آمار بازدیدکنندگان سایت

02089217
امروز
دیروز
هفته جاری
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
369
735
6882
18003
32707
2089217

آی‌پی شما: 34.204.191.31
امروز: ساعت

در احتمال عمدی بودن حریق ارسباران

معاون سازمان محیط زیست اعلام کرد: بحث‌هایی در مورد عمدی بودن آتش‌سوزی‌ها مطرح است

 

در احتمال عمدی بودن حریق ارسباران

 

معاون سازمان محیط زیست اعلام کرد: بحث‌هایی در مورد عمدی بودن آتش‌سوزی‌ها مطرح است. چند فرد مشکوک در ارتباط با این موضوع دستگیر شده‌اند، اما بررسی‌ها در خصوص شناسایی عوامل حریق ادامه دارد می‌توان گفت که بخشی ازحریق نیز می‌تواند با هدف تصرف زمین بوده باشد.

عمدی بودن حریق احتمال دارد، اما عمدی بودن توسعه سطح حریق یقینا به عوامل مرتبط با غیر حرفه ای شدن مدیریت ربط دارد که یک مورد از آن اختلاف بین دستگاهای اجرایی است و امام جمعه محترم تبریز بدان اشاره کرده اند.

چرخبال ها و دیگر امکانات موجود در دستگاه ها اموال پدری روسای دستگاه های اجرایی و لشکری کشور نیستند ! همچنانکه به طور مشخص جنگل متعلق به سازمان جنگل ها و جنگلبانان نیست !

اینکه ستاد مدیریت بحران یا ارتش و یا سپاه و کارکنان دیگر دستگاه ها، با دست خالی بیایند پای کار اطفای حریق! قطعا به عنوان تماشاچی سوختن جنگل حضور می یابند و پای کار نیستند ! پای کار بودن به کار کردن با ابزار کار در اختیار نیاز دارد.

مدیریت حرفه ای جنگل برای در اختیار گرفتن امکانات و تجهیزات دیگر دستگاه ها مقرره واضحی دارد که در ماده ۴۷ قانون حفاظت و بهره برداری مصوب ۴۶ و اصلاحیه های بعدی[1] تصریح شده است.

مدیریت غیر حرفه ای نمی تواند تعارفات را کنار بگذارد و در پی انجام وظایف و تکالیف قانونی باشد، آنها در پی ایجاد تعامل فساد زا هستند و هیچ علاقه ای به بهینه سازی مدیریت نشان نمی دهند  ! به عبارت « در مقابل تقاضاي ‌مأمورين جنگلباني يا ژاندارمري يا بخشداري موظفند با كليه وسايل ممكنه دولتي و شهرداري كه در اختيار دارند در آتش  نشاني كمك نمايند.» 

بنابراین مادامیکه مامورین تقاضایی نداشتند، ورود بی مورد است و در اجابت تقاضا ورود بدون امکانات دولتی و شهرداری ورود بی مورد است.

اینکه دستگاه ها از سازمان جنگل ها هزینه پرواز چرخبال مطالبه می کنند، نشانگر غیر حرفه ای شدن مدیریت دارد ! جنگل اموال عمومی ملی شده است تصور نکنند که چرخبال اموال عمومی است و در هر حال استفاده بی مورد از برخی اموال عمومی نیز بی مورد تر است.

همه این نکات در بر گیرنده حفظ منافع ملی و کاهش هزینه ملی در حفظ و نگهداری اموال عمومی و رفع هر گونه تشویش و نگرانی از مردم است.

ستاد مدیریت بحران با این ناتوانی ها نشان داده است که نباید در کار مدیریت جنگل مداخله کند، بگوید من هستم و هیچگاه نباشد و اعتبارات حوادث غیر مترقبه را بلوکه کند و تنها منشا خبر سازی تشویش آورد بشود.

جدایی سیاست جنگل از سیاست عمومی جامعه با همین مولفه ها معنا پیدا می کند. جنگل باید بی نیاز به دولت و دستگاه های دولتی در اقتصاد و بودجه باشد.

همیشه اختلافات محلی و فعالیت های معارض در مغایرت با مدیریت بهینه جنگل بود و هیچگاه هیچ تمردی از هیچ مدیر دستگاه وفق مقررات ماده ۴۷ گزارش نشد، تا مقامات قضایی محک بخورند و فعالان جامعه بدانند، باید انگشت ابهامشان بر روی رفع کدام آسیب نشانه رود !

 

 



[1] - ‌ماده 47 - هر كس در جنگل عمداً آتش‌سوزي ايجاد نمايد به حبس مجرد از سه تا ده سال محكوم خواهد شد در صورتيكه مرتكب مأمور‌جنگلباني باشد به حداكثر مجازات مذكور محكوم مي‌شود.

‌تبصره - در موقع آتش‌سوزي در جنگل ها كليه  مأمورين دولتي اعم از  لشكري و كشوري و شهرداري ها كه در نزديكي آن محل باشند در مقابل تقاضاي ‌مأمورين جنگلباني يا ژاندارمري يا بخشداري موظفند با كليه وسايل ممكنه دولتي و شهرداري كه در اختيار دارند در آتش  نشاني كمك نمايند.

مأمورين‌كشوري و شهرداري كه در ايفاي اين وظيفه مسامحه و قصور نمايند بر حسب مورد طبق مقررات مواد 58 و 59 قانون استخدام كشوري مجازات‌مي‌شوند. در مورد مأمورين لشكري تعقيب و مجازات آنان طبق مقررات و قوانين نظامي خواهد بود.

 

 

نظر خود را اضافه نمایید

ارسال نظر به عنوان مهمان

0
نظر شما بعد از تایید مدیریت در سایت منتشر خواهد شد
  • هیچ نظری یافت نشد.

كاربران آنلاين

ما 26 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم