آمار بازدیدکنندگان سایت

02386905
امروز
دیروز
هفته جاری
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
383
2794
3177
17634
38308
2386905

آی‌پی شما: 18.232.188.89
امروز: ساعت

تعلل در انجام اراده

وزیر جهاد کشاورزی گفت :اگر اراده کنیم می‌توانیم بگوییم که کشاورز در کجا چه چیزی باید بکارد

 

تعلل در انجام اراده

 

وزیر جهاد کشاورزی گفت : اگر اراده کنیم می‌توانیم بگوییم که کشاورز در کجا چه چیزی باید بکارد / الگوی کشت را تا مهرماه ابلاغ می‌کنیم . البته اجرای الگوی کشت با اهمیت است و نمی توان به اگر و مگر  نشست ! اما چون گفته اند: برای سیاست‌گذاری در این زمینه نیازمند کمک دولت و مجلس هستیم. کمک های مورد درخواست انها قطعا نشان دادن زور سر نیزه در املاکی است، که اختیارش را ندارند.

می گویند الگوی کشت دو لایه کلان دارد. اولین لایه، لایه فنی است یعنی آنها باید تشخیص بدهند که در کجا چه بکارند تا کشاورز حداقل افت عملکرد را داشته باشد. به نظر نمی رسد در چارچوب این لایه کشاورزان و تشکل صنفی بحثی داشته باشند.

اما چون می گویند: لایه دوم الگوی کشت بحث سیاست‌گذاری است که باید از مجلس شورای اسلامی، دولت و قوه قضاییه برای تعیین الزامات قانونی این کار کمک بگیریم. به همه تشکل های صنفی و کشاورزان و مقامات مجلس باید گفت ! کسی که چنین تصمیمی را ساخته و کسی که چنین تصمیمی را اتخاذ کرده است و همه نمایندگان محترم که چنین سخنی از وزیر شنیده اند و تا کنون از سوال نکرده اند که آیا وزیر محترم شخصا تبصره ۶ ماده ۶ قانون افزایش بهره وری[1] را خوانده اند و متوجه بار اجرایی واژه هایی مانند خريدهاي تضميني -  غير اساسي - منوط - پذيرش - شرايط الگوي كشت شده اند !، همه این واژه ها قانونی و دارای سیاست اجرایی هستند !

به نظر می رسد به موضوع اجرای الگوی کشت باید به مثابه ضرب المثل معروف ! همسایگان یاری کنند تا من شوهر دارای کنم. شده است که در اجرای اراده حتی به مجلس و قوه قضاییه نیاز دارند.

اگر سن اداری انها اقتضا نمی کند که از عملیات تخریب نهالکاری مرکبات و صنوبر کاری و کیوی کاری در اراضی برنجکاری گزارش کنند، لااقل از قائم مقام خود بپرسند به ایشان گزارش کند که عملیات تغییر کاربری با این مضمون تا چه سطحی در هر سال از دهه شصت بوده است.

اجرای الگوی کشت به دلایل فنی افزایش بهره وری در بخش کشاورزی باید محسوب شود، همچنانکه به درستی قانونگذار در قانون افزایش بهره وری، اجرای آن را مقرر کرده است، اجرای الگوی کشت را منوط به پذیرش به کرده است، نه قوه قهریه و اجبار ! بلکه استفاده از توان و سرمایه بخش غیردولتی در افزایش بهره وری ملاک عمل است نه استفاده از منابع کمیاب حاصل از درآمد عمومی !

تعلل در انجام اراده وزرای قبل و حال در خور توجه است، البته آنها به تعلل عادت دارند و قوانین مختلفی را هرگز اجرا نکرده اند، مانند قانون جلوگیری از خرد شدن اراضی !

در هر حال قانونگذار بین محصولات اساسی و غیر اساسی نفاوت قائل شد و اجرای الگوی کشت را در قانون افزایش بهره وری مقرر کرد. اجرای این قانون می توانست ضریب نفوذ دانش را افزایش دهد و بستر استفاده از توان و سرمایه بخش غیر دولتی و تشکل های صنفی را فراهم کند و تعلل و قصور در اجرای این قانون برای بخش کشاورزی و منابع طبیعی بسیار خسارت بار بوده است.



[1]  - تبصره ۶ ماده ۶ ق ا ب ب ک م ـ خريدهاي تضميني در محصولات غير اساسي منوط به پذيرش شرايط الگوي كشت از طرف كشاورزان و توليدكنندگان مي‌باشد. الگوي كشت هر منطقه براساس مزيت هاي نسبي، ارزش افزوده، شرايط اقتصادي، شرايط آب و هوايي و حد بهينة آن در كشور، حداكثر تا شش ماه پس از تصويب اين قانون، توسط وزارت جهاد كشاورزي براي هر منطقه تعيين و جهت اجراء ابلاغ مي‌شود.

نظر خود را اضافه نمایید

ارسال نظر به عنوان مهمان

0
نظر شما بعد از تایید مدیریت در سایت منتشر خواهد شد
  • هیچ نظری یافت نشد.

كاربران آنلاين

ما 23 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم