دیگر برنامه ای که ماهیت دیکته ای دارد و غیر قابل اجراست.

فعلا چند تا از پازل های الگوی کشت را نه بر مبنای استفاده از توان و سرمایه بخش غیر دولتی که شالوده ی افزایش بهره وری است، بلکه با بودجه دولتی دارند پُر می کنند ! در وزارت جهاد کشاورزی برداشت درستی از شالوده ی قانون افزایش بهره وری وجود ندارد.

به جهت اینکه می دانیم بودجه دولتی نه به قدر کافی و نه به طور مستمر و نه به موفع ! برای اجرای هیچ برنامه ای وجود ندارد، چگونه وزارت جهاد کشاورزی با چهار فصل کشت در اقلیم متنوع ایران، بازار رسانی محصولات غیر اساسی را برای تضمین خرید مدیریت می کند ؟

 همچنانکه می دانیم که برترین توانمندی یک پدر در پاسخگویی به افراد تحت تکفلش این است که جیبش مدام پر باشد و با اقتدار دست در جیبش بکند ! مشکل جهاد کشاورزی به عنوان متولی بخش این است که هیچگاه در هنگام برداشت و بازار رسانی محصولات در کنار کشاورز نیست و نمی تواند دست در جیبش بکند. در حالیکه قانونگذار تضمین خرید محصولات غیر اساسی را منوط به پذیرش الگوی کشت نموده است، این شرط چگونه می تواند به درستی اجرا گردد ؟.

مادامیکه برداشت درستی از قانون افزایش بهره وری برای تضمین خرید محصولات غیر اساسی در وزارت جهاد کشاورزی وجود ندارد ! تعیین و اجرای الگوی کشت نیز دور از ذهن است ! به عبارت دیگر آنگاه که وزارت جهاد کشاورزی اشاره به تقدیم بسته حمایتی به دولت می کند، با به نمایش گذاشتن ناتوانی در استفاده از توان و سرمایه بخش غیردولتی، ناتوانی در تضمین خرید محصولات غیر اساسی را به نمایش می گذارد و پذیرش و اجرای  الگوی کشت را با ابهام مواجه می کند، مخصوصا اینکه وزیر به صراحت اعلام می کند «کل بحث تنظیم بازار و سیاست گذاری آن بر عهده وزارت صمت است» یعنی ناتوان در اجرای قانون تمرکز وظایف و ناتوان در اجرای الگوی کشت و افزایش بهره وری !

و این عبارت تاسف اور است که وزیر در رابطه با اجرای الگوی کشت صحبت کند و بگوید؛

می‌خواهیم کارت‌هایی در اختیار کشاورزانی که محصولات استراتژیک می‌کارند قرار دهیم تا بتوانند با آن نهاده هایشان را به نرخ مناسب تهیه کنند.

در حالیکه الگوی کشت فارغ از محصولات استراتژیک اساسی در مورد تضمین خرید محصولات غیر اساسی تقریر شده است.

نظر خود را اضافه نمایید

ارسال نظر به عنوان مهمان

0
نظر شما بعد از تایید مدیریت در سایت منتشر خواهد شد
  • هیچ نظری یافت نشد.

كاربران آنلاين

ما 10 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم