آمار بازدیدکنندگان سایت

00859133
امروز
دیروز
هفته جاری
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
2240
4590
29652
74508
129703
859133

آی‌پی شما: 54.224.168.206
امروز: ساعت

الگوی اقتصاد سبز -۶

 

ایده اقتصاد سبز به عنوان چالش در کمین اقتصاد ملی محسوب می شود.

 

الگوی اقتصاد سبز -۶

ایده اقتصاد سبز به عنوان چالش در کمین اقتصاد ملی محسوب می شود.  این ایده اقتصادی می تواند در جهت به هرز بردن سرمایه انسانی و سرمایه طبیعی و سرمایه مالی اعتباری در طرح ها و فعالیت ها ارزیابی شود !

فعالان محیط زیستی و حامیان استمرار حیات باید عنایت کنند، همه لاروها با خوردن برگ ها، پیله نمی تنند که محصول حاصل از آن نخ ابریشم باشد. عموماً به پروانه تبدیل شده و از زمین بازی اقتصاد کشور ما پر می کشند و می روند و همه ما این لاروها را آفت می نامیم.

تصویب مقررات مختلف نشان می دهد ایده اقتصاد سبز به یک چالش جدی در کمین اقتصاد ملی تبدیل شده است که همه کارکرد و اثر اجرایی مقررات، به سکون کشاندن فعالیت های جاری و مانع ایجاد کردن در شروع فعالیت های جدید است.

جلب موافقت از دستگاه های مختلف اجرای برای جذب سرمایه خارجی و جلب توجه سرمایه گذاران داخلی در امکان سنجی و تهیه طرح و فعالیت های اقتصادی چالش جدی در کمین اقتصاد ملی است.

در دسته بندی فعالیت های اقتصادی بخش های مختلف کشور، عموما بخش صنعت و معدن با نیاز به تعداد نیروی کار انسانی بیشتر، برای دولت ها مزیت های نسبی دو سویه[1] در پی داشته است.

اگر چه دنبال کردن مباحث محیط زیستی در فعالیت های اقتصادی همیشه دارای اولویت و مزیت بوده است، اما ناتوانایی های مختلفی از جمله ناقص بودن و جامع نبودن فرایند تهیه و تصویب طرح - ایرادات فنی اجرایی طرح – ضعف توجیه اقتصادی طرح، تلاطم بازار و رکود اقتصادی و... شرایط را به وجود آورده است، که با توجه به تهدیدات زیست محیطی آحاد جامعه با این تصور که شروع یک فعالیت جدید نیز قطعاَ تبعات تشدید کننده ای در رابطه با تهدیدات زیستی دارد، پس لزوما نباید شروع شود.

من لازم می بینم با اشاره به قانون برنامه و بودجه مصوب سال ۵۱ و با استناد به برخی مواد از آن به نکاتی اشاره کنم،

نکته اول :  ۹۰ درصد از برنامه ریزان دفاتر ستادی دستگاه های مختلف کشور نسبت به وجود چنین قانون و آیین نامه های بی اطلاع هستند، دروغ می گویند که می دانند، شما برای اثبات دروغشان بگویید مکاتبات سنوات قبل را که منبعث از آن برای هدایت اجرایی – مالی – نظارتی یک طرح و فعالیت به این قانون و یا آیین نامه های آن اشاره در مکاتبات و گزارشات اشاره کرده اند بیاورند !!!

نکته دوم : اگر از واژه طرح در یک عبارت استفاده می کنیم، قطعاً آن واژه دارای بار معنوی لازم و منحصر به خود است، یعنی رعایت استانداردهای تهیه طرح ! بنابراین یا عوامل اجرایی ما درک درستی نسبت به آن واژه پیدا نکرده اند و یا توانایی لازم آموزشی و مالی اعتباری و تکنولوژی مرتبط برای اجرای صحیح آن نیست ! بدین ترتیب چرا با معلول مقابله می کنند، علت در جای دیگری است و باید به نزع ریشه علت پرداخت.

نکته سوم ؛ ‌نظام فنی اجرایی کشور است که فرایند پدیدآوری طرح و فعالیت ها را تقاضا محور و مرحله پیدایش[2] ، ارائه بهترین راه حل را تبدیل تقاضا به طرح ها و پروژه ها برای اجابت تقاضا منوط نموده است.

اگر طرح و پروژه ها تقاضا محورند، یعنی پایگاه اجتماعی دارند و کمی ساده تر، خواست و مطلوب نظر جوامع محلی ذینفع هستند، قطعا با الزامات و جهت گیری های مندرج در سند ملی آمایش سرزمین منافات ندارند و بدین ترتیب که استانداردهای فعالیت های مختلف در سطح ملی نیز، بر اساس قانون برنامه و بودجه صدرالذکر منتهی به تأسیس ساختار فعلی سازمان استاندارد کشور شده و این سازمان استانداردهای مختلفی را تعیین و کاربست نظارتی مناسبی دارد، چرا تشکیلات انتزاعی موازی باید بگوید ارزیابی اثر زیست محیطی دارد یا ندارد یا رعایت نشده است !!!

در همین روزها از نظام مهندسی محیط زیستی کشور نیز صحبت به میان امده است که گویا محیط زیست تافته جدا بافته است، یعنی منابع انحصاری غیر از منابع طبیعی دارد. با وصف اینکه منابع طبیعی سازمان نظام مهندسی دارد، چرا باید بر طبل انتزاع کوبید.

اگر قوانین مرتبط با انجام فعالیت های اقتصادی درست و دقیق به اجرا گذاشته شوند، هر فعالیت اقتصادی سبز است و جایی برای مطرح شدن ایده اقتصاد سبز باقی نمی ماند. ضمن آنکه ایده اقتصاد سبز الگوی مناسب اجرا شده ای ندارد، فقط ایده ای دست و پا گیر و مداخله محور است.



[1] - از یک سو مزیت ایجاد فرصت شغلی و از سوی دیگر حمایت از حقوق کارگری « دولت ها برای جلوگیری از بهره کشی و استثمار نیروی کار، از طریق تشویق و حمایت تشکل های کارگری و اجرای قوانین کار، سرمایه گذاران بخش غیر دولتی را به رعایت حقوق کارگری مجبور کرده اند

[2] - مراحل پیدایش :مجموعه اقدامات لازم برای رسیدن به بهترین راه حل تبدیل تقاضا به طرح ها و پروژه های سرمایه گذاری و تعیین عنوان طرح یا پروژه بمنظور ایفای الزامات مقرر در سند ملی آمایش سرزمین و اسناد ملی توسعه بخشی ، توسعه استانی و ویژه است .

نظر خود را اضافه نمایید

ارسال نظر به عنوان مهمان

0
نظر شما بعد از تایید مدیریت در سایت منتشر خواهد شد
  • هیچ نظری یافت نشد.

پر بحث ترين عناوين

كاربران آنلاين

ما 53 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم