آمار بازدیدکنندگان سایت

02340649
امروز
دیروز
هفته جاری
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
164
1046
10920
9686
34798
2340649

آی‌پی شما: 18.207.254.88
امروز: ساعت

چگونه بهینه ساز به بهانه سازی انجامید !

چرا بهینه سازی مدیریت جنگل به یکباره بهانه ای برای توقف و تعطیلی طرح های جنگلداری

 

چگونه بهینه ساز به بهانه سازی انجامید !

چرا بهینه سازی مدیریت جنگل به یکباره بهانه ای برای توقف و تعطیلی طرح های جنگلداری شد ؟  واژه بهینه سازی را اولین بار در ماده ۳ قانون برنامه پنجساله سوم[1] خواندم ! آنچه آنجا در جزء های ۱و۲و۳ بند الف آن ماده هدفگذاری شد، هرگز هیچیک محقق نشد و البته بدنه دولت در ناحیه پا و شکم پر شد از کارکنان قرارداد مشخص که به هر حال از لحاظ جبران خدمت نیز مصداق نیروی کار استثمار شده هستند با آینده استخدامی مبهم هستند !

گاهی وقت ها لازم است شک کنیم چه آموزه ای به ما تدریس شد و ما چه خواندیم ! آموزه هایی که هرگز یافته علمی حاصل از پژوهش و تحقیقات در این کشور نبوده اند ! گاهی شک می کنم که اساتید مختلف ما شاید همه ی فن ها را به من نیاموخته اند ! فن هفتم را برای خود نگه داشتند !

از فرایند تصویب بند ف ماده ۳۸ قانون برنامه پنجساله ششم توسعه به عنوان تلاش‌ها برای اجرای طرح نجات جنگل‌های هیرکانی[2] یاد می کردند سرکار خانم ابتکار در سال ۹۵ گفت[3] : در حال حاضر منطقه حفاظت شده البرز مرکزی زیر نظر سازمان محیط زیست است و هیچ طرحی در آنجا بهره برداری نمی شود. البته که دروغ بزرگ یا عدم آگاهی واضح و یا اینکه ایشان نمی داند جنگل های موسوم به البرز مرکزی در سازمان حفاظت محیط زیست کجاست ! حوزه آبخیز ۴۵ - ۴۶ - ۴۸  دقیقا در مرکز البرز مرکزی دارای طرح جنگلداری فعال بودند، که بعضا مانند گلبند و چوب بست خاک جزء طرح های اولیه محسوب می شوند

مطالب خواندنی مطالبات ایده مندی جامعه ایرانی از دانشگاه تا تحقیقات و مخصوصا در قطب ایده مندی یعنی در سازمان حفاظت محیطی زیست برای مقایسه بسیار است، اما نتایج حاصل از اجرای این ایده را می توان با خواندن این یاداشت : آیا جنگل‌های شمال ایران نیاز به استراحت دارد  ؟ استنباط نمود

پوپولیستی بودن هدفگذاری حفاظتی در طرح جایگزین را می توان اینگونه تجزیه تحلیل و بیان کرد:

دولت بهره برداری چوبی طرح های جنگلداری را تعطیل کرد، در حالیکه همانند شرکت های بزرگ دنیا که کارکنان خود را تعدیل و کاهش می دهند، تعداد مامورین منابع طبیعی را کاهش نداد.

اکنون دولت باید از خودش بپرسد چرا با این وصف که همه توجهات ارکان نظام معطوب به حفاظت جنگل بود و پس از اجرای طرح تنفس حجم کار فنی فیزیکی و حضور مامورین منابع طبیعی، برای حفاظت از جنگل ها به شدت افزایش یافت،  چرا سرعت تخریب جنگل شدید تر و تنوع بهره برداری های غیر مجاز و قاچاق چوب گسترده تر و افق تحقق هدف حفاظت از جنگل های کدر تر و بهینه سازی مدیریت دور از ذهن تر شد.!

بهینه سازی بهانه سازی نیست !‌ بهینه سازی افزایش بهره وری و کسب فایده ملی بیشتر است،  که در این سال ها هرگز دنبال نشده است !



[1]  - ماده 3 قانون برنامه سوم

الف- به منظور بهينه سازي و اصلاح تركيب نيروي انساني دستگاه هاي اجرائي، توزيع مناسب نيروي انساني در مناطق مختلف كشور و بهبود ارائه خدمات دولتي، سازمان امور اداري و اسخدامي كشور مكلف است در نيمه اول سال 1379 برنامه جامع نيروي انساني بخش دولتي را با رعايت موارد زير تدوين و جهت تصويب به هيأت وزيران تقديم كند:

1- تعداد كل كاركنان دولت در پايان برنامه سوم توسعه از تعداد آن در آغاز برنامه به ميزان پنج درصد(5%) كاهش يابد.

2- شاخص هاي كيفي نيروي انساني به ويژه نسبت كاركنان مشاغل تخصصي به تعداد كل كاركنان و تركيب تحصيلي كاركنان دولت ارتقاء يابد.

3- مجموع استخدام هاي جديد در بخش هاي دولتي از پنجاه درصد (50%) كل تعداد كاركناني كه از خدمت خارج مي شود تجاوز نكند.

[3]  - انتقاد ابتکار از وضعیت نگران‌ کننده جنگل های هیرکانی

نظر خود را اضافه نمایید

ارسال نظر به عنوان مهمان

0
نظر شما بعد از تایید مدیریت در سایت منتشر خواهد شد
  • هیچ نظری یافت نشد.

كاربران آنلاين

ما 12 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم