آمار بازدیدکنندگان سایت

01882676
امروز
دیروز
هفته جاری
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
674
780
2197
21387
59490
1882676

آی‌پی شما: 52.55.186.225
امروز: ساعت

مصائب شریان های حیات

 

مصائب شریان های حیات

رودخانه ها به عنوان شریان های حیات کشور در طول سه دهه اخیر به شدت تحت تأثیر فعالیت های انسانی قرارگرفته اند. محدودیت های بدون پشتوانه نظر کارشناسی کلان نگر 


 


مصائب شریان های حیات


رودخانه ها به عنوان شریان های حیات کشور در طول سه دهه اخیر به شدت تحت تأثیر فعالیت های انسانی قرارگرفته اند. محدودیت های بدون پشتوانه نظر کارشناسی کلان نگر و تابع محض سیاست بخشی، شرایط را به گونه ای رقم زد که در بعضی مقاطع زمانی آحاد جامعه ناظر در بسیاری از رفتارها لجام گسیخته برخی افراد باشند و در برابر این کنش های مخرب قادر به هیچ واکنشی نباشند.

برداشت سنگ و شن و ماسه بیش از آوردهای رودخانه ها و انجام فعالیت مکانیکی منجر به کاهش شیب پله کانی رودخانه و تشدید جریان آبی و جوان شدن رودخانه در کنش بستر و دیواره های طرفیت از جمله تبعات مخرب قابل مشاهده در شریان های حیاتی یک کشور خشک تا نیمه خشک است.

آب به موجب قانون ملی شده است و متولی آن وزارت نیرو می باشد و بستر و حریم رودخانه و دریا و تالاب ها نیز به موجب قانون ملی شدن جنگل ها و مراتع ملی شده است و متولی آن سازمان جنگل ها و مراتع است. با تبیین این وضعیت که آب و بستر  و حریم آن منابع طبیعی بوده و اموال عمومی است، نباید در مدیریت به طور مشخص هیچ اختلالی را تجربه کند.

از منظر دیگر واقعیت غیر قابل اغماض این است که آب به عنوان گوهر گیتی و ممد حیات نباید آلوده شود. طبق ما ده 46 قانون توزیع عادلانه آب -  آلوده ساختن آب ممنوع است، مسئوليت پيشگيري وممانعت و جلوگيري ازآلودگي منابع آب به سازمان حفاظت محيط زيست محول می شود.  سازمان مذكور موظف است پس از كسب نظر ساير مقامات ذيربط كليه تعاريف، ضوابط، مقررات وآئين نامه­هاي مربوط به جلوگيري از آلودگي آب را تهيه و به تصويب هيأت وزيران برساند وپس از تصويب لازم الاجرا خواهد بود.

نظر باینکه آوردهای رودخانه ای نیز مواد معدنی قابل استحصال دارد و حقوق معدنی باید به موجب قانون پرداخت گردد و این امر مستلزم نظارت بر بهره برداری است، وزارت صنعت معدن تجارت عهده دار این وظیفه است و به جهت اینکه ابعاد نظارتی در محدوده مالکیت اشخاص مستلزم اخذ مجوز است در بسیاری موارد در اراضی محاط در بافت روستا و شهر با فرایند سنگین تری مواجه بوده و بهبود نظارت را تقلیل می دهد.

با این وصف شرایط مدیریت بر شریان حیاتی چند گانه شده است. بهره برداری از منابع آبی در عهده وزارت نیرو – مالکیت بستر و حریم رودخانه در عهده مسئولیت سازمان جنگل ها – مسئولیت جلوگیری از آلودگی در عهده مسئولیت سازمان حفاظت محیط زیست- مسئولیت نظارت بر بهره برداری معدنی در عهده وزارت صنعت معدن تجارت است.

سنگین ترین مصیبت شریان حیاتی آلودگی است. انواع آلودگی ها بر شریان های حیاتی کشور سیطره دارد و سازمان متولی معمولا خود را ناظر می داند و در قبال ورود انواع آلودگی ها مخصوصا پساب صنعتی و فاضلاب خانگی و صنعتی و... خود را فارغ از اقدام پیشگیرانه می بیند و هیچ اقدام عملی در زمینه پیشگیری از ورود آلاینده ها و این ناهنجاری تبعی ندارد.

آیا آیین نامه اجرای جلوگیری از آلودگی آب نیاز به اصلاح ندارد. چرا شریان های حیاتی کشور با این همه اهمیت با سوء مدیریت مواجه است و چند مدیر دارند. قبلا در یادداشتی نوشتم از پنج رودخانه حفاظتی کشور، دو رودخانه حفاظتی در شهرستان چالوس جریان دارد و طبعاً باید تحت شرایط خاص و ویژه حفاظت شوند. اما در فاصله حداکثر سیصد متری این رودخانه با واحد تابعه سازمان متولی، تجاوز به حریم و زمینخواری و ساخت و ساز غیر مجاز و خارج از ضوابط بیداد می کند. تمام پساب محلات شهر چالوس مستقیماً وارد این دو رودخانه حفاظتی می شود، اما سازمان متولی نمونه برداری در ساحل شناگاه را ملاک عمل قرار داده و گاه و بیگاه دستور تعطیلی شناگاه را صادر می کند. این نکته باید فقط از جهت ترجیح چگونگی اعمال مدیریت مد نظر قرار گیرد نه از جهت ادامه شنا در آب آلوده !

در دهه اخیر سوء مدیریت های دیگری نیز مشاهده شده است، وزارت نیرو با تنظیم قراردادهای اجاره بستر اقدام منجر به ایجاد اعیانی دارد و این مسئله مهمی است که تبعات سوء مدیریت جدی بجا گذاشته است و اکنون با این توضیح یک برنامه مداخله موازی با وظابف ابخیزداری ارائه داده است.


نظر خود را اضافه نمایید

ارسال نظر به عنوان مهمان

0
نظر شما بعد از تایید مدیریت در سایت منتشر خواهد شد
  • هیچ نظری یافت نشد.

كاربران آنلاين

ما 21 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم