آمار بازدیدکنندگان سایت

01684666
امروز
دیروز
هفته جاری
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
1223
1855
10888
41139
67225
1684666

آی‌پی شما: 54.80.83.123
امروز: ساعت

تحقیق و تفحص از اختیار تا اجبار در حفاظت از منابع طبیعی تجدیدپذیر !

حفاظت از منابع ملی به نگاه ملی نیاز دارد و باید گریزان از نگاه میلی به مسئله توجه داشت. فرار از واقعیت ها در مدیریت منابع طبیعی هرگز سودمند نبوده است

 

 

تحقیق و تفحص از اختیار تا اجبار در حفاظت از منابع طبیعی تجدیدپذیر !

 

حفاظت از منابع ملی به نگاه ملی نیاز دارد و باید گریزان از نگاه میلی به مسئله توجه داشت. فرار از واقعیت ها در مدیریت منابع طبیعی هرگز سودمند نبوده است و اما پذیرش واقعیت ها و شناخت آسیب ها و پیدا کردن راه حل رفع آسیب ها، همیشه مفید به فایده بوده اند.

تنها بدخواهان کشور از فرایند تخریب منابع طبیعی کشور دلشاد هستند و موافق اقدامات حفاظتی نیستند. اهمیت حفظ و صیانت از منابع طبیعی به گونه ای است که حتی سوادگران زمین اراضی ملی شده جنگلی و مرتعی از فرایند تخریب متضرر می شوند، زیرا سودای پر سود مناظر طبیعی در فرایند تخریب از دست می رود و آنها نیز برای حفظ منافع پیوسته خود، لاجرم به نوعی از حفاظت که به مطامع سوداگری آنها صدمه نزند، در کسوت موافق با متولیان امر آستین بالا مد زنند. حتی سوداگران چوب و محصولات فرعی نیز برای استمرار سوداگری خود از فرایند تجدیدپذیری توافق دارند. 

اما با این توصیف این پرسش نیز در ذهن متبادر می شود و البته باید به دقت بحث و بررسی شود، که چرا و چگونه با وجود این طیف گسترده از خواستگاه های مختلف جامعه در بقای جنگل و مرتع، فرایند تخریب با شدت و ضعفی ادامه می یابد و به نظر مقامات مجلس غیر قابل کنترل می نماید، به نحویکه عرصه جنگلی و مرتعی با پسرفت مرزها و اعیان جنگل ها و مراتع با کاهش تراکم و افت کیفی از روند بطئی تا روند پر شتاب مواجه است.

بسیار پسندیده است به تبع حقوق عمومی در منابع ملی شده، به همه طیف های جامعه فرصت اظهار نظر در رابطه با تنظیم پاسخ درخور داده شود، اما مقدمتاً‌ باید بگویم پاسخ نهایی به این پرسش به گونه ای با مدیریت علمی عملی مرتبط می شود، زیرا سال های مدیدی است که این منابع با اهمیت به مقتضای پیچیدگی های اکوسیستم تحت مدیریت نیست یعنی غیر حرفه ای تحت مدیریت قرار گرفته است !

شش فراز تحقیق تفحص مرتبط نا کارآمدی ساختارتشکیلات ساختارمدیریت است ! این فراز های با اهمیت به گونه ای اشاره به این نکته دارد، چرا نسبت به پایش دوره ای و ارزیابی کمی کیفی و دخالت دادن نتایج آن در مدیریت آتی منابع با اهمیت جنگل و مرتع، کم توجهی می شود و ادامه اجرای طرح های موفق به همراه طرح های ناموفق متوقف و حتی تعطیل می شود.

مشخص نیست سازمان متولی منابع طبیعی، چرا واقعیت ها را از دید مردم و مقامات پنهان می کند، گویا این سازمان خود را صاحب عزای از دست رفتن منابع طبیعی نمی داند، نه به سر و سینه زدنش را کسی می بیند  و نه کسی صدای ناله و گریه در خفای او را گزارش می کند. 

در تصور یک فرد متخصص دارای تجربه چگونه این نکته می گنجد که با تعداد حدود ۸۰۰۰ نفر «عمدتا غیر رسمی پیمانی و قراردادی مشخص» می توانند مساحت ۱۸۱،۵۲۸،۱۰۰ هکتار از وسعت استان های خارج از شمال کشور را حفاظت کنند، با این وصف که در استان های شمالی با وسعت ۵۸۶۷۸۰۰ هکتار، تعداد ۲۷۹۰ نفر نیروی انسانی دولتی کارنامه حفاظتی موفقی ندارند، در حالیکه در سطح حدود یک میلیون هکتار جنگل از همان مساحت استان های شمالی، محدوده طرح های جنگلداری شمال است و تعداد ۲۳۳۷ نفر از محل تراز مالی نیز مشغول به کار هستند.

توقف و تعطیلی برنامه توسعه جنگل که کشور باید به موجب ماده ۱۵ قانون افزایش بهره وری در سال ۹۹ به سرانه ۲۵۰۰ مترمربع می رسید، چگونه رها و متوقف کرده است و در همین حال که باید به مسئله طرح های ابخیزداری بیشتر اهمیت دهد، هنوز اعتبار مربوط به آبخیزداری را که سال ها برای دریافت آن از صندوق توسعه ارزی انتظار کشید، طرح های جنگلداری را بر خلاف قانون تعطیل می کند و برای جلب نظر برخی، به این طرح ها اختصاص می دهد.

ضرورت انجام تحقیق و تفحص اکنون یک واقعیت است. زیرا با توجه به فرازهای عنوان شده و ضعف سازمان متولی، مخصوصا پس از تصویب ماده ۲۹ قانون احکام دائمی برنامه های توسعه و همچنین بند ف ماده ۲۸ قانون برنامه ششم توسعه، به نظرم باید به مصوبه تحقیق تفحص نه صرفا به جهت اختیار ، بلکه باید از جهت اجباراً نگریست، تا آنچه در خصوص بازتوانی این ساختار برای دستیابی به هدفگذاری های مندرج در قوانین مختلف ضرورت دارد انجام شود.   

نظر خود را اضافه نمایید

ارسال نظر به عنوان مهمان

0
نظر شما بعد از تایید مدیریت در سایت منتشر خواهد شد
  • هیچ نظری یافت نشد.

كاربران آنلاين

ما 28 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم