آمار بازدیدکنندگان سایت

01980054
امروز
دیروز
هفته جاری
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
363
923
2088
23761
34729
1980054

آی‌پی شما: 54.174.43.27
امروز: ساعت

برنامه بهینه سازی دولت، اجرای ایده تنفس بهره برداری ندارد

برنامه بهینه سازی باید پایش – حفظ- بهره‌برداری و مدیریت جنگل های شمال را به اجرا بگذارد. در هیچ یک از مواد و تبصره این مصوبه توقف بهره برداری نبود.

 

 

 

برنامه بهینه سازی  دولت، اجرای ایده تنفس  بهره برداری ندارد.

 

برنامه بهینه سازی باید پایش – حفظ- بهره‌برداری و مدیریت جنگل های شمال را به اجرا بگذارد. در هیچ یک از مواد و تبصره این مصوبه توقف بهره برداری نبود. قطعاَ با شکایت یک مجری طرح جنگلداری ایده پردازان تنفس جنگل ناظر بر محکومیت سازمان جنگل ها در محاکم خواهند بود و بی آنکه صیانتی برای جنگل کسب کرده باشند، به نوعی دیگر در اجرای این نوع احکام محکومیت به جنگل خسارت زده اند.

صحت برخی گفتارها باید با رفتارها مقایسه و سنجیده شود. دولت ها در مسیر کاهش نسبت بودجه سالانه در درآمدهای نفتی هستند، این رفتار ارکان نظام جمهوری اسلامی است و اگر در قانون بودجه رعایت نشود، ارکان حاکمیت در تحقق این خواسته از معاذیر موجود می گویند.

می دانیم و می دانند، توقف بهره برداری مخالف با اقتصاد مقاومتی است و هیچ توجیه موجهی برای قطع بهره برداری در طرح های جنگلداری وجود ندارد. می دانیم و می دانند هر کار دیکته شده و اجباری را نیز می توان در هر جا به اجرا گذاشت، در مدیریت جنگل هم ممکن است چنین اتفاقی بیافتد. اما در مدیریت جنگل سیاست جنگل حاکم است و سیاست گذاری های بیرون از مدیریت جنگل هیچگاه حفاظت و  صیانت برای جنگل نیاورد، سیاست جنگل بر اساس قانون جنگل نوشته شد و در مقاطعی اصلاح شد، اما فرصت بهنگام سازی و اصلاح سیاست نباید به تهدید تبدیل شود.

مصوبه دولت با عنوان بهینه سازی ابلاغ شده است و در ماده یک بهره برداری در حد توان اکولوژیک تعریف گردیده است. اینکه یک متخصص غیر مرتبط با مدیریت جنگل به صرف قرار گرفتن در یک موقعیت اجتماعی، تفسیر به رای می کند بداند !. اگر در این مقطع چنین فرصتی برای مدافعان ادامه اجرای طرح جنگلداری نیست، فردایی بسیار نزدیک ممکن است چنین فرصتی به وجود آید و تفسیری مخالف از همان متن مصوبه بر روی میز گذاشته شود و این عین ناپایداری مدیریت است. چرا مدیریتی ناپایدار را به برنامه پایدار دهساله جنگل تحمیل کردهاید؟

 

هنگامیکه دولت در مصوبه خود تعریف بهره‌برداری از جنگل[i] را استفاده از ظرفیت های قابل تحمل اکولوژیکی و اقتصادی در چارچوب مدیریت پایدار جنگل ها آورده است، بنابراین در چارچوب مدیریت پایدار باید از ظرفیت های قابل تحمل بهره برداری کند و ابعاد فعالیت بهره برداری در هر حال اقتصادی باشد.

 

دوره بهره برداری ۱۴۰ تا ۱۶۰ ساله و برنامه کتابچه طرح جنگلداری دهساله است، در خوش بینانه ترین وضع  برای بعضی ها،ممکن است یک دولت تا هشت سال بماند و عده ای فرصت طلایی داشته باشند. اما آنها هرگز قادر به انحلال یک برنامه نیستند، حد توانایی آنها اختلال است و  هرگز در خود بهینه سازی ندارد.

 آنها که به هر طریقی شعار مدیریت پایدار می دهند، می دانند چنین اتفاقی می افتد و ناپایداری رقم می خورد، آنها که با کنار گذاشتن افراد صاحب تجربه عملی عملی برای  تحقق خواسته خود فرصت های اصلاح و بازنگری را تبدیل به تهدید کرده اند باید شرمنده باشند !

اینکه ما در صورت توقف بهره برداری چوب و نگهداری طرح های موجود با اعتبار دولتی، گفتیم به مبلغ ۳۵۰ میلیارد تومان نیاز است و برخی می گویند ۱۲۰ میلیارد تومان هم کافی است و ما اعلام کرده ایم نه ! بلکه برای بهینه سازی مدیریت جنگل های شمال، باید تا ۷۰۰ میلیارد تومان پیش بینی اعتبار کنید، نه سخت گیری است نه تعارف !

در قانون بودجه استفاده از اعتبارات در خارج از محل مصرف تعیین شده ممنوع است و مقررات مختلفی در این خصوص ابلاغ شده است و حتی استفاعات شرعی نیز شرط بین شده است، اما مدیران منابع طبیعی کشور اکنون برای خرید نان و حلوای گروه اطفای حریق مجبور به استفاده از سایر منابع هستند و باید سند سازی کنند. دل سفره نیست که هر جا باز شود و دردهای آشکار و نهان باز گو کند.

اینکه بروکراسی اداری نمی تواند یک مدیریت پویا را در نظام اداری تحمل کند و مدیریت ایستا را تشویق می کند و می داند باز تاب این عمل سلب انگیزه های معنوی تولید خدمت در جهت حفظ منافع ملی تلقی می شود و پروایی از نتیجه این بازتاب ندارد، بی تردید بیرون از خاک این کشور و بر خلاف منافع ملی این کشور نشأت می گیرد.

ارتقاء سلامت اداری و مبارزه با فساد ایجاب می کند، با هرکس در هر رده از مدیریت در خصوص تفسیر به رای متن هر ماده و تبصره برخورد شود. چرا در بین تمام مواد یک مصوبه یک ماده در صدر دستورات قرار گرفته است.

 

اقدامات ایده پردازان استراحت جنگل هرگز مدبرانه و امید بخش تصور نشده و تلقی نمی شود.

 

چون  در دولت تدبیر و امید؛

دولت مجری بهینه سازی پایش دوره ای جنگل بود، اما آنها در دو سال گذشته یکی دو ریال دولت را برای اختلال سازی پایش در موسسه تحقیقات هزینه کردند، آیا این اختلاف اماری بهینه سازی روش های کار پایش است. ؟

دولت مجری بهینه سازی حفاظت جنگل است، آما آنها در دو سال گذشته حتی برای بهینه سازی حفاظت از گونه شمشاد ذخیره گاهی هیچ اقدام مثبتی نکرده اند. حتی در تصویب و ابلاغ چارت تشکیلاتی یگان حفاظت قدم  مناسبی بر نداشته اند و توانسته دوگانگی رفتار حفاظتی را اصلاح کند، یا حفاظت اجتماع محور را به اجرا بگذارد، یا حفاظت سیستمیک ارتقا یافته در شأن دولت چابک را !

دولت مجری بهینه سازی مدیریت جنگل است، اما آنها در دو سال گذشته نه تنها هیچ سطحی از جنگل ها را زیر پوشش طرح جنگلداری نبرده اند، بلکه حتی با وصف اذعان به ادامه اجرای طرح با توقف بهره برداری، توقف اجرای  ۳۵ طرح را در کاسه دولت  گذاشته اند، این چه نوع بهینه سازی است که کاسه چه کنم چه کنم به دست گرفته اند و توان تصویب یک شرح خدمات و دستورالعمل را ندارند.

این اقدامات برخلاف منویات و سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در اقتصاد مقاومتی را رها کنند.

 



[i] - بهره‌برداری از جنگل: استفاده از ظرفیت های قابل تحمل اکولوژیکی و اقتصادی در چارچوب مدیریت پایدار جنگل ها

نظر خود را اضافه نمایید

ارسال نظر به عنوان مهمان

0
نظر شما بعد از تایید مدیریت در سایت منتشر خواهد شد
  • هیچ نظری یافت نشد.

كاربران آنلاين

ما 39 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم