آمار بازدیدکنندگان سایت

01916288
امروز
دیروز
هفته جاری
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
836
1409
8993
28612
26387
1916288

آی‌پی شما: 18.212.83.37
امروز: ساعت

جنگل یا باغ در جایگزینی نظام مالکیت

جنگل و باغ در قانون حفاظت و بهره برداری مصوب ۴۶ و اصلاحیه های بعدی تعریف شده است

 

 

جنگل یا باغ در جایگزینی نظام مالکیت

جنگل و باغ در قانون حفاظت و بهره برداری مصوب ۴۶ و اصلاحیه های بعدی تعریف شده است. امور حاکمیتی اعم از اینکه در حوزه اختیار باشد یا در حوزه تکلیف مجری قانون، باید وفق تعاریف مندرج در این قانون انجام شود.

از جهات فنی و تخصصی در جهان رفتار متداول این است که باغ را از زون جنگلی خارج می کنند، تا مدیریت جنگل یکپارچه شود. اما نباید اینگونه تصور شود که یکپارچگی مدیریت جنگل، صرفا به صورت شکلی و فیزیکی انجام بشود. شاید به واسطه نفوذ علقه ها چنین هدفگذاری برای تحصیل یکپارچگی هرگز تحقق پذیر نشود !

در جایگزینی نظام مالکیت نمی توان رفتار به اجبار و اکراه را به اجرا گذاشت، زیرا فرایند تطور و جایگزینی نظام مالکیت، ایجاب می کند که جایگزینی نظام مالکیت توام با تعامل و تراضی انجام شود.

منبعث از سیاست جنگل چهارچوب مواد مرتبط قانون حفاظت و بهره برداری را می توان در راستای یکپارچگی مدیریت منابع جنگلی چه در حوزه اختیار و چه در حوزه تکلیف مناسب ارزیابی کرد. زیرا هم در روش عوض و معوض و هم در روش خرید و تملک مقررات بسیط و صریح است، اما در عمل مدیریت غیر حرفه ای سه دهه گذشته نتوانسته در این زمینه گام مثبتی بردارد، به جز مواردی محدود در طرح های جنگلداری که به اجرای ساماندهی خروج دام ملزم شد در سایر نقاط کشور با چنین عزمی، اقدام اجرایی عوض و معوض را مشاهده نکرده ام.  

بدین وصف اصرار به جایگزینی مالکیت چه بر اساس خرید و تملک اراضی محاط در جنگل، اعم از زراعت یا باغ که مستلزم سرمایه گذاری و بودجه مورد نیاز است و چه بر اساس عوض و معوض که سبب انتزاع بخش دیگری از اراضی ملی از جای دیگری می گردد، هرگز نمی تواند به طور مطلق منطبق با سیاست جنگل تلقی شود.

زیرا ساز و کارهای دیگری را می توان با رویکر عدم نیاز به بودجه معرفی نمود، که منطبق با ضوابط ملی آمایش سرزمین است و تعادل بخشی در پهنه سرزمینی را مخدوش نمی کند و بستر تشدید مهاجرت نمی گردد تا کشور با حاشیه نشینی شهرها مواجه باشد. باید توجه داشت ساکنین آبادی ها و زراعت و باغ محاط در جنگل، قبل از اجرای قانون ملی شدن جنگل ها وجود داشت. لذا باید با دقت با عکس های هوایی بررسی نمود، چنانچه اعراضی نبوده و اثر کشت حاکی از دایر بودن دارد، به تبع وابستگی معیشتی باید در حوزه رفع اختلاف بررسی و تعیین تکلیف نمود.

بسیاری از متخصصین از مدیریت پایدار سخن می گویند، در حالیکه در رابطه با ادامه مدیریت مبتنی بر تهیه و تصویب طرح جنگلداری نظر موافق نداشتند و قائل به استراحت جنگل بودند، آنها بی توجه به تعاریف برخی عبارات و واژه های متعارف در علم جنگلداری ریشه ثبات و پایداری را زدند ! دوره بهره برداری مشتمل بر چند مدت اجرایی تعریف می شود یعنی دوره به مدت و مدت به چند سال اجرایی تقسیم می شد. قوام و پایداری مدیریت استمرار و توالی اقدام اجرای بود که بر حسب برنامه دانش بنیان بر حسب نیاز جنگل استمرار می یافت.

این نوع ساز و کارها که بر مبنای تعمیق مطالعات اجتماعی اقتصادی و معرفی معیشت جایگزین و تضمین آن در یک برنامه بلند مدت جنگلداری قابل برنامه ریزی و ریخت دادن تعامل و تراضی است، می تواند جایگزینی مالکیت را تابع مدیریت کند و زراعت و باغ را برجا نگهدارد یعنی باغ را به جنگل تبدیل کند و کاربری تعیین شده، یعنی تبدیل باغ به جنگل، اعاده به وضع سابق شود.

بدین ترتیب متن و غایت هدفگذاری می تواند بدون نیاز به خرید و تملک و تخصیص بودجه یا عوض و معوض با تخصیص زمین عوض انجام شود. در یادداشت های سابق کرارا اشاره می کردم و در کتاب ها - ضریب حفاظتی عرصه و اعیان منابع طبیعی – سیاست و نظارت در عرصه و اعیان منابع طبیعی آمده است. نباید سایه مالکیت را به نحوی سنگین نمود که مانع ساماندهی بهره برداری گردد.

تبدیل جنگل به باغ نشانه بلاهت فنی و تخصصی کشور است، چنین اتفاقی همانند همان کار غلطی است که در کشور اتفاق افتاد و اخیراً ریاست محترم جمهور در مورد آن فرمودند ؛ مجوزهای ساخت در داخل یا جوار رودخانه ها کار غلطی بود. نباید به انشاء چنان کارهای غلطی نمره داد چه کم چه زیاد ! باید خط زد و خاتمه داد !

نظر خود را اضافه نمایید

ارسال نظر به عنوان مهمان

0
نظر شما بعد از تایید مدیریت در سایت منتشر خواهد شد
  • هیچ نظری یافت نشد.

كاربران آنلاين

ما 17 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم