آمار بازدیدکنندگان سایت

02089213
امروز
دیروز
هفته جاری
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
365
735
6878
17999
32707
2089213

آی‌پی شما: 34.204.191.31
امروز: ساعت

پاییز مدیریت جنگل در پاییز جنگل !

یکی از سندرم های مدیریت منابع طبیعی فرار رو به جلو و از خود شروع کردن است. این روش اتخاذی خارج از سیاست جنگل

 

پاییز مدیریت جنگل در پاییز جنگل !

یکی از سندرم های مدیریت منابع طبیعی فرار رو به جلو و از خود شروع کردن است. این روش اتخاذی خارج از سیاست جنگل و زمانی اتخاذ شد که دست به دست شدن های تکراری سازمان در بین وزارتخانه، به عادت تبدیل شد و سیاست جنگل در این بین محلی از اعراب نداشت، یا به کلی گم شد.

مصادیق متعددند از جمله آزاد سازی حریم دریا !

استفاده از الفاظ و واژه های وزین بدون تعریف قانونی و بدون ایجاد ابزار و شرایط اجرایی، از برنامه سوم توسعه اقتصادی اجتماعی آغاز شد. به نحویکه فصل دوازدهم فصل محیط زیست و فصل سیزدهم فصل آب و کشاورزی است و در حالیکه منابع طبیعی زیر مجموعه وزارت جهاد کشاورزی تازه تاسیس است، احکام مرتبط با منابع طبیعی ذیل این فصل می آید، یعنی دقیقا پای محیط زیست در کفش منابع طبیعی و مداخله موازی !

با استناد به بند هـ ماده ۱۰۴ قانون برنامه سوم ؛ « هـ- ماده ۱۰۴ - به منظور جلوگيري از آلودگي و ساماندهي ساحل درياي خزر، دولت موظف است نسبت به آزادسازي حريم دريا اقدام نمايد.» که سرآغاز آزاد سازی حریم دریاست به بحث ادامه می دهم.

مجری قانون اراضی مستحدث و ساحلی سازمان جنگل ها و مراتع است و تشخیص حریم – اراضی مستحدث و اراضی ساحلی به عهده تکلیف این سازمان در زیر مجموعه وزارت جهاد سازندگی قرار دارد، اما دقیقا توام با تحرک اصلاح طلبی در راستای رفع موازی کاری ها در رابطه با کشاورزی ! آنچه البته در هنگامه کشمکش های بحث ادغام وزارتین جهاد سازندگی و وزارت کشاورزی فراموش شد، مداخله موازی سازمان حفاظت محیط زیست در مجموعه منابع طبیعی تحت تشکیلات وزارت جهاد کشاورزی تازه تاسیس بود !

آن وزارتخانه در گیر حفظ خود و این وزارتخانه جدید درگیر سهم خواهی پست ها و مشاغل ! این وضعیت فرصت بیشتری به اصلاح طلبی روبنایی و فاقد ریشه مدیران سازمان محیط زیست داد.

فعالان مدنی باید تک تک قوانین و آیین نامه های مصوب در دولت هفتم و هشتم را مورد بررسی قرار دهند ! در این صورت در خواهند یافت، بندهای ماده ۱۰۴ قانون برنامه سوم برای طی چه فرایندی مهندسی شد !  آیا در آن مقطع دلشان برای حفاظت مطلوبتر منابع طبیعی کشور می سوخت، یا با هدفگذاری توسعه تشکیلات آن حرف ها زده شد و در هر حال در خواهند یافت، ناتوانی برای اجرای آنچه که تصویب کردند، راه را برای توسعه مدیریت پایدار منابع طبیعی ناهموار تر کرد.

همه می دانند که وزارت جهاد کشاورزی هم برای حیات خلوتی جهت تامین زمین مورد نیاز به سازمان وابسته است و روسای وقت سازمان هم به نحوی ساز جدایی می زدند، به نحویکه می گفتند یکی از وزرای پپه جهاد کشاورزی در دولت نهم که به هویت بلوار کشاورز در پایتخت کشور، چوب حراج زد و کاخ کشاورزی را به ثمن بخس فروخت، بالصراحه به رئیس وقت سازمان جنگل ها گفت، شنیدم ناهار را با ما می خوری و بستنی را با دیگران ! و او را عزل و یک همراه در واگذاری زمین را در این سازمان منصوب کرد.

آزاد سازی حریم دریا در برنامه چهارم در قالب ۶۳ جدی تر شد و تب از خود شروع کردن بالا گرفت و تاسیسات دولتی بعضا خارج از حد حریم تخریب شد ! من موافق با این وضع نبودم ! بخشی از دیوار و محوطه ساختمان برنامه و بودجه که در حوزه مدیریتم قرار داشت، باید تخریب و خلع ید می شد، عملا اینگونه آزاد سازی مصداق بلبشو و رها کردن کار بودو آنها با اعتبار دولتی هزینه کردند و گل و گیاه و زیبایی خلق شد و باید خلع ید می کردم و به دلیل نداشتن بودجه نگهداری، همه گل و گیاهان مغروسه خشک می شد !

حتی از خود شروع کردن هم تاثیری بر آزاد سازی حریم دریا نگذاشت و بعد از بیست سال آزاد سازی ساحل هنوز هم ادامه دارد ! چون ساز و کارهای اجرایی با مداخلات موازی مشتبه شد ! اما همیشه باید قدردان تلاش جنگلداری ها بود.

امروز در کانال خبری تحلیلی سه نقطه خواندم ؛ « از بزرگترین جرائم مشهود در کشور حسن اسدی زیدآبادی:  از بزرگترین #جرائم مشهود در کشور #اشغال ساحل دریای #خزر است. بر اساس ماده ۶۳ قانون برنامه چهارم: دولت موظف بود کلیه وزارتخانه‌ها و مؤسسات دولتی را به شکلی ساماندهی نماید که تا پایان برنامه چهارم (۱۳۸۸)، عقب‌نشینی ۶۰ متر حریم دریا‌ (خزر) ۱۰۰% انجام پذیرد. »

می دانم کسی بایشان پاسخ نمی دهند !  اما ایشان بدانند !!!

شرایط مدیریت دریا و سواحل به گونه ایست که حتی حد حریم دریا هم در کشور مشتبه شده است. به موجب قانون حد حریم در دریای خزر با دریاچه ارومیه و دریای عمان و... یکی است، اما مبنای متفاوتی دارند و کسی به مبناها توجه ندارد ! کسانیکه بی اعتنا به اسناد آرشیوی یک سازمان تاسیس شده بر مبنای قانون و متولی حریم دریا و اراضی مستحدث و ساحلی حرف زدند و می زنند، بیایند به جناب زیدآبادی در مورد جرائم مشهود پاسخ دهند و به ایشان بگویند؛

اشغال ساحل دریا مسبوق و تاریخ تصویب قانون و اقدام اجرایی وضع سابق و اما تشریفات اجرای قانونیکه احکامش عطف به ما سبق نشده و تصرف در اموال عمومی یعنی حریم دریا را طبق مفاد ماده ۶ مشمول مرور زمان نموده، یعنی از رسیدگی کیفری خارج و حتی رسیدگی حقوقی را نیز منوط به آگهی و فروش یا اجاره نمود. او از کدام جرایم مشهود سخن می گوید ؟

چه دنیای غریبی که منابع طبیعی وجه المصالحه بقای مدیریت ها یا حتی ابزار ظلمه بر علیه هم شود ! یادم نمی رود من با همین نوع از مخالفت های انباشت شده با وزارت در سال ۸۷ عزل شدم !

آیا ماده واحده ای تصویب می شود که مضمون مفادش حاوی این نکته باشد که هر دستگاه اجرایی که مجری هر قانون است، مکلف به تدوین و ارائه گزارش سالیانه اقدامات اجرایی خود بشود ؟ تا شاید مطالبات لا وصول ما نیز تادیه گردد ؟

پاییز جنگل با پاییز مدیریت جنگل خیلی متفاوت از هم هستند ! پاییز جنگل هر چند سر سبزی خود را از دست می دهد و به زردی می گراید و اما ملون است و قدم زدن در زیر درختان و خش خش شکستن برگ ها و به خاک رساندنشان آرامش بخش است، اما پاییز مدیریت جنگل فقط زردی و افول دارد و نگاه به رکود کاری و اقتصادیش و به حال خود رها شدگی عرصه های جنگلی اش واقعا آزار دهنده است.

نظر خود را اضافه نمایید

ارسال نظر به عنوان مهمان

0
نظر شما بعد از تایید مدیریت در سایت منتشر خواهد شد
  • هیچ نظری یافت نشد.

كاربران آنلاين

ما 27 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم