پارک پردیسان از تشکیل تا تحویل به شهرداری

شاید آثار یک حکمرانی خوب برای دستیابی به هدف تنظیم گری در اقدام اخیر سازمان حفاظت محیط زیست مستتر و قابل استنباط باشد !

 

 

پارک پردیسان از تشکیل تا تحویل به شهرداری

 

شاید آثار یک حکمرانی خوب برای دستیابی به هدف تنظیم گری در اقدام اخیر سازمان حفاظت محیط زیست مستتر و قابل استنباط باشد !  آیا این اقدام آقای مهندس کلانتری را باید به فال نیک گرفت یا مذموم دانست ؟

از همه دوستانم عذرخواهی می کنم، آشفته نشوید ! سوابق را کامل و با تکالیف قانونی بخوانید و با واقعیاتی آشنا شوید ! شاید برای حفظ منافع ملی و اینگونه أموال عمومی تصمیم مدقن تری گرفتید !

در سال ۱۳۵۳ اراضي پارک پردیسان توسط وزارت كشاورزي، بنياد پهلوي سابق و شهرداري تهران انتخاب و طرح اولیه این پارک توسط یان مک ‌هارگ معمار برجسته اسکاتلندی تبار آمریکایی را تهیه کرد و طبعاً سازمان حفاظت محیط زیست که با تفکیک وظایف مندرج در ماده ۲ و ۳ و ۴ قانون تجديد تشكيلات و تعيين وظايف سازمان هاي وزارت كشاورزي و منابع طبيعي و انحلال وزارت منابع طبيعي مصوب 12/11/1350 و وظایف إحصاء شده در ماده ۱۷ این قانون که واگذاری اراضی در حیطه وظایف سازمان جنگل ها قرار داشت، دخالت سازمان حفاظت محیط زیست دور از ذهن است و شهرداری تهران و بنیاد پهلوی سابق یا بنیاد علوی کنونی می توانند سلسله ایادی اراضی ۳۰۰ هکتاری پارک پردسان را معرفی کنند.

در هر حال پس از انقلاب اسلامی طرح پارک پردیسان مجدداً در سال ۱۳۵۹ به تصويب شوراي طرح و بررسي شهرداري تهران رسيد و بالاخره در سال ۱۳۷۶ طرح جامع اكوپارك طبيعت پرديسان توسط كميسيون ماده ۵ شورايعالي شهر سازي و معماري تصویب و در همان سال به شهرداري منطقه ۲ ابلاغ گرديد.

با وصف اینکه مرجع تهیه طرح هیچگاه سازمان جنگل ها یا سازمان حفاظت محیط زیست نبوده و مرجع تصویب کننده شهرداری تهران بوده و مرجع تنفیذ و ابلاغ  کمیسیون ماده ۵ شهرسازی معماری بوده است. هرگونه تصرف و مالکیت دیگر دستگاه اجرایی نظارتی، تصرف من غیر حق محسوب می شود.

اگر به عنوان یک سمن حفاظت از مناطق چهارگانه را تکلیف خود قرار داده اید، ورود ثالث سازمان مسكن و شهرسازي در سال ۷۷ را یک قاعده معمول بر حسب قانون زمین شهری فرض کنید و خريداري آن توسط سازمان حفاظت محيط زيست و به زیر تیغ بردن و تغییر کاربری ۳۰ هکتار از آن را جهت احداث کاخ پردیسان، اعمال نفوذ و زمینخواری بدانید ! انتزاع و اختصاص بخشی از پارک به عنوان بزرگراه و غیر را باید تششت و سوء مدیریت در حفاظت و نظارت بر اجرای اکوپارک طبیعت بر شمرید.

چه خوب است تا کنون همه آگاهان جامعه عنوان اکوپارک طبیعت پردیسان را نفی و نسخ نکرده و همه اذعان نموده اند!

بنابراین اینگونه به نظر می رسد با توجه به اینکه سازمان مزبور در واگذاری زمین دخالت نداشته است، حتی در ارتباط با پارک پردیسان تصرف من غیر حق و مانع اجرای طرح اکوپارک طبیعت توسط شهرداری شده است و آقای مهندس کلانتری رئیس سازمان اقدام شجاعانه خود را به دو طریق زیر به جریان انداخت؛

– اولاً ایشان ثابت کرد که دستگاه حاکمیتی است و باید ناظر عالی خوبی باشد و از تصدیگری های پر هزینه و پر حاشیه دست بردارد.

- دوماً ایشان بر حسب نشان داد با توجه به اینکه مرجع واگذاری زمین شهرداری و وزارت کشاورزی وقت بوده و مرجع تهیه و تدوین و تصویب کننده طرح اکوپارک طبیعت شهرداری بوده است و مرجع عالی اجرای طرح را به شهرداری منطقه دو ابلاغ کرده است، بنابراین مجری اکو پارک طبیعت پردیسان شهرداری است و ایشان ید من غیر حق سازمان تحت مدیرتش را خلع کرد.

نمی توان در جریان این سوء مدیریت چند ساله، زمینخواری را نادیده گرفت و این مسئله از حیث نظارتی ناظر قانونی دارد و مخصوصا دیوان محاسبات عمومی و کمیسیون اصل ۹۰ – سازمان بازرسی به این موارد رسیدگی می کنند.

اما آنچه که باید علاوه بر خلع یدِ من غیر حق مورد توجه قرار گیرد !  دمیدن روح تنظیم گری به امور تصدیگری است  !

اگر با دمیدن کوره آهن با تلاش آهنگر به فولاد تبدیل می شود، تردید نکنید از طریق تنظیم گری دولت مدیریت های نیازمند به اعتبار به مدیریت های درامدزا و اقتصادی تبدیل می شوند.