آمار بازدیدکنندگان سایت

01531090
امروز
دیروز
هفته جاری
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
1354
2229
15348
46597
50755
1531090

آی‌پی شما: 54.198.170.159
امروز: ساعت

عملکرد پانزده ساله سازمان نظام مهندسی نشان از استیصال می دهد !

آنگاه که رئیس سازمان به کشاورزان توصیه می کند تا از خدمات مهندسان و کارشناسان در حوزه کشاورزی استفاده کنند، استیصال این سازمان در حمایت از أعضاء بر جسته می شود.

 

 

عملکرد پانزده ساله سازمان نظام مهندسی نشان از استیصال می دهد !

آنگاه که رئیس سازمان به کشاورزان توصیه می کند تا از خدمات مهندسان و کارشناسان در حوزه کشاورزی استفاده کنند، استیصال این سازمان در حمایت از أعضاء بر جسته می شود.

ایجاد ساختارهایی چون سازمان نظام مهندسی، برای دانش آموختگان چه دلخوشی عبثی بود، نه ساختارش اثر بخش است و نه کارایی دارد و نه مدیریتش در تراز یک تنظیم گر خوب جلوه گر است و آنچه که تا کنون توسط این سازمان دنبال شد، نشان می دهد که با بن بست ها مواجه شده است.

گفته می شود، سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی بیش از ۲۳۰ هزار عضو دارد، از این میزان ۱۷درصد در بخش خصوصی و ۱۳ درصد در بخش دولتی مشغول به کار بوده و ۷۰ درصد بیکار هستند.

طبعاً با ملاحظات جامعه شناختی مشخص است که در اشتغال ۱۷درصد این سازمان هیچ نقشی ایفا نکرده است که به آن بتوان نقش حمایتی نام نهاد و شاید سازمان به تبع صدور مجوز یا پروانه و تمدید سالانه برای خود یک درآمد تصور کرده است و در نسبت ۱۳ درصد شاغل بخش دولتی نیز می توان گفت، أعضاء سازمان با روابط خود در بدنه دولت جذب شدند و نقشی نمی توان به این سازمان داد.

به راستی چنین سازمان های خنثی و سرگرم کننده چرا باید تشکیل شود و افکاری در ارکان سازمان در طول پانزده سال بدون تغییر ثابت بماند ! از خود نمی پرسند با وصف این ناتوانی ها باید تحولی در ارائه خدمات ایجاد کنند ؟

در افزایش ضریب نفوذ دانش اندازه موفقیت را خود بیان می کنند و می گویند ۹۹ درصد بهره برداران بخش کشاورزی تحصیلات دانشگاهی ندارند. یعنی از خانواده بزرگ چهار میلیون نفری بخش کشاورزی، ۴۰ هزار نفر دارای تحصیلات دانشگاهی هستند، که معادل همان نسبت ۱۷ درصدی از ۲۳۰ هزار عضو سازمان مزبور است، که بسیاری از آنها در طول سالیان قبل از تشکیل سازمان در اجرای طرح های تولیدی، فعال بخش خصوصی محسوب شده اند.

اتاق فکر سازمان نتوانست در تولید فکر یعنی پیدا کردن فرصت ها از درون ظرفیت های بالفعل، برای أعضاء سازمان خود فرصت اشتغال بیابد. اتاق فکر این سازمان به مانند متولی خود نه در بخش کشاورزی، بلکه در محدوده فعالیت منابع طبیعی، به دنبال ظرفیت های بالقوه و طبیعی است. ظرفیت هایی که با موانع و محدودیت های بهره برداری مواجه هستند و در برخی موارد فاقد صرفه اقتصادی و در برخی موارد دارای معضل اجتماعی و در برخی موارد در مناطق حساس واقعند و نباید در آن عرصه ها دخالت انسانی گسترش یابد.

جدول عملکرد اهداف سازمانی مندرج در ماده سه  قانون نظام مهندسی کشاورزی را ببینید

ردیف

هدف

ارزیابی عملکرد

امتیاز من

امتیاز شما

۱

تلاش در جهت تحقق بخشیدن به اهداف عالیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران.

-

۲

تلاش در جهت ارتقای اخلاق حرفه ای در کلیه امور کشاورزی.

-

۳

تلاش در جهت ارتقای سطح دانش، گسترش فنّآوری جدید در کشاورزی و ...

-

۴

تلاش در جهت حفظ و پایداری محیط زیست و منابع پایه تجدید شونده به منظور ...

-

۵

تلاش در جهت افزایش کمی و کیفی تولیدات بخش کشاورزی

-

۶

حفظ و حمایت از حقوق صنفی مهندسین کشاورزی در برابر اشخاص حقیقی و حقوقی.

-

۷

نظارت بر حسن اجرای وظایف فنی و حرفه ای اعضای سازمان.

-

۸

حفظ و حمایت از حقوق اشخاص حقیقی و حقوقی که به نحوی از خدمات حرفه ای ...

-

۹

تلاش در جهت ایجاد انسجام، هماهنگی و همکاری هر چه بیشتر بین شاغلین در...

-

۱۰

تلاش در جهت حسن اجرای مقررات و قوانین مربوط به امور کشاورزی.

-

۱۱

حمایت از تشکل های صنفی و تولیدی بخش

-

۱۲

تلاش در جهت ساماندهی امر اشتغال مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی .

-

۱۳

کمک به صدور خدمات کشاورزی به خارج از کشور.

-

جمع

                                                            امتیازات

نقطه صفر

در بحث تنفس جنگل که کار حرفه ای جنگلبانان به چالش کشیده شد، هیچ اظهار نظری نکرد و فرصت های شغلی حدود ۳۰،۰۰۰ نفره وقعی ننهاد و کلاس هایی دانشگاهی که رو به تعطیلی است و قانونگذار با هدفگذاری افزایش ضریب نفوذ دانش از طریق این سازمان !

کار این سازمان دفاع از حقوق صنفی است، اما نمی توان از هیچ دفاع صنفی از سازمان دید. کافی است که به ناتوانی در افزایش نفوذ دانش، حتی در توسعه فضای سبز شهری تمرکز کنیم که حفاظت ژنتیکی نابود شده و اعمال سلایق معماری و ترجیح آن بر فن و تخصص جنگلداری شهری اشاره کنیم و یا به پروانه اشتغال بدون فرصت شغلی کارشناسی رسمی اشاره کنیم، که یک کار حرفه ای صرف در محاکم قضایی است. ولی به کرات دیده می شود، کسی که یک دقیقه کار اجرایی در منابع طبیعی انجام نداده است، کارشناس رسمی منتخب در یک پرونده تخریب و تجاوز و یا اختلاف است.

چه تأسف اور است که در تبصره ۱ جزء ۲ بند ب ماده ۹ آیین نامه تبصره ۳ ماده ۹ موضوع ماده ۴۵ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور مصوب ۹۴ می خوانیم:

ب  -  قیمت اراضی رفع تداخل شده به شرح زیر محاسبه و دریافت می‌گردد:

۱ -  زارعین صاحب نسق اصلاحات ارضی که تاکنون اقساط خود را پرداخت ننموده‌اند به نسبت اقساط پرداخت نشده حداکثر تا صددرصد ارزش معاملاتی زمان رفع تداخل.

۲ -  متصرفین قانونی غیردولتی واجد شرایط اراضی دولتی معادل صددرصد قیمت کارشناسی روز.

تبصره ۱ -  قیمت کارشناسی روز توسط کارشناس رسمی دادگستری و ارزش معاملاتی حسب گواهی ادارات کل امور اقتصادی و دارایی تعیین می‌گردد.

متولی بخش و نظام حرفه ای بخش دچار چه خواب سنگینی شده اند، که بیدارشدنشان به مانند بیدارکردن بعضی می ماند که خود را به خواب زده اند !

نظر خود را اضافه نمایید

ارسال نظر به عنوان مهمان

0
نظر شما بعد از تایید مدیریت در سایت منتشر خواهد شد
  • هیچ نظری یافت نشد.

كاربران آنلاين

ما 56 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم