آمار بازدیدکنندگان سایت

01980036
امروز
دیروز
هفته جاری
ماه جاری
ماه گذشته
بازدید کل
345
923
2070
23743
34729
1980036

آی‌پی شما: 54.174.43.27
امروز: ساعت

توجیه اقتصادی اطفای حریق برای جنگل ها در کام حریق !

تامین اعتبار مورد نیاز اطفای حریق جنگل، سرمایه گذاری نیست که یک مقام دولتی بگوید؛

 

توجیه اقتصادی اطفای حریق برای جنگل ها در کام حریق !

 

تامین اعتبار چندر غاز تومانی مورد نیاز اطفای حریق جنگل، سرمایه گذاری نیست که یک مقام دولتی بگوید؛ سرمایه‌گذاری در حوزه اطفای حریق جنگل‌ها توجیه اقتصادی ندارد .

گویا سازمان حفاظت محیط زیست نمی داند، اقتصاد جنگل را با توقف بهره برداری مختل و دولت را متضمن تامین اعتبار مورد نیاز جنگل است !.

قطعاً جالب نیست که نظر سازمان حفاظت محیط زیست نسبت به سرمایه گذاری در حوزه ی اطفای حریق دایر به عدم توجیه اقتصادی اعلام شود ! مگر طرح صیانت جنگل توجیه اقتصادی داشت که دهسال اجرا شد ! به نتیجه اجرای دهساله طرح صیانت نگاهی بیاندازید، ارزشیابی این طرح می گوید هیچ دستگاهی حتی سازمان حفاظت محیط زیست، متولی جنگل را همراهی نکرد و بدین ترتیب باید گفت، جز اختلال در برنامه اقتصادی جنگل، نتیجه دیگری عاید جنگل نکرد.

آیا این مقام دولتی باور دارد که قانون استراحت جنگل دارای توجیه اقتصادی است ؟

سازمانی که در ارکان تشکیلات اجرایی آن، هیچ طرحی که دارای توجیه اقتصادی باشد، تهیه و اجرا نشده است و هیچ آشنایی با فرایند تهیه و تصویب طرح دارای توجیه اقتصادی ندارد، چگونه بدون ملاحظه به ارزش های مادی مستقیم و غیر مستقیم جنگل و ارزش های معنوی شناخته شده و ناشناخته جنگل می گوید؛ سرمایه‌گذاری در حوزه اطفای حریق جنگل‌ها توجیه اقتصادی ندارد ؟

حریق ها در جنگل عمدتا سطحی است، در حریق های سطحی نیز عمدتا گیاهان یک ساله به سرعت می سوزند و گیاهان چند ساله در صورت انباشت مواد سوختنی ممکن است، دچار صدمه جدی شوند. حریق تجویزی عمدتا مربوط به گونه های گیاهی سنگین بذر است و در جنگل های ایران که بذر گونه های سنگین بذر محصول دارای پیشینه مصرف انسان و دام هستند و به لحاظ شرایط کوهستانی بودن جنگل های ایران در تمام نواحی رویشی، عملا حریق تجویزی انجام نمی شود و با ابراز تاسف باید گفت این مقام که مجری قانون جلوگیری از آلودگی هوای کشور است، چگونه برای سنبل کاری از حریق تجویزی صحبت می کند.

حریق های سطحی به سرعت تبدیل به حریق های تنه ای و تاجی می شوند و خسارت ها به شدت سنگین می شود. به طور قطع سرمایه گذاری در پیشگیری و کشف از جمله ضرورت های مدیریت جنگل های با اهمیت کشور است و این ضرورت ها نباید به دلیل فقر علمی و تشخیص مقامات نادیده گرفته شود.

پهبادها از جمله ابزارهای مورد نیاز برای شناسایی حریق هستند و لزوما باید اینگونه ابزارهای عملیاتی به خدمت گرفته شوند.

لاف گزاف های از جنس نظارت عالی سازمان حفاظت محیط زیست در مورد اطفای حریق، مانند همیشه مداخله گرانه و غیر کارشناسی و کلاً شنیدنی و خواندنی نیست ! مستاجر جنگل ها باید به وظیفه خودش عمل کند، مستاجرین متولی جنگل کجا بودند که ۴۰۰ هکتار از اراضی جنگلی و بوته زار ساحلی محدود منطقه حفاظت شده میانکاله که محاط در تالاب و دریا است، به کلی سوخت ! خوب است در اخبار نگفتند منطقه حفاظت شده میانکاله صعب العبور بود !!!

به هر ترتیب این سازمان که سرمایه‌گذاری پنجاه ساله را با اصرار به اجرای ایده تنفس به تصویب بند ف ماده ۳۸ قانون برنامه پنجساله ششم رساند، در حالیکه شم و مایه و تشخیص فعالیت های اقتصادی ندارد، چگونه می تواند از سرمایه گذاری در رابطه با حریق جنگل صحبت کند !

احتمالا این مقام دولتی به جهت اینکه جنگل هیچ نقشی در اقتصاد ملی ندارد، چنین اظهاراتی را بیان نموده است، بهتر است به کارنامه رئیس پیشین و ایده هایی رویایی او بنگرد و شآن مستاجر را مراعا نگاه دارد و در حوزه مالکیت مداخله نکند !

در اجرای قانون استراحت جنگل، دولت خود را استراحت داده است، هر چند این استنباط نا امید کننده است، اما احتمالا به نظر می رسد حفظ و بقای جنگل برای دولت و وزیر خسته تر از جنگلِ در حال استراحت اهمیت ندارد !

 

 

 

نظر خود را اضافه نمایید

ارسال نظر به عنوان مهمان

0
نظر شما بعد از تایید مدیریت در سایت منتشر خواهد شد
  • هیچ نظری یافت نشد.

كاربران آنلاين

ما 32 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم