آمار بازدیدکنندگان سایت

02224643
امروز
دیروز
هفته جاری
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
950
1310
2260
29322
34113
2224643

آی‌پی شما: 3.214.224.224
امروز: ساعت

نقش ساعی در توسعه علوم جنگل کشور

به موازات ارتقاء تدریجی ساختار تشکیلات جنگلبانی،از سال ۱۳۲۱پیشنهاد تدریس رشته جنگل به رئیس وقت دانشکده کشاورزی کرج دیده می شود

 

نقش ساعی در توسعه علوم جنگل کشور

به موازات ارتقاء تدریجی ساختار تشکیلات جنگلبانی،از سال ۱۳۲۱پیشنهاد تدریس رشته جنگل به رئیس وقت دانشکده کشاورزی کرج دیده می شود و از این رو جامعه دانشگاهی مرحوم کریم ساعی را به عنوان بانی علوم جنگلبانی می شناسد و سازمان متولی جنگل از او خدمات ارزنده به یادگار مانده ای دارد. علاوه بر دستاورد ارتقاء ساختار جنگلبانی و ایجاد رشته تحصیلی جنگل، سنگ بنای ملی شدن جنگل ها را نیز باید مرهون توجه او و دوستان یا تیم کاریش دانست.

اما ایشان بانی حفاظت بدون بهره برداری جنگل نبود، یعنی او بانی حفاظت و بهره برداری علمی جنگلبانی کشور بود ! در دهه کنونی که جامعه بتدریج علوم کلاسیک جنگل را کاغذ پاره پنداشت و جنگل ها غیر علمی تحت مدیریت هستند، دانشگاهیان باید در چگونگی حفظ رسالت خود در این بازه زمانی پاسخ دهند، چه نقشی در هدایت جامعه مخصوصا دانش اموخته های خود دارند ؟

نهضت حفظ و بقای جنگل در جامعه که مهندس ساعی آن را مدیریت کرد با بازه زمانی اوج مالکیت ارباب رعیتی و تشدید فرایند تبدیل جنگل های جلگه ای به اراضی زراعی همزمان بود و البته دولت وقت نیز، با ضعف های مختلف خود قادر به جلوگیری از روند تبدیل جنگل نبود !

تضارب افکار و عقاید اگر در گذشته تصاحب و تملک و بهره برداری به هر شکل از جنگل بود، در دو دهه اخیر بیشتر از جنبه علمی و از نوع چگونگی بهره برداری در حد توان اکولوژیک است ! باید اذعان نمود که تضارب افکار و عقاید در رشته علوم منابع طبیعی به شدت بالاست. به عنوان مثال معادن بخشی از منابع طبیعی غیر قابل تجدید است، اگر بر پیام توسعه معدنی در جامعه تامل کنیم، آنگاه باید چالش های جدی بخش منابع طبیعی تجدیدپذیر مانند زمین خواری، کوه خواری، جنگل خواری را مد نظر قرار داده و به نوعی، چالش حاکمیت علوم مناطبیعی را تحلیل نموده و به خلاء غلبه احساس بر عقل برسیم.

اگر خواستگاهای جامعه در حفظ جنگل مشخصند و خواسته های جامعه عموماً هم جهت و با حفظ و بقای منابع جنگلی دیده می شوند، خواستگاه های جامعه در حفاظت و بهره برداری از منابع طبیعی کشور، به هیچ وجه هم جهت با خواسته ها دیده نمی شوند و جامعه از یک سردرگمی بسیار واضحی رنج می برد، زیرا مشخص نیست در منابع طبیعی باید با چه شاخصه های حفاظت و بهره برداری بکند !  و اگر شاخصه ها در هر یک از منابع مشخصند، آحاد جامعه در قبول شاخصه ها به وحدت نظری نمی رسد و در عین کثرت نظر، هیچ هدایت کننده مقبولی مشاهده نمی شود !

چرا دانشگاه های کنونی قادر به ادامه راه مرحوم مهندس ساعی نیستند تا دولت و مردم را در مدیریت منابع طبیعی هدایت کند ؟

دانشگاه ها باید بتواند مدارک تحصیلات لیسانس و تحصیلات تکمیلی صادره خود را به مانند گواهینامه های راهنمایی و رانندگی با بروز تخلف مختلف و رانندگی خطرآفرین پانچ کند ! تا هر کسی هر حرفِ غیر علمی را به نام علم نگوید و جامعه را دچار سر در گمی در مدیریت منابع طبیعی نکند.

یاد و نام مهندس ساعی گرامی باد که بانی تشکل تخصصی جنگل در کشور بود و نظراتش برای جامعه هزینه زا نبود و اقدامش در بر گیرنده منافع ملی و متضمن بقای جنگل و امنیت بستر حیات بود.

نظر خود را اضافه نمایید

ارسال نظر به عنوان مهمان

0
نظر شما بعد از تایید مدیریت در سایت منتشر خواهد شد
  • هیچ نظری یافت نشد.

كاربران آنلاين

ما 17 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم