آمار بازدیدکنندگان سایت

02089249
امروز
دیروز
هفته جاری
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
401
735
6914
18035
32707
2089249

آی‌پی شما: 34.204.191.31
امروز: ساعت

چگونه می توان الگوی کشت را به اجرا گذاشت !

اگر تابع قانون هستیم و بر مفاد قانون وقوف داریم باید اذعان کنیم که اجرای الگوی کشت به موازات تضمین خرید محصولات مقرر شده است، از این رو به عنوان ظرفیت

 

چگونه می توان الگوی کشت را به اجرا گذاشت !

اگر تابع قانون هستیم و بر مفاد قانون وقوف داریم باید اذعان کنیم که اجرای الگوی کشت به موازات تضمین خرید محصولات مقرر شده است، از این رو به عنوان ظرفیت برنامه ریزی تولید باید شناخته شود. تضمین خرید نیاز به اعتبار دولتی دارد اما اجرا الگوی کشت منوط به پذیرش شرایط !

واقعیت این است که الگوی کشت تاکنون در کشور اجرا نشد. اما مقامات کشور هرگز نپرسند چرا الگوی کشت اجرا نشد ! زیرا کلمه سوالی « چرا » هیچ سنخیتی با مزیت اجرای الگوی کشت ندارد.

متاسفانه برنامه ریزان بخش کشاورزی کشور کمتر بر روی مفاد یک مقرره تامل می کنند ! اجرای الگوی کشت اساسا در تبصره ۶ ماده ۶ به درستی تقریر شد و اجباری نیست و حتی منوط به پذيرش شرايط الگوي كشت شد، یعنی ابتدا مبتنی بر نظام بهره برداری و همچنین مبانی اقتصاد کشاورزی محصولات را به دو دسته اساسی و غیر اساسی تقسیم و برنامه حمایت از تولید و تولیدکنندگان بخش کشاورزی به این نحو ریخته شد تا برای محصولات اساسی رویه قیمت تضمینی و برای محصولات غیر اساسی رویه پذیرش الگوی کشت دنبال شود.

چگونه می توان الگوی کشت را به اجرا گذاشت !

بنابراین نباید بگوییم چرا الگوی کشت در کشور به اجرا گذاشته نشد ! اگر الگوی کشت را طبق مفاد تبصره ۶ ماده ۶ قانون افزایش بهره وری بخش...[1] منوط به پذیرش شرایط بدانیم، آنگاه به موازات اعتبار دولتی برای خرید تضمینی محصولات اساسی باید به چگونگی ایجاد شرایط پذیرش برای محصولات غیر اساسی بیاندیشیم !

هر سوال هاییکه با "چگونه یا چطور" شروع می شوند، علاوه بر پاسخ چرایی مساله، راهکار عملی برای برون‌ رفت در خود دارند و بر عکس سوال هاییکه با « چرا » شروع می شوند و جواب آنها با استفاده از تجربه گذشته پاسخ داده می شود، تمام جواب سوال چگونه و چطور در گذشته نیست و نیاز به تفحص و تحقیق و تفکر دارد !

بدین ترتیب الگوی کشت را باید برای مدیریت بخش کشاورزی کشور ظرفیت دانست و جهت ظرفیت سازی به سمت سرمایه های انسانی و سرمایه های اجتماعی رفت، تا آنها چگونگی ایجاد شرایط پذیرش الگوی کشت را در قالب یک برنامه عملیاتی بنویسند، یعنی حاکمیت باید از فعالیت های حاکمیتی وزارت جهاد کشاورزی کنونی عبور کند و به سمت حکمرانی خوب برود ! تا بستر اجرای الگوی کشت فراهم شود.

تمام مفاد مواد و تبصره های ۱ تا ۶ قانون افزایش بهره وری حاوی نکات با ارزشی برای توسعه مدیریت بخش کشاورزی است و با برون سپاری امور تصدیگری می توان به توسعه نظام صنفی همت گماشت و به سمت حکمرانی در فعالیت های کشاورزی کشور رفت !

مقامات کشور باید شرایط نظام مالکیت اراضی زراعی و باغی و نظام بهره برداری بر آن را درک کنند و بدانند که وزارت جهاد کشاورزی، نه مالک اراضی زراعی و باغی کشور است و نه حامی خوبی برای تولید محصولات زراعی و باغی !

اجرای الگوی کشت برای کشاورزی و باغداری کشور یک مزیت است، اقتضای دولت در راستای تامین امنیت غذایی و اقتضای مالکین اراضی زراعی و باغی در راستای حفظ صرفه اقتصادی تولیدات غیر اساسی در ادامه فعالیت زراعی و باغی تدوین شرایط پذیرش یا بیان حجم مزیت ها برای جلب و ترغیب در اجرای الگوی کشت است.



[1] - تبصره  6 ـ خريدهاي تضميني در محصولات غيراساسي منوط به پذيرش شرايط الگوي كشت از طرف كشاورزان و توليدكنندگان مي‌باشد. الگوي كشت هر منطقه براساس مزيت هاي نسبي، ارزش افزوده، شرايط اقتصادي، شرايط آب و هوايي و حد بهينة آن در كشور، حداكثر تا شش ماه پس از تصويب اين قانون، توسط وزارت جهاد كشاورزي براي هر منطقه تعيين و جهت اجراء ابلاغ مي‌شود.

نظر خود را اضافه نمایید

ارسال نظر به عنوان مهمان

0
نظر شما بعد از تایید مدیریت در سایت منتشر خواهد شد
  • هیچ نظری یافت نشد.

كاربران آنلاين

ما 20 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم