آمار بازدیدکنندگان سایت

02663300
امروز
دیروز
هفته جاری
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
465
576
1740
26383
37151
2663300

آی‌پی شما: 54.208.73.179
امروز: ساعت

کانون فرصت شغلی بدون محور، متروکه می شود.

به بهانه طرح تشکیل «سازمان توسعه و عمران روستایی !

 

کانون فرصت شغلی بدون محور، متروکه می شود.

به بهانه طرح تشکیل «سازمان توسعه و عمران روستایی !

برای مدیریت کلان کشور الزام به توسعه روستایی بر حسب الزام به کنترل پدیده شوم مهاجرت یک الزام است. نتایج حاصله از برنامه های مختلف در توسعه روستایی مخصوصا دستاوردهای ناشی از استفاده ی دو میلیارد دلار اعتبار از صندوق توسعه ارزی، حکایت از آن دارد که ارکان نظام در تحقق هدفگذاری ها توفیقی نداشته است.

دستگاهای اجرایی مختلفی در سطح روستا مسئولیت دارند، این نکته را نمی توان به عنوان اسیب شناسایی و به جامعه معرفی کرد، روستا دهیار دارد و مدیریت روستایی توسط دهیاری انجام می شود، در شهر نیز شهردار عهده دار مدیریت شهری است اما توسعه شهری نه آنچه که در ارائه خدمات به شهروندان منطبق با طرح تفصیلی اجرایی شهرها، مرهون توجه شهرداران و شهرداری ها است و توسعه روستایی نیز نه آنچه منطبق با طرح هادی روستایی در ارائه خدمات به روستاییان مرهون توجه دهیاران و دهیاری ها است، بلکه توسعه به موازات حقوق شهروندی و ده وندی فراتر از تهیه و اجرای طرح نفصیلی شهری یا هادی روستایی است، توسعه روستایی همان حلقه ی مفقوده است که به انحاء مختلف بیان می شود.

از این رو توسعه روستایی ضروری تر از تشکیل سازمان توسعه و عمران روستایی است. توسعه روستایی ماهیت است، اما طرح تشکیل سازمان در مجلس، به صورت شکلی به توسعه روستایی توجه دارد و پیش نویس این طرح قطعا متاثر از تفکر عدم هماهنگی بین دستگاه های اجرایی تدوین شده است، اکنون پرسش این است مگر در شهرها دستگاه های مختلف اجرایی در ارائه خدمات به شهروندان هماهنگ هستند.

بر روی هر کوچه و خیابانی که تمرکز کنید خواهید دید مادامیکه اسفالت پر از چاله چوله است، نه مخابرات نه آب و فاضلاب و نه گاز ، هیچیک برنامه ای برای ارائه خدمات به شهروندان آن کوچه ندارند، به محض ایجاد اسفالت گویا بودجه همه ی این دستگاه ها یکباره تامین و پرداخت می شود و شروع به کنده کاری می کنند.

مبحث توسعه روستایی باید با نگاهی فراتر از هماهنگی دید و البته باید اشاره نمایم به لحاظ شکلی نیز نباید ضرورت تشکیل سازمان توسعه و عمران روستایی را از طریق ادغام حذف کرد، بلکه باید توجه داشت که معاونت ریاست جمهوری چرا باید ساختار معاونت داشته باشد در حالیکه وزارت کشور سازمان همیاری ها و دهیاری دارد و وزارت جهاد کشاورزی دو سازمان تعاونی روستایی و سازمان امور اراضی و با این همه ساختارهای تشکیلاتی متنوع، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی !!!

به تصورم اگر قائل به بودجه ریزی عملیاتی در کشور هستیم، ادغام را نباید حذف کرد، بلکه از حیث کاهش هزینه ها باید بدان توجه جدی داشت. زیرا چند رشته فعالیت برنامه ریزی - اجرا - نظارت - بازرسی - ارزیابی و پایش در سطح روستا موازی کاری دارند و باید مداخله موازی را صرفا از حیث کاهش هزینه ها بر طرف نمود.

افرادیکه فاقد تجربه اجرایی هستند نباید با عاریه گرفتن الفاظ و واژه ها، ملغمه ای را با جهت گیری وهمی و هدفگذاری آرمانی تدوین کنند و مقامات باید با توجه به سوابق اقدام، در صدور دستور اجرای برای چنان برنامه ریزی های بی ثمری تامل کنند.

هر کارشناس و همچنین هر مقام مسئولی که روستاها دارای ظرفیت بالقوه و بالفعل می بیند، باید مستحضر باشد که روستاها کانونِ فرصت های شغلی هستند و توسعه محورِ این کانون است و باید با چنان درکی به مشکل معیشتی کشور بنگرند که چرا روستاهای ایران بیکاری دارند و فرصت های شغلی آنها بلا استفاده ؟

مقامات باید درک کنند که پاشنه آشیل توسعه روستایی کشور، ناتوانی در استفاده از توان و سرمایه بخش غیر دولتی است و ساز و کارهای مناسب برای رفع چنان ناتوانی را باید، در بودجه ریزی عملیاتی و حکمرانی مطلوب جستجو کنند.

 

نظر خود را اضافه نمایید

ارسال نظر به عنوان مهمان

0
نظر شما بعد از تایید مدیریت در سایت منتشر خواهد شد
  • هیچ نظری یافت نشد.

كاربران آنلاين

ما 10 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم