آمار بازدیدکنندگان سایت

01616424
امروز
دیروز
هفته جاری
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
1556
2052
14719
40122
91809
1616424

آی‌پی شما: 54.224.220.72
امروز: ساعت

کارکنانی فقیر برای حفاظت از منابع طبیعی فقیر در سازمانی فقیر !

چگونه می توان در عین تنگ نظری و رفتار تبعیض آمیز در پرداخت حقوق و دستمزد، اجرای دقیق شرح وظیفه همان کارکنان را انتظار داشت ؟ واقعا انتظار عبثی است !

 

 

کارکنانی فقیر برای حفاظت از منابع طبیعی فقیر در سازمانی فقیر ! 

چگونه می توان در عین تنگ نظری و رفتار تبعیض آمیز در پرداخت حقوق و دستمزد، اجرای دقیق شرح وظیفه همان کارکنان را انتظار داشت ؟ واقعا انتظار عبثی است !

بی تردید نمی توان در راستای رسالت و مأموریت های سازمانی، هدفگذاری ها را تحقق بخشید. طبعا تعیین شرح وظیفه چنین نیروی انسانی که بتواند مسئولیتی در قبال عرصه و اعیان این منابع بسیار با اهمیت در طول شبانه روز احساس کند، بسیار متفاوت از شرح وظیفه سایر کارکنانی است که مدت خدمت روزانه و هفتگی و سالانه مشخصی طبق قانون مدیرت خدمات دارند.

اساسا در انطباق با اهداف کلی  و عینی و سیاست های اجرایی یک سازمان متولی عهده دار منابع طبیعی باید شرح وظیفه ای برای هر فرد و هر بخش و یا مدیران نوشت که از جهت استخدامی، امکان به خدمت گرفتن و یا خدمت دادن میسر باشد.

غالبا برای دستیابی به چنین خواسته باید شرح وظیفه را کارمزدی نوشت و شاید هرگز نتوان از طریق وقت مزدی چنین خدمتی را دریافت نمود. یا با دریافت چنین خدمتی با ابزارهای متداول قانون مدیریت خدمات جبران کرد.

با مرور بر هر فرایندی از بهره برداری های سنتی و مجاز قانونی، در هر یک از انواع منابع طبیعی مشتمل بر: جنگل- مرتع – بیشه - بیابان - کویر – اراضی ساحلی و مستحدث، می توان دریافت که، بهره برداران قانونی عموماً فعالیت بهره برداری خود را بر اساس قراردادها یا بر اساس عرف، به صورت کارمزدی اجرا می کنند و مخصوصا نمی توان عرصه و اعیان تحت بهره برداران عرفی ذینفعان را در قالب فعالیت وقت مزدی، حفاظت و نظارت نمود.

از این رو عملیات حفاظت و نظارت بر انواع بهره برداری در منابع طبیعی، باید با دامنة فعالیتی فراتر از به خدمت گرفتن کارکنان وقت مزد متداول تعریف شود و حتی اگر حفاظت و نظارت را به صورت کار مزدی بنویسند، باید برای و حفاظت و نظارت بهره برداری بهره برداران عرفی که در قبال معیشت خانوار خود فعالیت شبانه روزی دارند، کارکنانی کارمزد شبانه روزی استخدام شوند و شرح وظیفه حفاظت و نظارتی آنها به عنوان مشاغل خاص، منحصراً از نوع شبانه روزی نوشته شود.

با مرور هر یک از بندهای شرح وظیفه کارکنان می توان دریافت، کارشناسانی که عموما برای حفاظت از منابع طبیعی مأمور می شوند، شرح وظیفه از نوع افعال بازدارنده در جلوگیری از تخریب منابع طبیعی دارند، وظیفه ای برای اعمال نظارت هدایتگرانه که باید منطبق با استاندارد های علمی و فنی در حین عملیات انجام داد، جستاری بی نتیجه است.

انطباق جستار شرح وظیفه این کارکنان فقیر با عنوان وظایف حاکمیتی، به تناسب سیاست های اجتماع محور و مشارکتی سازمان متولی نیز بسیار دور ذهن می نماید، زیرا شرح وظیفه ها عمدتاً برای اعمال حاکمیت در افعال حفاظت و حمایت و صیانت و نظارت، کارکنان وقت مزدی، به نحو آمرانه بیان شده است.

اگر کارکنان به درستی جبران خدمت نشوند، روی خوش زندگی را با این سختی های شغلی نخواهند دید. تصور بفرمایید منابع طبیعی برخی استان ها برخی از استانها بیش از ۱۰ میلیون هکتار وسعت دارد و استانی مانند استان سیستان و بلوچستان در حدود ۱۷ میلیون هکتار وسعت دارد، اما این استان با تعداد حدود ۴۰۰ نفر چگونه می تواند مأموریت محوله با اهمیت خود را در وقت اداری انجام دهد، در حالیکه طول مسافتی بیش از ۵ ساعت در روز، وقت هیات ها و اکیپ ها در وقت اداری باید برای تردد اختصاص یابد و وقت مکفی برای سرکشی و نظارت و گشت و مراقبت از حوزه مأموریت باقی نمی ماند و عموماً باید به کار در خارج از وقت اداری تامل و توجه داشت.

حفاظت و حمایت از عرصه و اعیان منابع طبیعی تابع زمان و مکان نیست و شاید در موضوع مأموریتی چون شناسایی و اطفای حریق، نمی توان اهمال و تعلل را در اعزام نیرو و اطفای حریق را پذیرفت و از دفع الوقت ناشی از قصور و تعلل واحدها چشم پوشی کرد،

بدین ترتیب مسئولیت حفاظت و حمایت و نظارت کارکنان بخش های فنی منابع طبیعی را نمی توان در قواعد وقت مزدی به جبران خدمت منتهی نمود.

قانون استخدام کشوری – قانون نظام هماهنگ پرداخت – قانون مدیریت خدمات کشوری در جبران خدمت کارکنان وقت مزدی احکام لازم را دارند، اما کارکنان منابع طبیعی کارکنانی کارمزدی با حقوق بسیار پایین هستند و تولید خدمت آنها حفاظت و حمایت شبانه روزی است و در نظارت بر بهره برداری ها تابع وقت اداری نیستند و با پرداخت اضافه کاری در سقف 170 ساعت و مأموریت های روزانه متداول نمی توان در موضوع جبران خدمت، کافی و جامع و قانع کننده تعبیر نمود.

نمی توان افعال حاکمیتی از این دست که برای منابع طبیعی فقیر نوشته می شود، به کارکنانی بی انگیزه و فقیر سپرد و انتظار معجزه حفاظت و حمایت از عرصه و اعیان منابع طبیعی و مبارزه با قاچاق و پدیده زمینخواری داشت !

نظر خود را اضافه نمایید

ارسال نظر به عنوان مهمان

0
نظر شما بعد از تایید مدیریت در سایت منتشر خواهد شد
  • هیچ نظری یافت نشد.

كاربران آنلاين

ما 68 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم