آمار بازدیدکنندگان سایت

01883342
امروز
دیروز
هفته جاری
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
296
1044
2863
22053
59490
1883342

آی‌پی شما: 18.232.147.215
امروز: ساعت

جنگل زباله دانی نیست ! این شیوه نامه را بخوانید، شاید خود را مسئول بدانید – ۲

 

شیوه نامه اجتناب و کاهش از تولید پسماند عادی می نویسند،

 

جنگل زباله دانی نیست ! این شیوه نامه را بخوانید، شاید خود را مسئول بدانید – ۲

شیوه نامه اجتناب و کاهش از تولید پسماند عادی می نویسند، با ادبیاتی که حکایت از توجه به جنبه های مختلف دارد، اما انگار تمام مواد و فحوای آن قرضی است و آنها را به عاریه گرفته اند. 

واقعاً عجیب نیست که مسئولین ما نتوانند به درک مشترکی در حل مسئله زباله برسند، زیرا وقتی شناخت کافی در زمینه دفن بهداشتی بدست نیاورده اند و بیشتر به دفع زباله از منطقه مسکونی شهری و روستایی می پردازند و بین زباله دانی و زباله ریزی فرقی نمی گذارند و تفاوتی بین سوختن و سوزاندن قائل نیستند، چگونه می توان این مسئله با اهمیت را حل کرد.

چرا این راهبردهای اجتناب و کاهش تولید پسماند که قادر است، تکنیک های بازیافت را به خانه – محله – شهر ببرد، نوشته می شود و در قفسه های کتابخانه مدیران خاک می خورد !

شیوه نامه اجتناب و کاهش از تولید پسماند عادي

«ادامه قسمت اول»

6 - راهبردهاي اجتناب و کاهش تولید پسماند

بطور کلی ابزارهاي اجتناب و کاهش تولید پسماند به سه دسته شامل؛ راهبردهاي اطلاع رسانی و ترویجی و قانونی تقسیم بندي می شوند.

راهبردهاي اطلاع رسانی به بالابردن سطح آگاهی عموم مردم و مشاغل تمرکز دارند و این راهبرد با هدف تغییر رفتار و قادر ساختن تصمیمات با آگاهی از طریق اطلاع رسانی درباره تکنیک هاي اجتناب از تولید پسماند، برنامه هاي آموزشی و برچسب گذاري صورت می پذیرد.

راهبردهاي ترویجی می تواند شامل فرهنگ سازي، تغییر عادات در الگوهاي مصرفی، ترغیب به خرید کالاهاي باداوام، استفاده مجدد و تعمیر و نظایر آن باشد که این راهبردها تغییرات رفتاري در مصرف کننده را بوسیله اهرم هاي تشویقی، عملی خواهند کرد.

راهبردهاي قانونی به آن دسته از قوانینی اطلاق شود که توسط مسئولین و شهرداري ها براي جمع آوري پسماند و دریافت پسماند از مصرف کننده وضع می شود. این قوانین می تواند شامل دریافت مستقیم مالیات یا هزینه خدمات شهرداري مرتبط با جمع آوري پسماند یا محدودیت در دریافت و جمع آوري مقادیر مشخصی از پسماند شود که در نتیجه این عمل، مصرف کننده به منظور تطابق خود با قانون موجود یا با انگیزه شارژ کمتر در ازاي تحویل پسماند، به طرق مختلف سعی در کاهش پسماند تولیدي می نماید که براي دستیابی به این امر گرایش به سمت راهبردهاي اطلاع رسانی و ترویجی می آورند. از اینرو، راهبردهاي اطلاع رسانی و ترویجی به عنوان یک راهبرد مهم براي بخش مصرف کننده می تواند نقش مهمی را ایفا نماید.

1 - 6 - راهبردهاي اطلاع رسانی

راهبردهاي اطلاع رسانی به بالابردن سطح آگاهی عموم مردم و مشاغل تمرکز دارند. این راهبرد با هدف تغییر رفتار تصمیم سازي با آگاهی از تکنیک هاي اجتناب از تولید پسماند و برنامه هاي آموزشی صورت می پذیرد که شامل موارد ذیل می باشد:

 اطلاع رسانی درباره تکنیک هاي اجتناب از تولید پسماند: مدیریت هاي اجرایی پسماند موظفند به طرق زیر اطلاعات مربوط به اجتناب از تولید و کاهش پسماند را در اختیار بخش هاي مختلفی

نظیر بازرگانی، صنایع، خانواده ها و ادارات قرار دهند:

ایجاد پورتال اطلاع رسانی آنلاین با فراهم نمودن دامنه وسیعی از اطلاعات عملی درباره تکنیک هاي اجتناب از تولید پسماند و مزایاي آن براي مصرف کننده و محیط زیست.

تدارك ابزارهاي آنلاین جهت محاسبه و ردیابی داده هاي پسماند که توسعه برنامه اجتناب از تولید پسماند را تسهیل می نماید.

ایجاد مراکز اطلاع رسانی با پشتیبانی از طریق تلفن و پرسش و پاسخ هاي آنلاین اینترنتی.

تدارك خدمات مناسب بازیافت را براي ساکنین و مشتریان تجاري و ارائه توصیه ها و راهنمایی لازم در مورد نحوه کاهش تولید پسماند.

اطلاع رسانی آدرس مراکز دریافت کالاهاي بازیافتی مصرف کنندگان در سطح محله و منطقه به نحویکه مردم براحتی و با کمترین مشکل به آنها دسترسی داشته باشند و بتوانند بازیافت خود را تحویل دهند. ضمناً لازم است آدرس این مراکز به روش هاي مناسب سازگار با محیط زیست به اطلاع مردم رسانده شود.

روش هاي پایدار و سازگاربا محیط زیست می تواند بصورت معرفی کلیه مراکز از طریق وب سایت هاي اینترنتی، تابلوهاي بزرگ در محله و منطقه براي معرفی مراکز دریافت محصولات بازیافتی، چاپ اعلامیه روي برگه هاي صد درصد بازیافتی و تحویل آنها به مردم باشد.

 ارائه برنامه هاي آموزشیبرنامه هاي آموزشی اجتناب از تولید پسماند بایستی براي سطوح مختلف جامعه و به خصوص اعضاي کارگروهاي مرتبط با بحث پسماند و در رده هاي مختلف اداري انجام شود. اقدامات زیر باید توسط مدیریت هاي اجرایی پسماند عادي صورت پذیرد:

آموزش شهروندي در زمینه نحوه استفاده مجدد از محصولات، خرید به صورت فله اي، انتخاب اجناس با بسته بندي قابل بازیافت یا استفاده مجدد.

آموزش و تشویق شهروندان داراي حیاط اختصاصی براي تولید کمپوست خانگی از پسماندهاي مواد غذایی و تأمین تجهیزات لازم براي آنان.

همکاري با مدارس براي آموزش دانش آموزان و ترغیب آنان به جداسازي و اجتناب از تولید در منزل. آموزش به اتحادیه صنوف و فروشندگان براي کاهش تولید پسماند و ارائه راهکار درخصوص جایگزینی ظروف و بسته بندي قابل بازیافت. آموزش خریداران ( پیشه وران و خانه داران) براي کاهش تولید پسماند و استفاده از محصولات و خدماتی که پسماند کمتري تولید می کنند و بدین طریق اثرات زیست محیطی را کاهش دهند و پسماندشان را به منظور بازیافت تفکیک کنند.

آموزش تولیدکنندگان و ترغیب آنان به استفاده بیش از پیش از مواد باز یافتی که با هماهنگی وزارت صنعت، معدن و تجارت صورت گیرد.

آموزش فروشندگان براي کاهش میزان بسته بندي مواد خریداري شده توسط مصرف کننده و محصولاتی را به فروش برسانند که کمتر به پسماند تبدیل شوند تا به خریداران در تولید کمتر پسماند کمک کنند.

برگزاري کلاس هاي آموزشی در فرهنگسراها و سراي محله در خصوص تعمیرات اولیه وسایل و تجهیزات کامپیوتري و لوازم منزل.

آموزش عموم مردم و تولید کنندگان کالا در خصوص برچسب گذاري محصولات قابل بازیافت و معرفی و شناساندن علائم مربوطه. فهرست این علائم در پیوست شماره 2 آمده است.

تهیه و پخش آگهی هاي تبلیغاتی درخصوص آموزش مردم در کاهش تولید از طریق رسانه هاي ارتباط جمعی.

 

نظر خود را اضافه نمایید

ارسال نظر به عنوان مهمان

0
نظر شما بعد از تایید مدیریت در سایت منتشر خواهد شد
  • هیچ نظری یافت نشد.

كاربران آنلاين

ما 30 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم