آمار بازدیدکنندگان سایت

01916360
امروز
دیروز
هفته جاری
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
908
1409
9065
28684
26387
1916360

آی‌پی شما: 18.212.83.37
امروز: ساعت

واردات چوب در حاله ابهام

 


واردات چوب یکی از نیازهای اساسی کشور در تأمین مواد اولیه تأمین ماده خام صنایع سلولزی است

هفته منابع طبیعی بر حافظان حیات مبارکباد.  

واردات چوب یکی از نیازهای اساسی کشور در تأمین مواد اولیه تأمین ماده خام صنایع سلولزی است . کاغذ در صدر نیازهای ضروری کشور است. صنایع مبلمان کشور با هنر و ذوق سرشار ایرانی گره خورده و بازار جهانی دارد.  مجموعاً جنگل های طبیعی کمتر از  10 درصد ماده خام مصوفی صنایع چوب تبدیل اولیه و صنایع چوب تبدیل ثانویه  را تأمین کرده است و بقیه ماده خام صنایع از طریق واردات و زراعت چوب و تولید چوب در محاوط و باغات تأمین شده است. بهره برداری در طرح های جنگلداری از سال 82  با شیب منفی کاهش برداشت از 950 هزار مترمکعب به میزان حدود 550 هزار متر مکعب در سال 93 – 94 رسیده است .

موضوع واردات چوب با مباحث مختلفی گره می خورد که گاها توجه به این مباحث برای صیانت از جنگل ها ضروری است و برخی مباحث را اساسا باید شروط اضافی تلقی کرد و برای رفع رکود اقتصادی و توجه به سیاست های اقتصاد مقاومتی، رویه  تسهیل در واردات مواد خام را اتخاذ نمود.

مقررات و ضوابط در اقصی نقاط جهان به اجرا گذاشته می شود و استانداردهایی دارد که البته این استانداردها جهانی است.کشور ما ظاهراً تافته جدا بافته است که نمی تواند امر وادات چوب را تسهیل ببخشد. نمی دانم در کشورهای دیگر جهان چگونه امر واردات چوب را در حجم وسیع بیش از 35 میلیون متر مکعب با رعایت استانداردهای جهانی انجام می دهند و آن وقت همین مقررات استاندارد جهانی برای وارد کنندگان چوب کشور ما دست و پا گیر می شود و آنها زمین گیر می کند و نمی توانند به حجم بیش از 600 هزار متر مکعب برسند.

گویا آفت و امراض فقط به کشور ایران و فعالیت ایرانی ها در توسعه صنایع چوب حساس هستند و پای هر حشره ای که به ایران برسد، تصور می کنند بلا فاصله طغیان می کند و برای جنگل های ما تهدید می شود . از همه بخش های نظارتی عذر خواهی می کنم. ناتوانی یک سیستم نظارتی است که برای نظارت چرخه فعالیت را کُند و یا متوقف می کند تا امر نظارت خود را ارتقا دهد. این عمل به معنی هیچ کاری نکردن است ، نه نظارت کردن !

 

اخلال در واردات چوب و روند اجرای طرح های جنگلداری هرگز نتیجه حفاظتی برای جنگل های شمال ندارد. دخالت مدیریت شده در جنگل در قالب طرح جنگلداری حمایت و اصلاح و توسعه کمی کیفی جنگل است.  هیچ  استاد و کارشناس با تجربه ای نمی تواند عملیات پرورشی را نفی و ضرورت اجرای آن را رد کند . هیچ استاد و کارشناس با تجربه ای نمی تواند عملیات بهداشت جنگل را نفی و ضرورت اجرای آن را رد کند. اصلاح جنگل تاکنون در طرح جنگلداری دنبال شده است و اگر در جایی احتمالا نتیجه دخالت ها مناسب نبوده است و یا خدای نا کرده تعلل و قصور و یا حتی تخلفی بوجود آمده ، باید برای حل مشکل اقدام نمود و لزومی به نوشتن مسئله ای جدید نیست.

قطب ها در واقع بر حسب استعدادها شناسایی و معرفی شده اند. استان های شمالی قطب کشاورزی کشور هستند. البته به همین سبب و وجود جنگل و دریا محدودیت استقرار دیگر صنایع را تجربه کرده اند. اما استقرار صنایع مرتبط با کشاورزی و یا مرتبط با جنگل و یا مرتبط با دریا استفاده مناسب از ظرفیت های بالقوه و بالفعل است.

شروط اضافی برای اعمال محدودیت جهت توسعه سرمایه گذاری در دریا جهت استقرار صنعت توریسم و استقرار صنایع شیلاتی و بندری در واردات چوب فرصت سوزی است، هرگز نتیجه نظارتی برای حفظ جنگل و دریا نخواهد داد. نظارت در بستر سازی و نظارت در حین اجرا و نظارت در پس از اجرا باید به نحوی به جریان بیافتد که شرایط برای سرمایه گذاری فراهم شود     

واقعیت این است که با اصلاح ماده 7  قانون اجرای سیاست های کلی اصل 44 ، باید برخی ملاحظات جاری در روند اجرا کنار گذاشته شود و با برخی رفتارهای سخت گیرانه برخورد شود. دستگاه های نظارتی مسئولند. نظارت بر روند اجرای ماده 7 در هر دستگاه اجرایی ایجاب می کند، تا در هدایت کارشناسان و مدیران برای نظارت در حین اجرا اقدام اساسی شود.

متاسفانه بعد از گذشت 37 سال هنوز نتوانستیم برای حفظ شئونات اجتماعی منطبق با موازین دینی مان شنای در ساحل خزر را به نحوی مدیریت کنیم که دغدغه غرق شده – شنا کردن در اب پاک و سالم – شنا کردن در طول سال و حتی در روزهای طوفانی داشته باشیم.  واردات چوب را تسهیل دهیم از جنگل به درستی بهره برداری کنیم. نوشتن عبارت بهره برداری مازاد بر تحمل اکولوژیک مثل نوشتن کلمه رستم شد، می ترسیم به رستم نزدیک شویم.

بسیاری از رفتارها در بخش های اجرایی با شروط اضافی بیان می شود و دست و پا گیر است و روح نظارت امور حاکمیتی با پیچیدگی نوشته شده و از ساده سازی خبری نیست و ادامه این روش از مصادیق اخلال تلقی می شود و بخش های مسئول در حاکمیت باید در بررسی میدانی رویه مقررات زدایی را پیشنهاد دهند و «هیأت مقررات زدایی و تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار» شرایط را به سمت عادی سازی فعالیت ها در بخش مختلف تولید و بهبود فضای کسب و کار هدایت کند.

واردات چوب از نیازهای اساسی کشور است و برای حفظ وصیانت از جنگل های کشور باید انجام شود و اگر موضوع و مشکلات واردات چوب با دیگر مسائل جنگل و صنعت و محیط زیست گره بخورد، هرگز نمی توان از استانداردهای سازمان حفظ نباتات و اعمال قرنطینه به ماده خام وارداتی رسید و واردات چوب را بهبود بخسید و از حجم 600 هزار متر مکعبی به حجم 5  میلیون متر مکعبی رسید.


نظر خود را اضافه نمایید

ارسال نظر به عنوان مهمان

0
نظر شما بعد از تایید مدیریت در سایت منتشر خواهد شد

کاربرانی که در این گفتگو شرکت کرده اند

  • مهمان - احتشام زاده

    جناب آقای مهندس انگورج ضمن عرض سلام وارادت وخسته نباشید وتبریک هفته منابع طبیعی ،مطالب بسیار ارزنده وکارشناسی مطابق وضعیت فعلی کشور ارایه فرمودیداگر بتوانیم مشکل واردات چوب را حل کنیم خدمت بسیار بزرگ ومهمی تست

  • مهمان - احتشام زاده

    جناب آقای مهندس انگورج ضمن عرض سلام وخسته نباشید وتبریک هفته منابع طبیعی،مطالب بسیار ارزنده وکارشناسی بیان فرمودید اگرواردات چوب درکشورپیگیری شود کمک بزرگی به حفاظت جنگل ونیازهای چوبی صاحبان صنایع تاحدودی مرتفع خواهد شد

كاربران آنلاين

ما 26 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم