آمار بازدیدکنندگان سایت

02663493
امروز
دیروز
هفته جاری
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
658
576
1933
26576
37151
2663493

آی‌پی شما: 3.239.233.139
امروز: ساعت

قانون فاخر استراحت جنگل !

خبرهای منتشره غالبا بر از دست رفتن مهار عوامل ناپایدار متمرکز است. در حالیکه فشار افکار عمومی پرای مهار عوامل ناپایدار پشتوانه ی

 

قانون فاخر استراحت جنگل !

خبرهای منتشره غالبا بر از دست رفتن مهار عوامل ناپایدار متمرکز است. در حالیکه فشار افکار عمومی پرای مهار عوامل ناپایدار پشتوانه ی ایده تنفس بود !‌ اکنون چه کسی از نتیجه ی افتخار آمیز اجرای قانون فاخر استراحت جنگل در ناحیه رویشی هیرکانی آدرسی بدهد ؟

جنگل منابع با اهمیتی است و ضرورت حفظ و بقای جنگل حداقل پس از طرح موسوم به حفاظت در دولت شهید باهنر یا اعلامیه نخست وزیر وقت آقای مهندس موسوی در ۱۶/۱۲/۱۳۶۵ نشان از آن دارد که بتدریج در طول چهار دهه اخیر به مسئله ای اجتماعی تبدیل شد، اما مدیریت علمی عملی در قالب طرح های جنگلداری، حتی پس از اجرای طرح صیانت که آن را نیز دستاورد محیط زیستی محسوب می کنند ! مخصوصا اجرای مفاد ماده  15 و ۱۶ آن را که به رعايت اصول «مديريت پايدار منابع جنگلي » تاکید داشت، در دستورالعمل و شرح خدمات طرح های جنگلداری، نتوانست اجتماع محور شود !

مباحث قابل درک از الزامات مدیریت پایدار در گذشته، برای افکار عمومی یا کمتر نوشته شد و یا کمتر گفته شد و یا کمتر نوشته ها خوانده می شد، اما افزایش سرعت تبادل اطلاعات در دهه اخیر سبب رشد یافتگی خارق العاده گردید !

تاثیر فشار افکار عمومی در تصویب بند ف ماده ۳۸ قانون موسوم به استراحت جنگل در قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه غیر قابل کتمان است. دولت نیز خیلی بدش نیامد در قالب ژستی سیاسی با معاون رئیس جمهور خود همراهی بیشتری در این رابطه داشته باشد !

یقینا لایحه برنامه ششم که تقدیم مجلس شد و یک سند آرشیوی است، در آن نمی توان مضمون یا مفاد بند ف ماده ۳۸ را دید و خواند. بنایراین شاکله بند ف ماده ۳۸ اساسا طرح نمایندگان کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی بود، همان نمایندگانی که پیشینه ی خدمت در سازمان حفاظت محیط زیست داشتند و بخشی از دستاوردهای محیط زیستی جامعه در کسب چنان جایگاهی در مجلس محسوب می شدند ! همان ها در تصویب این قانون فاخر همت گماشتند ! بنابراین آن وضعیت ایده مندی و قانونگذاری نشانگر فقدان حاکمیت برنامه است ! متاسفانه باید اذعان نمود که آنها درک درستی از برنامه ی بلند مدت جنگل نداشتند ! و تنها صدای مخالف از کمیسیون کشاورزی را نیز به سبب داشتن سابقه مسئولیت در سازمان جنگل ها، دفاع جانبدارانه معرفی می کردند. اساسا شرایط برای برهم زدن و یک خود زنی و یا فرار رو به جلو کاملا مساعد و مناسب بود !

کوتاه کردن دست بهره برداران جنگل مطالبات اجتماعی بود ! اما هر کسی که بر مفاد جزء ۳ بند ف ماده ۳۸ را دقت و تامل کند، با این وضعیت اسف بار کنونی مدیریت جنگل های هیرکانی، در خواهد یافت، بنیان و شالوده ی مطالبه اجتماعی مبتنی بر برنامه گریزی بنا نهاد شده بود.

چه تفاوتی می کند که اجرای ایده ی تنفس را ناشی از فشار افکار عمومی بدانیم ! یا تنها دستاورد محیطی زیست دولت !  یک اتفاق مختل کننده ی غیر قابل تصور در عین عدم تدبیر، موجب ایجاد یاس و ناامیدی در حفظ و بقای جنگل های با اهمیت در جامعه گردید.

مخالفین ایده تنفس مکرر گفته اند ؛  باید جنگل های خارج از طرح با جنگل های محدوده ی طرح های جنگلداری مقایسه شود - طرح های جنگلداری در راستای هدفگذاری خود ارزیابی شوند - ایده ی تنفس در برخی طرح ها جهت پژوهش به اجرا گذاشته شود و نتیجه ی تحقیق و پژوهش عندالاقتضای تعمیم یابد.

کسی از مهار عوامل ناپایدار کننده جنگل ها آدرسی بدهد ! هر مدافع ایده تنفس اولین وظیفه اش خواندن جزء ۳ بند ف ماده ۳۸ است. آیا پیش ‌بینی اعتبارات و امکانات در بودجه های سنواتی جهت ارتقاء پوشش کامل و مؤثر حفاظت از جنگل های کشور به جایی رسید ؟ آیا استقرار مدیریت پایدار جنگل بیشتر از حد شعار و اقدام نمایشی  است ؟

یک میلیون هکتار زمین باید برای بخش مسکن اختصاص یابد ! احفظ جنگل ها اولویت اول دولت نیست ! هر مدافع ایده تنفس که به حفظ و بقای جنگل اهمیت می دهد ! در حد توان خود باید مانع تمدید تنفس جنگل شود !

نظر خود را اضافه نمایید

ارسال نظر به عنوان مهمان

0
نظر شما بعد از تایید مدیریت در سایت منتشر خواهد شد
  • هیچ نظری یافت نشد.

كاربران آنلاين

ما 13 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم