آمار بازدیدکنندگان سایت

01820824
امروز
دیروز
هفته جاری
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
989
1342
5112
19025
18176
1820824

آی‌پی شما: 107.23.176.162
امروز: ساعت

جنگلداری دستوری !

 

جنگلداری دستوری فرا جنگلبانی و فرا جنگلداری است.

 

 

جنگلداری دستوری !

جنگلداری دستوری فرا جنگلبانی و فرا جنگلداری است.

هر کارشناسی که دو خط قانون خوانده باشد، درخواست دکتر شاعری نماینده محترم مردم بهشهر و عضو و سخنگوی کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی را مبتنی بر مفاد بند ف ماده ۲۸ قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اجتماعی اقتصادی استنباط می کند !

اما وقتی سیاست جنگل را در جنگلداری کنار می گذارند و سیاست ها و قانون برنامه های پنجساله را بر آن تسری می دهند و طرح جنگلداری شقوق کلی خود را از دست می دهد یعنی فاقد برنامه زمانی و مکانی و شیوه اجرایی و امکان برداشت می شود ! در چنین شرایطی نفس جنگل به شماره می افتد !

تصور عامه اینگونه است که مدیریت جنگ می تواند بر حسب دستور جدید وزیر، درختان افتاده شکسته را بر اساس طرح بهره برداری کند، اما اینگونه نیست ! زیرا جنگلداری دستوری مصداق فروپاشی نظام نظارتی است و طرح مصوبی وجود ندارد تا بر اساس آن بهره برداری انجام شود. بی تردید جنگلی که قبلا دارای طرح مصوب و ضریب بهره مالکانه و قرارداد اجرایی با مجری طرح بود ، اکنون فاقد طرح مصوب و تراز مالی و ضریب بهره و قرارداد اجرای طرح است و از این رو بهره برداری از درختان شکسته افتاده باید بر اساس ماده ۴ قانون و علی الراس انجام گردد و پروانه قطع نمی تواند به نام مجری طرح صادر شود.

جنگلداری نماد حکمرانی خوب و مجریان طرح ها نماد تنظیم گران خوب در مدیریت جنگل بوده اند. مدیریت جنگل پس از ابلاغ اجرای بند ف ماده ۲۸ قانون موسوم به استراحت جنگل، علاوه بر اجرای برنامه تنفس، زاید بر مفاد قانون دستور توقف بهره برداری را به اجرا گذاشت. این حق ناظر بر اجرای قانون است که مفاد قانون و منظور قانگذار را تذکر دهد !

بدین ترتیب قراردادهای اجرای طرح با مجریان طرح پس از اجرای قانون در همین سال فسخ و برخی حتی موکول به سپردن تعهد در دفاتر اسناد رسمی شد و سپس قرارداد حفاظتی برای نگهداری طرح امضا شد، اما به لحاظ اینکه اعتبار مورد پیش بینی هرگز به موقع و به میزان لازم تخصیص داده نشد، حفاظت در حلقه محاق گرفتار شد و جنگل روی استراحت ندید، در حالیکه جولانگاه قاچاقچیان چوب و آفت شب پره و حریق بود و آثار فقر بر در و دیوار جنگل نمایان شد و توانایی اختصاص اعتبار برای جبران خسارت و احیا و بازسازی و تجهیز و آمادگی را از دست داد.

بعضی با موقعیت سیاسی اجتماعی خود این توانایی را پیدا کردند که فرا جنگلبانی و فرا جنگلداری، برای دستیابی به اهداف فرا ملی سازمان های بین المللی، سیاست جنگل و جنگلبانی و جنگلداری را کنار بگذارند و در پی صیانت از جنگل باشند، البته آنها به صیانت از جنگل رسیدند ! زیرا با نفوذ خود در دولت و روند تدوین لایحه قانون برنامه ها پنجساله، لااقل بر سه برنامه تأثیر بگذارند !

جنگلداری دستوری مصداق صیانت از جنگل است ! صیانتی که اگر عملکرد دولت ها در اجرای مفاد برنامه آن را در دهه اخیر ارزیابی کنیم، متوجه اقدام بر خلاف جنگلبانی و جنگلداری  را خواهیم دید !

اینک که برخی از تقاضای دکتر شاعری و دستور جدید وزیر مشوش شدند و بر نمی تابند در دو دسته قابل دسته بندی هستند، دسته اول دستشان در دست قاچاقچیان چوب است !  دسته دوم  نامشان در لیست کانون تنفس و تعصب پوپولیستی خاص !

اگر کسی دلش برای جنگل های کشور بسوزد، باید برای احیای اقتصاد درونزای جنگل تلاش کند ! بهره برداری از درختان شکسته افتاده براساس طرح در گذشته به اقتصاد درونزای جنگل کمک می کرد و اکنون در اجرای جنگلداری دستوری که تبعا باید بر اساس ماده ۴ اجرا شود، درآمد را به خزانه داریکل تحویل می دهد و ن درآمد هیچ نقشی در حفاظت و احیا و توسعه جنگل ندارد.

بر طبل تنفس جنگل نکوبید، جنگل روی استراحت نخواهد دید !

نظر خود را اضافه نمایید

ارسال نظر به عنوان مهمان

0
نظر شما بعد از تایید مدیریت در سایت منتشر خواهد شد
  • هیچ نظری یافت نشد.

كاربران آنلاين

ما 22 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم