آمار بازدیدکنندگان سایت

02139570
امروز
دیروز
هفته جاری
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
10
1899
3599
11687
30535
2139570

آی‌پی شما: 3.231.229.89
امروز: ساعت

شروعی برای یک پایان در مدیریت منابع طبیعی

می دانستم صابون صندوق توسعه ملی به تن ساختار منابع طبیعی سازگار نیست ! گفتم نباید با اتکا به اعتبار دولتی برای منابع تجدیدپذیر کشور برنامه بدهند گفتم عمر دولت ها محدود و

شروعی برای یک پایان در مدیریت منابع طبیعی 

می دانستم صابون صندوق توسعه ملی به تن ساختار منابع طبیعی سازگار نیست ! گفتم نباید با اتکا به اعتبار دولتی برای منابع تجدیدپذیر کشور برنامه بدهند گفتم عمر دولت ها محدود و سیاست های آنها محدودتر و تسری سیاست عمومی مندرج در قانون برنامه های پنجساله توسعه کشور، با تغییر دولت بی ثبات تر و ناپایدار می شوند !

گفتم طرح ها و پروژه هاییکه در منابع طبیعی اجرا می شوند باید ماهیتا دارای اقتصاد درونزا باشند، حتی نوشتم و اما صدایم نحیف بود و به جایی نرسید ! و یا شاید املا و انشای خوبی نداشت، تا رقبتی برای خواندش بوجود آید.

اکنون به نحو دیگری باید این تراژدی را بازنویسی کنم. کاهش مساحت جنگل و مجموعا تخریب منابع طبیعی به یکباره اتفاق نیافتاد، یعنی روند تخریب اساسا بطئی بود و هست ! اگر حتی بر فرایند فعالیت های احیایی متمرکز شوند، در خواهند یافت، فرایند احیا نیز بطئی است.

بازگشت به کار رئیس کنونی سازمان قانونا منتفی است، مقامات کشور باید در نظام اداری با دو آفت موجود در مدیریت دروغگویی و خیانت در امانت مبارزه کنند و در انتخاب و انتصاب دو ویژگی صداقت و امانتداری را برای رئیس بعدی سازمان شرط لازم بدانند.

۱۷ ربیع الاول مصادف با ۲۳ آبان ماه میلاد رسول اکرم ص است، او «محمد» تا قبل از رسالت در بین آحاد جامعه خود، امین و صادق نامیده شد. اکنون چه شد که در این دهه صداقت و امانتداری در بین امت مدعی او از یادها رخت بر بست !.

اگر رئیس جدید سازمان را با ویژگی های معمول و متداول در انتصابات دولت، انتخاب و منصوب نمایند، قطعا با وعده های غیر قابل تحقق، یک دروغگو خواهد بود و به لحاظ فقدان منابع مالی اعتباری مناسب، به دور از سیاست های اقتصاد مقاومتی ریاست خواهد کرد و طبعا هیچ کاری در حفظ و حمایت و کنترل عوامل تخریب انجام نمی شود و یعنی کمیت امانتداری نیز می لنگد و کماکان تحت فرایند تخریب خواهد بود.

قطعا همه مقامات کشور باور دارند که تصویب و تخصیص اعتبارات صندوق توسعه برای فعالیت مختلف منابع طبیعی من بعد تکرار نمی شود !

قطعا همه مقامات کشور باور دارند که پس از توقف بهره از جنگل، توان امکان تهیه و تصویب طرح جایگزین نیست و نگهداری دارایی تولید شده پنجاه ساله و حقوق کارکنان با بن بست جدی مواجه است.

قطعا همه مقامات کشور باور دارند که مشکلات اقتصادی اجتماعی تعارض زای جنگل، که مستلزم سرمایه گذاری کلان است، با اجرای استراحت جنگل متوقف شد و کماکان متوقف خواهد ماند و در مراتع دام مازاد باید تعلیف کند و بدین ترتیب فرایند تخریب ناشی از بهره برداری مازاد بر توان اکولوژیک ادامه دارد.

قطعا همه مقامات کشور باور دارند که با وجود تحریم امکان افزایش حجم واردات چوب در کشور وجود ندارد و با توجه به کمبود چوب در بازار، صنایع چوب کشور باید لنگ لنگان فعالیت کند و البته فرایند بهره برداری غیر مجاز و قاچاق می تواند تهدید کننده تر نمایان شود و ابزار کنترل آن نیز ضعیف تر می شود..

قطعا همه مقامات کشور باور دارند، که کنترل آفات و امراض جنگل ها و مراتع بی برنامه تر از قبل و فشل، بی هیچ اقدام عملی موثر فقط ناظر به تنظیم گزارش نابودی گونه های گیاهی است و بدلیل فقدان منابع مالی اعتباری کافی، اقدام اثر بخشی برای کنترل آفت و امراض نخواهد داشت.

قطعا همه مقامات کشور باور دارند که فعالیت احیا و توسعه جنگل، بنحویکه بتوان منطبق بر تکالیف قانونی سالانه ۶۰۰ هزار هکتار «افزایش سرانه جنگل از ۱۷٪ به ۲۵٪ » انجام داد، مستلزم سرمایه گذاری سنگین سالانه به میزان ۲۴۰۰۰ میلیارد ریال خواهد بود و اساسا به یک رویای دست نیافتنی تبدیل و باید به بوته فراموشی سپرد.

بی تردید جنگل بان های دارای تجربه اجرایی می توانند به منظور تامین نظر افکار عمومی بدون قطع درخت و در حد توان اکولوژیک از ظرفیت های منابع جنگلی بهره برداری کنند و طرح های دانش بنیان دارای اقتصاد درونزا تهیه و برای حفظ احیا و توسعه به اجرا بگذارند و با افزایش سطح نظارتی سمن ها در هر فعالیتی، نگرانی جامعه را در بقای جنگل بر طرف کنند.

مبارزه با مفاسد اقتصادی باید بی امان ادامه یابد، اما اگر انتخاب رئیس سازمان واجد ملاحظه صداقت و امانتداری نباشد، قطعا پیام دروغگویی و خیانت در امانت را در ذهن ها متبادر می سازد ! چنین انتخابی قطعا نقض غرض رسالت و ماموریت این سازمان در حفظ و حمایت از اموال عمومی متعلق به نسل های آینده کشور خواهد بود.

هر کسی دلش به حال و وضع منابع جنگلی و مرتعی کشور می سوزد و به آن دسته از مقامات کشور دسترسی و ارتباط دارد که به نحوی در اجرای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی و رفع مشکل معیشتی مردم و کاهش نرخ بیکاری مسئول هستند ! باید به آنها این نکته را یادآور شود که منابع طبیعی تجدیدپذیر دارای ظرفیت هایی بالقوه و بالفعلی است که می تواند با طرح های دارای اقتصاد درونزا، بی هیچ نیازی به اعتبارات دولتی اداره شود !

هیچ تطابقی بین نیازهای مالی اعتباری مدیریت منابع طبیعی تجدیدپذیر با سال مالی اجرای بودجه سنواتی وجود ندارد و همه اختلالات و قصورها و تعلل های در انجام تکالیف مختلف قانونی ناشی از همین تداخل در سیاست گذاری و اجرای بودجه است.

جامعه انسان باید بتواند پایش را از روی دم مدیریت منابع طبیعی بر دارد، تا مارهای طبیعی چون سیل و ریزگرد و تنش های ناشی از تخریب هر از گاهی او را نگزد.

قطعا رئیس آینده سازمان که بدون برنامه مشخص اقتصاد درونزا انتخاب و منصوب شود، رئیس غیر حرفه ای و باری به هر جهت و فشلی خواهد بود، که در کنترل عوامل تخریب در جنگل ها شاید به میزان قطر قطرات اعتبار دولتی اثر بگذرد.

رعایت معیارهای انتخاب اصلح ! را باید شروعی برای پایان مدیریت های غیر حرفه ای دانست، که به حیات خلوت زمینخوران در منابع طبیعی تجدیدپذیر پایان می دهد و عوامل تخریب را بدون نیاز به اعتبار دولتی کنترل می کند.

 

 

 

 

نظر خود را اضافه نمایید

ارسال نظر به عنوان مهمان

0
نظر شما بعد از تایید مدیریت در سایت منتشر خواهد شد
  • هیچ نظری یافت نشد.

كاربران آنلاين

ما 39 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم