آمار بازدیدکنندگان سایت

01941500
امروز
دیروز
هفته جاری
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
631
967
1598
19936
33888
1941500

آی‌پی شما: 54.209.227.199
امروز: ساعت

قانون جنگل، هرج و مرج محور نیست !

انسان همیشه در تلاش بود تا بر محیط طبیعی سیطره پیدا کند. از طرف دیگر همه دانشمندان جهان اذعان می کنند شناخت کافی

 

قانون جنگل، هرج و مرج محور نیست !

 

انسان همیشه در تلاش بود تا بر محیط طبیعی سیطره پیدا کند. از طرف دیگر همه دانشمندان جهان اذعان می کنند شناخت کافی به محیط مرموز طبیعی ندارند، با این وصف چگونه هتاکانه می گویند مگر قانون جنگل است که هر کس هر کاری بکند !

سیاست های عمومی جامعه اعم از ملی و جهانی در مورد قانون جنگل تعبیر درستی ندارد و این قانون را به عنوان قانون هرج و مرج تعبیر می کنند، اما واقعیت این است که راهبرد و سیاست اجرایی و قانون جنگل، حول محور خود تنظیمی و البته به اقتضای طبیعت و زنجیره غذایی، بر اساس قانون تنازع بقا پایه گذاری شده است. !

تنازع بقا اگر چه سخت و خشن، اما شکار نه برای تفریح ! بلکه برای عذا انجام شده است. حیوان آزاری در محیط طبیعی هرگز دیده نشد، اما انسان همیشه حیوان آزاری کرده است !

قانون موسوم به استراحت جنگل، مصداق تعبیر نادرست مقامات سیاسی اجتماعی کشور است. انسان قطعا در ادعای استراحت دادن به یک محیط دینامیک ناشناخته دچار اشتباه شده است و تلاطم و یا به اصطلاح تنوع خواسته های جامعه خود یا هرج و مرج ناشی از تضارب افکار و سیاست عمومی جامعه را، بدون رعایت ملاحظات اقتصادی دو جامعه انسانی و جامعه جنگلی، به سیاست جنگل تحمیل کرده است.

اما قانون مصوب جامعه بد یا خوب، باید اجرا شود ! اما دقتِ در اجرا و انطباق با مفاد آن، بر عهده مجریان قانون ! تفسير مفاد قانون نیز با قانونگذار است و ناظر بر اجرای قانون، مجلس و مجموعه دستگاه هاي نظارتي هستند ! اما مدیریت «اداره کردن» اقتضاء می کند، مقامات کشور عنایت کنند، به یک افتضاح در برنامه ریزی و مدیریت پایان دهند !

مفاد بند ف ماده ٣٨ قانون برنامه توسعه پنجساله ششم توسعه، قانون موسوم به استراحت جنگل است و در واقع سياست اجرايي برنامه توسعه پنجساله است. اما در اجرای این بند قانونی، هیچ کس نمی تواند برنامه ای ببیند ! هیچکس نمی تواند توسعه اقتصادی ببیند ! هیچکس نمی تواند توسعه اجتماعی ببیند !

بی تردید همه می دانیم که اصالت و ذات برنامه توسعه پنجساله، چند گانه و مشتمل بر توسعه اقتصادی –  اجتماعی – آموزشی و فرهنگی – سیاسی و امنیتی است، اما در صدر آن توسعه اقتصادي قرار مي گيرد. از اين رو هيچ تناسخي بين توسعه اقتصادي و توقف بهره برداري و تعطيلي طرح هاي بلند مدت جنگلداری که متوقف کننده درآمد انحصاری جنگل وجود ندارد، بنابراين هولوگرام برنامه استراحت جنگل، مصداق آیه شریفه سوره نسا « وَلَا تُؤْتُوا السُّفَهَاءَ أَمْوَالَكُمُ الَّتِي جَعَلَ اللَّهُ لَكُمْ قِيَامًا» یعنی هالوگرام است. 

اساسا متن بند ف ماده ۳۸ در لايحه برنامه پنجساله ششم نبود و متعاقبا در مجلس بدان الحاق شد و اما كسي از نمایندگان معزز مجلس نپرسيد، وقتی درآمد بخش جنگل در طول مدت پنجساله قطع مي شود و دولت و مجلس در طول مدت پنجساله ششم، مجري سياست هاي اقتصاد مقاومتي مندرج در ماده دو این قانون هستند، در مورد توقف درآمد جنگل؛ اگر جبران درآمد نکنند، حفاظت جنكل را به امان خدا سپرده اند و اگر به ازاي آن درآمد، در بودجه سنواتی جبران منابع شود، بايد گفت به میزان وابستگی اقتصاد ملی به اقتصاد نفتي افزوده اند.

آيا با اين همه مغايرت های اساسی در سیاست ها، قانون برنامه پنجساله ششم توسعه را می توان حداقل در مورد مفاد بند ف ماده ۳۸ دارای چهارچوب و قاعده یک برنامه اقتصادی دانست ؟

بند ف ماده ۳۸ قانون ششم ناقض یا ناسخ یا ملغي كننده ماده ۲ و ۳ قانون حفاظت و بهره برداری مصوب ۴۶ و اصلاحات بعدی نیست ! زيرا ماهیتا سياست اجرایی ی برنامه توسعه اقتصادی پنجساله ششم است و البته مفاد آن از قضا فاقد سیاست توسعه اقتصادی است، از این رو با سیاست جنگل و هدف راهبردی کلی و یا عینی قانون مزبور مغایر است !

کافی است مفاد صدر جزء ۱ بند ف ماده ۳۸ قانون برنامه ششم[1] را با مفاد صدر بند الف ماده ۲۹ قانون احکام دائمی[2] مقایسه کنید. این دو قانون در یک سال تصویب شدند در یکی هرگونه بهره برداری ممنوع شده است و در دیگر بهره برداری از جنگل ها موکول به پیشنها وزیر و تصویب هیات وزیران شده است.

اکنون قانونگذار باید خود در این مورد تفسیر کند ! اگر احکام دایمی بر حکم مفاد جزء ۱ رجحان ندارد، چرا با این وصف نسبت به اجرای آن همانند دیگر موارد از مواد قانون برنامه پنجساله ششم، حکمی مصرح مقرر نکرده است ؟

به لحاظ اينكه در ماده دو قانون برنامه ششم توسعه نیز، هيچ رويكردي نمی توان مرتبط با استراحت جنگل پیدا نمود، از این رو مي توان، اين سياست اجرایی برنامه پنجساله ششم را موكول به اجراي تعهد متقابل دولت و مجلس نمود، بنابراین با توجه به عدم تعهد دولت و مجلس در تامين به موقع اعتبار ناچیز حفاظت جنگل در طرح های جنگلداری و از دست رفتن دارایی های تملکی پنجاه ساله، اجرای بند ف ماده ۳۸ را باید متوقف نمود.

مادامیکه مقامات عالی و سیاسی کشور، قانون جنگل را، قانون هرج و مرج بدانند ! قطعا به معنای آن است که، ذات و کنه تنازع بقا در تنوع زیستی گیاهی و جانوری را قبول ندارند ! از این رو توقع تصمیم درستی نباید از این مقامات محترم داشت، زیرا سیاست آنها با سیاست جنگل زاویه دارد. 

تاثیر زاویه مدیریتی دو سیاست متباین بر روی برنامه های مختلف جنگل در ادوار مختلف سایه افکنده است به نحویکه حداقل می توان گفت؛ کوتاهی دولت ها در همراهی و همکاری و انجام تعهد در برنامه صیانت از جنگل غیر قابل انکار است و اکنون مشابه آن کوتاهی در اجرای قانون استراحت جنگل در حال تکرار است.

لطفا همه مشارکت کنید و اذعان کنیم ! دولت ها بی تعهد تر از این هستند که برنامه محور باشنند، بیشتر هرج و مرج محور هستند و تاکنون خود را به برنامه ی جنگل متعهد نشان نداده اند.

 

 

 



[1] - بند ف ماده ۳۸ قانون برنامه پنجساله ششم-

1 - هر گونه بهره‌برداری چوبی از درختان جنگل های کشور از ابتدای سال چهارم اجرای قانون برنامه، ممنوع می‌باشد. دولت در ارتباط با قراردادهای طرح های جنگلداری مذکور که مدت اجرای آن به اتمام می‌رسد، مجاز به تمدید قرارداد نمی‌باشد.

[2] - ماده ۲۹ قانون احکام دایمی برنامه های توسعه کشور ـ

الف ـ بهره برداری از جنگل ها به پیشنهاد بالاترین مقام دستگاه اجرائی ذیربط و در چهارچوب مصوبات هیأت وزیران ممکن است و بهره برداری از مراتع و زیستگاه هایی طبیعی تنها بر اساس توان بوم شناختی(اکولوژیک) و ضرورت حفظ آنها مجاز و مازاد بر آن ممنوع است.

 



نظر خود را اضافه نمایید

ارسال نظر به عنوان مهمان

0
نظر شما بعد از تایید مدیریت در سایت منتشر خواهد شد
  • هیچ نظری یافت نشد.

كاربران آنلاين

ما 37 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم