آمار بازدیدکنندگان سایت

02340730
امروز
دیروز
هفته جاری
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
245
1046
11001
9767
34798
2340730

آی‌پی شما: 18.207.254.88
امروز: ساعت

شرح خدمات طرح جایگزین از لحاظ قانونی ایراد دارد.

در پیش گفتار دستورالعمل ابلاغی به استان ها می خوانیم تهیه شرح خدمات و دستورالعمل پس ...

 

شرح خدمات طرح جایگزین از لحاظ قانونی ایراد دارد.

در پیش گفتار دستورالعمل ابلاغی به استان ها می خوانیم تهیه شرح خدمات و دستورالعمل پس از ابلاغ مصوبه شماره /733991ت/47314 هــ ۱۶/۱۰/۱۳۹۲ هیأت محترم دولت با موضوع بهینه سازی و پایش، حفظ بهره برداری و مدیریت جنگل های کشور از سال ۱۳۹۳ شروع و در سال ۹۷ پایان و ابلاغ شده است.

بنابراین خشت کج اعمال سلیقه را می توان با اشاره به نکاتی به متخصصان دست اندرکار نشان داد. اولا بر اساس ماده ۲ سازمان جنگل ها وظیفه داشت در چارچوب طرح مدیریت منابع جنگلی و بر اساس شاخص و نشانگرهای مدیریت پایدار جنگل، بهره برداری از جنگل ها را ساماندهی کند.

تبصره  ۱ همکاری و هماهنگی در تهیه بسته اجرایی شاخص ها و نشانگرها اشاره داشت و تبصره ۲ به بهره برداری جنگل های فاقد طرح مدیریت منابع جنگلی اشاره نمود.

در ماده ۳ نیز همان مفاد تبصره ۷ ماده ۳ قانون حفاظت و بهره برداری مصوب ۷۶ درج شد.

بنابراین تا قبل از مصوبه بند ف ماده ۳۸ قانون برنامه پنجساله ششم، بهره برداری معمول و متداول از جنگل ها بر اساس ماده ۳ قانون حفاظت در طرح های جنگلداری حتی با مصوبه بهینه سازی در مدیریت منابع جنگلی مجاز بوده است، اما به موجب تبصره یک جزء ۲ بند ف ماده ۳۸ قانون برنامه پنجساله ششم، چنان بهره برداری متداول و معمول محدود شد و من بعد بهره برداری مجاز شمرده نمی شود.

با این مقدمه باید گفت سازمان مکلف بود طرح جایگزین را با عنوان مدیریت منابع جنگلی و بر اساس شاخص ها و نشانگرهای مدیریت پایدار جنگل ارائه دهد.

تغییر رویکردها و سیاست ها و عنوان طرح هیچ انطباقی با مقررات و ضوابط پیش گفته ندارد. مدت شش سال مدیریت جنگل های هیرکانی، با اعمال سلایق دنبال شد و زین پس آب رفته به جوی باز نخواهد گشت !

ساختار تشکیلاتی سازمان جنگل بر پایه اهمیت مدیریت جنگل های هیرکانی استقرار یافت و اکنون بی هیچ تناسب ساختاری همه در پی تغییر ساختار بر پایه اهمیت مدیریت در حوضه آبخیز هستند، چگونه می توان با این کمکش ها انتظار بهینه سازی مدیریت داشت.

آبخیزداری فعالیت با اهمیتی است اما آبخیز مانند منابع جنگلی و منابع مرتعی ملی نشده است ! آبخیزداری فعالیتی در رابطه با سایر کارکردهای جنگل است، نه مانند جنگلداری یا مرتعداری که بر اساس قانون حفاظت و بهره برداری باید مدیریتی برای منابع ملی شده داشته باشد، از این رو تدوین شرح خدمات بر مبنای حوضه آبخیز به منزله خارج شدن از ریل مدیریت منابع جنگلی است که از رویکرد مدیریت منابع جنگلی و کارکرد اصلی آن به سمت سایر کارکردهای جنگل منحرف شده است. به عبارت دیگر شرح خدمات نیمه تفصیلی ابلاغ شده در رابطه با مسائل اساسی جنگل بر اساس سیاست و اقتصاد جنگل، هیچ انطباقی با مفهوم بهینه سازی ندارد و هیچ همسویی قانونی در آن دیده نمی شود.

نظر خود را اضافه نمایید

ارسال نظر به عنوان مهمان

0
نظر شما بعد از تایید مدیریت در سایت منتشر خواهد شد
  • هیچ نظری یافت نشد.

كاربران آنلاين

ما 14 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم